Ondernemende mama les 29: denk in 'personae'.

Als je een nieuw product in de markt wil zetten of jouw bedrijf wil lanceren, is het natuurlijk slim om ongeveer te weten wie je doelgroep is. We schreven al eerder in één van onze lessen dat je moet vertrekken vanuit de juiste definitie van je product. Liefst vanuit het perspectief van je toekomstige klant: welk probleem ga je voor hem/haar oplossen?

Om daar een goed beeld van te krijgen, kan het een goed idee zijn om voor jezelf ‘personae’ te maken. Klinkt moeilijk? Dat is het niet. Het is de bedoeling om een aantal - een viertal is vaak een goede start - mensen te creëren in je hoofd én op papier waarvan jij denkt dat ze jouw product zouden kopen of van je dienst willen gebruik maken.

Een stappenplan:

1. Geef ze een gezicht

En dat mag je letterlijk nemen, ga even zoeken op internet naar foto’s van bekende en minder bekende mensen. Je mag om te beginnen zeker starten met mensen die je echt kent. Maar maak het jezelf niet te gemakkelijk, de meest interessante inzichten liggen meestal net ietsje verder weg. Soms kan werken met acteurs en personages die je kent van je favoriete serie wel helpen. Print een aantal gezichten af zodat je ze echt voor jou hebt liggen.

2. Geef ze een naam en een leven.

Wie zit er in jouw doelgroep? Oud of jong? Hebben ze kinderen? Waar wonen ze? Hoe heten ze? Waar werken ze? Hoe concreter, hoe beter. Ook hier, voor de eerste mag je je best baseren op iemand die je echt kent, maar probeer telkens een beetje verder van je eigen vertrouwde omgeving weg te gaan en na te denken over potentiële klanten die je (nog) niet kent.

3. Onderzoek hun interesses.

Probeer eens te bedenken wat je ‘personae’ zou interesseren. Zijn het sporters? Lezers? Spelen ze gezelschapsspelletjes? Zijn het fuifbeesten of gaan ze liever naar de yoga? Zijn ze lid van een vereniging? Liggen ze wakker van het klimaat of van iets anders? Waar dromen ze van? Eten ze gezond?…

4. En ga met die inzichten aan de slag!

Misschien lijkt dit je een vreemde oefening. Maar wees gerust, dit kan je veel opleveren.
Door eens op een andere manier na te denken over je doelgroep kan je bijvoorbeeld:
- posts op social media schrijven over onderwerpen of dingen waar je doelgroep al affiniteit mee heeft;
- al je teksten nog eens kritisch bekijken en ze hier en daar herschrijven met de interesses van je ‘personae’ in gedachten;
- oplossingen bedenken om jouw producten of diensten nog beter te laten aansluiten bij de noden waar je doelgroep mee zit;
- een beter beeld vormen van waar je je doelgroep kan ‘vangen’. Hun interesses of de verenigingen waar ze volgens jou lid van zijn, kunnen je mogelijk inspireren om eens te adverteren met andere Adwords. Ken je de zoekwoordplanner van Google bijvoorbeeld al om je te laten inspireren?
- eens kritisch kijken naar het beeldmateriaal op je website. Gebruik je vaak foto’s van mensen? Zorgen dat die dan qua leeftijd, diversiteit en uitstraling matchen met wie je wil bereiken. Klanten zullen sneller geneigd zijn iets van jou te kopen als ze zich kunnen identificeren met jouw merk of product en daarbij zijn beelden enorm belangrijk.

Laat ons gerust weten wat je dankzij je ‘personae’ hebt ontdekt!

Wees gegroet,

Liesbeth & Liesbeth

Wees gerust, dit zijn niet de ‘personae’ van Studio Maria. ;)

Wees gerust, dit zijn niet de ‘personae’ van Studio Maria. ;)

Ondernemende mama les 28: zoek partners!

Het leven als ‘kleine zelfstandige’ vandaag is fijn, boeiend en spannend. Maar soms is het ook eenzaam en maakt het je wat onzeker. Er zijn dagen dat het vlot gaat om nieuwe dingen uit te testen en uit comfortzones te breken, maar er zijn even goed dagen waarop je je afvraagt wat je nu weer allemaal aan het uittesten bent omdat je een atypische opdracht van een klant kreeg (en uiteraard ben jij ook niet goed in ‘nee’ zeggen ;)).

Wel dan delen wij graag een inzicht dat ons zelf al veel heeft opgebracht: zoek samenwerkingen.

Dat heeft een heleboel voordelen:

  • je moet niet alles zelf kunnen of kennen, je kan iemands expertise inroepen voor gespecialiseerde vragen. Uiteraard betekent dit dat je een deel van je inkomsten moet doorgeven aan een leverancier, maar soms is dat nu eenmaal interessanter dan je eigen ‘uurloon’ op te tellen van al die uren dat je iets voor de eerste keer deed of leerde waar je geen plezier uit haalt of waar je toch niet in verder wilt;

  • samen is jullie netwerk groter. En zoals vaak is 1+1 soms 3. Want als een samenwerking met iemand fijn verloopt en iedereen is tevreden, kunnen jullie elkaars expertise ook bij een volgende opdracht inroepen;

  • je leert veel door eens te kijken naar de aanpak, de communicatie, de offertes,… van iemand anders. Soms leer je vooral dat je zelf heel goed bezig bent, soms heb je echt een ‘Aha’-momentje. ;)

  • als je een solo-ondernemer bent kan het al eens leuk zijn om een ‘collega’ te hebben bij het werken aan een opdracht of in contact met een klant.

  • door slimme samenwerkingen op te zoeken met gelijkgestemde zielen, kan je zelf je aanbod groter maken en beter afstemmen op je klanten. En zo creëer je ook meerwaarde, want die klant weet dat hij/zij voortaan voor een totaalpakket bij jou terecht kan.

Als Studio Maria hebben we zelf niet zoveel last van die eenzaamheid, we zijn immers met twee. :)
Maar we zijn wel volop bezig om te bekijken waar we ons netwerk kunnen uitbreiden om klanten beter te helpen. We kennen al toffe fotografen, betrouwbare webmannen en zoeken nog vertalers. En we haalden al veel plezier uit het samenwerken met zeefdrukkers, juweelontwerpers, mindfulnesstrainers, reclamebureaus en uitgeverijen. Niet elke samenwerking moet dus voor de hand liggen! ;)

Kortom, samenwerkingen uitbouwen en elkaars business sterker maken door aanvullende expertises aan te bieden is een slimme strategie!

Denk je dat wij als studio een meerwaarde kunnen bieden aan jouw aanbod? Bel ons dan gerust even op!

Wees gegroet,

Liesbeth & Liesbeth ,

Schermafbeelding 2019-01-28 om 20.50.10.png

Ondernemende mama les 27: Wat zullen we wensen?

We hadden er een foto van moeten nemen.
Maar dat deden we dus niet.
Als excuus: het regende. En iets met drie kinderen, die niet echt enthousiast waren om mee te gaan.

Maar die foto dus.
Die had van een brievenbus moeten zijn. Niet de onze. Maar zo’n echte. Een rode. Ze stond aan het postkantoor. En ze was vol. En niet zo’n beetje. Ze was overvol. Je moest je brieven er echt in persen. Proberen om een plekje te veroveren en zeker te zijn dat ze er niet terug uit zouden glijden, want zo vol zat ze dus, tot boven die gouden gleuf. En ook opvallend: er stond een rijtje wachtenden. Om brieven te posten.

En eigenlijk is dat gewoon het schoonste bewijs van iets dat wij al een hele tijd aanvoelen. In tijden van mail, WhatsApp, Messenger, Facebook, Instagram en Snapchat is er niets zo tof als een handgeschreven kaartje. Gewoon om even te tonen dat je aan iemand denkt. Of iemand feliciteren. Of uitnodigen. Of zeggen dat je iemand graag ziet.

We doen dat te weinig.
Dus roepen wij 2019 uit tot het jaar van de wensen.
Van de mooie kaartjes. Van het plezier om ze te schrijven en te lezen.

En omdat we ons wel vaker laten inspireren door onze eigen leefwereld, een primeur!
In onze webshop zit een gloednieuw product. Een set van zes blanco wenskaartjes te gebruiken voor heel verschillende gelegenheden. Dan heb je alvast niet het excuus dat je geen kaartjes in huis hebt.

En o ja, aan zij die nog op een kerstkaart wachten van ons, ze komen er aan. Iets met te veel feesten. ;)

Gelukkig 2019!

Wees gegroet,

Liesbeth & Liesbeth

Ondernemende mama les 26: SEO en SEA?

Regelmatig horen we onszelf tijdens ‘op de koffie bij Maria’ hetzelfde uitleggen aan verschillende klanten. En ja, dan hadden we het idee, laat ons er ineens een blogpost over schrijven, want wellicht is het dan wel voor meer ondernemende mama’s interessant. Bij deze. ;)

We schreven al dat het vandaag makkelijker - of alleszins boeiender is - om een bedrijf op te richten dan pakweg 30 jaar geleden. En daar zit het internet uiteraard voor iets tussen. Je hebt vandaag de kans en de mogelijkheid om met slimme content, knappe foto’s en de juiste verhalen een ruime groep van potentiële klanten te bereiken met één muisklik. Eén van die potentiële goudmijnen is Google. Want Google is altijd en overal. En het bijzondere aan Google - in tegenstelling tot die andere grote speler Facebook - is dat Google er alle belang bij heeft om z’n klanten zo goed mogelijk te helpen. Lees: Google wil dat gebruikers van de zoekmachine zo snel mogelijk een goed antwoord op hun vraag vinden. Want net daarom vinden wij Google tof en blijven we het met z’n allen zo massaal gebruiken. Elke dag. Voor zowat elke vraag die we ons stellen.

Dat inzicht is belangrijk, want dat betekent dat Google voorrang geeft in z’n zoekresultaten aan websites die duidelijk zijn. Die eenduidig zijn. Die het antwoord bieden op de vragen van internetgebruikers. Het is dus een ‘must’ om goed te scoren in Google. Liefst in de top 10, want dan staat jouw website mee op de eerste pagina te blinken.

Hoe je dat doet?
Wel, er zijn twee manieren om optimaal te scoren in Google. Ok, uiteraard zijn er meer, maar we beperken ons hier even tot de essentie. We zetten hier graag wat termen en afkortingen op een rijtje. En geven al een aantal tips. Dan ben je mee. En kan je er hopelijk ook iets mee. ;)

SEO - Search Engine Optimization

Dit is zoveel als het ‘organisch’ bereik in Google. Het is ‘gratis’ maar onbetaalbaar. Je site scoort hoger omdat je op een goede en performante manier antwoorden geeft op de vragen waar surfers naar op zoek zijn. Daar zit een ingewikkeld algoritme achter. Maar dat hoef je eigenlijk helemaal niet te kennen. Enkele vuistregels zijn al voldoende: schrijf duidelijk, gebruik de juiste terminologie en mix die termen met voldoende synoniemen, werk waar mogelijk met opsommingen en leg zoveel mogelijk linken naar ‘betrouwbare’ websites. Ook andere sites die naar jou linken geven je SEO een boost.
Zorg dat je website technisch goed werkt (geen bugs, geen te grote beelden die traag inladen,…) en hou je ‘bounce rate’ in de gaten. Dit is een percentage dat weergeeft hoeveel bezoekers van je site onmiddellijk weer vertrekken en dus aangeven dat die site helemaal niet het antwoord gaf op hun vraag.
Zorg er ook voor dat je beschrijving in Google up to date en aantrekkelijk is, want dat is wat surfers als eerste lezen over jou.
Bloggen is ook een ideale manier om langzaam maar zeker je resultaten qua SEO te verbeteren. Ideaal is zes à acht blogberichten per maand. Als je geen inspiratie meer hebt, is een website als Google Trends interessant. Ga eens kijken welke zoekwoorden het laatste jaar populair waren in je branche en speel daar op in.

SEA - Search Engine Advertising

De omschrijving zegt het al: hier ‘koop’ je aandacht of advertentieruimte op Google. Dat kan je bij elke willekeurige zoekopdracht in Google zelf zien: bij alle linken die meestal bovenaan verschijnen waar in het groen ‘ADV’ voorstaat, werden zogenaamde ‘Adwords’ gekocht door de eigenaars. Het systeem klinkt eenvoudig: jij betaalt Google om de ranking van jouw website te verhogen op het moment dat potentiële klanten een zoekwoord intypen waarop jouw product of dienst het antwoord zou kunnen zijn. De realiteit is iets ingewikkelder. Daarom zijn er ook bureau’s en experten op de markt die niets anders doen dan Adwords voor klanten beheren. ;)
Maar als je bescheiden doelstellingen en een klein budget hebt, dan is het zeker en vast mogelijk om er zelf mee aan de slag te gaan en te experimenteren met mooie resultaten. En Google zou natuurlijk Google niet zijn, als ze je niet op weg zouden zetten. Met de uitleg op Google Adwords geraak je al een heel eind. En zoals we al in een eerdere post eens schreven is ‘Google Adwords in 60 minuten’ een aanrader als je hiermee wil starten.

En o ja, voor de volledigheid: je kan ook adverteren via het Google Display Network. En op Facebook. En op Instagram. En op… Maar gewoon beginnen bij het begin is altijd een goed idee, toch? ;)


Succes!

Liesbeth & Liesbeth


computer.jpg

Ondernemende mama les 25: de P van passie!

Ok. We zullen hier even een open deur intrappen: als je een ondernemende mama wil worden, denk dan even goed na over het hoe, waarom, wat, waar en wanneer. Het is anno 2018 (of moeten we hier al 2019 schrijven?) nog nooit zo makkelijk geweest om een eigen zaak te starten. Je hebt internet, je hebt social media, je hebt Google en met de drie F’en (Friends, Fools en Family) heb je vast ook snel een aantal eerste klanten.

Maar vergis je niet, dan begint het nog maar pas. Om ook een blije ondernemende mama te worden, moet je zorgen dat je businessplan sterk genoeg is om de eerste storm te doorstaan. Want teleurstellingen komen er. Wees daar maar zeker van. Dus is het kwestie van die storm om te zetten in een fris windje en niet te laten uitgroeien tot een orkaan.

Wat je misschien kan helpen bij het uitdenken van je (toekomstig) bedrijfje zijn de klassieke P’s van de marketing. Je hebt wellicht al gehoord dat dat er vier zijn of soms vijf en dan weer zeven. Wij kiezen hier voor de 4+1 formule. ;)

PRODUCT

Vergis je niet, marketing is niet alleen het promoten van je bedrijf, winkel of webshop. Nee, dat is veel fundamenteler en begint al veel vroeger. Alles begint bij je product. Wat ga je in de markt zetten? En vooral welk probleem van welke klanten ga je daarmee oplossen? Het zou bijvoorbeeld goed kunnen dat jij goed en graag kookt of dat je mooie juweeltjes maakt of dat je een boekhoudkundig wonder bent. Allemaal mooie kansen voor een sterk bedrijf. Op voorwaarde dat je dat talent inzet als een troef voor je klanten. En er op een originele manier een probleem mee oplost. Liefst op een andere manier dan je concurrenten.

PLAATS

Ook deze P is cruciaal bij de uitbouw van je bedrijf. Zowel ‘offline’ - waar kunnen klanten je fysiek vinden? Open jij het zesde koffiehuis in die gemeente of ben je eerst? Zijn er al twaalf zelfstandige vroedvrouwen in jouw regio? Zorg dat je dat goed weet en dat je hun aanbod en manier van werken even onderzoekt. Er is in die branche wellicht nog wel een nieuw ‘gat in de markt’ te vinden, maar neem de tijd om er even naar te zoeken.

Denk ook online! Welke kanalen zijn slim om in te zetten voor jouw bedrijf? Je hoeft niet per sé op alle social media kanalen te zitten. Integendeel. Een gouden regel is dat je beter één of twee kanalen goed doet dan zeven maar half. Dus denk even goed na en pas je ook hier aan. Zet je doelgroep en je doelstellingen centraal. En denk ook aan jezelf. Je kan beter content maken voor een kanaal waar je vertrouwd mee bent.

PRIJS

Als starter is dit waarschijnlijk één van de moeilijkste vragen waar je tegenaan loopt. En hoe je een juiste prijs zet is ook van heel wat factoren afhankelijk. Je kan altijd beginnen met wat dan een ‘benchmark’ heet. Surf het web af en speur naar de prijzen van je (toekomstige) concurrenten. Maar let op, staar je hier zeker niet blind op. Je weet niet welke service er precies zit achter die webpagina. Je weet niet of ze het op dezelfde bezielde manier zouden aanpakken als jij. Je weet niet of ze ook extraatjes geven. Eigenlijk weet je niets. Behalve dan hoe de gemiddelde prijzen zitten in je sector en je regio. En dan is het slim om niet de goedkoopste te zijn - echt niet doen! - maar ook niet de duurste.

Andere manier: breng duidelijk al je kosten in beeld. En denk breed: huur, materiaal, grondstoffen, je website,… maar ook opvang voor je kids, pensioensparen, verzekeringen,… Ze zijn minder evident, maar ze gaan ook van je rekening op het einde van de maand!
Bekijk dan wat je graag wilt overhouden na een maand hard werken en bereken zo de kost van je eindproduct of je uurtarief. Je merkt het: prijszetting is een hele boterham, we komen er nog op terug de komende weken.

PROMOTIE

Daar is dan eindelijk die promotie.
Zorg van bij de start voor een duidelijk gezicht van je bedrijf. Denk goed na over een huisstijl (en dat is zoveel meer dan een logo!), een sterk verhaal, een communicatieplan voor je lancering. Dat zijn kosten en investeringen die je misschien afschrikken bij de opstart. Maar je kan je bedrijf maar één keer voor de eerste keer in de markt zetten, je doet dat best meteen goed.
En een bedrijfje met een goed doordachte stijl, een sterke professionaliteit, een plaatje dat klopt: daar hebben potentiële klanten nu eenmaal meer vertrouwen in. En net dat is cruciaal in een opstartfase.

PASSIE

Dat is onze bonus-P. :)

Want eerlijk? Met alle andere P’s kan je je laten helpen. Echt.
Maar die passie? Die moet vanuit jezelf komen, dat is het enige waar jij alleen voor kan zorgen. En die je nodig hebt om er een succes van te maken.

Klinkt moeilijk allemaal? Die passie is er maar bij sommige andere P’s overheersen twijfels en vragen? Zou een eerlijke, onafhankelijke blik je kunnen helpen? Maar dan zonder veel gedoe of complexe procedures? Wat denk je van een koffie bij Maria? Voor 2018 is alles volgeboekt, maar vanaf januari 2019 is er terug plaats. Ook voor jou! ;)

Wees gegroet,

Liesbeth & Liesbeth

Kijk jij al uit naar 2019? Wij helpen je graag met grootse plannen! ;)

Kijk jij al uit naar 2019? Wij helpen je graag met grootse plannen! ;)

Ondernemende mama les 24: vertel over je 'why'!

Zullen we nog eens iets echt ‘marketing-strategisch’ vertellen in deze les?

Want dat is eigenlijk iets wat wij heel graag doen en waar we - in alle bescheidenheid ;) - ook goed in zijn. Ondernemende mama’s helpen bij het vertellen van hun verhaal en het ontdekken van de kracht van hun idee, zaak, product, concept,…

Want ja, het gaat om je verhaal. En als je nu al wilt afhaken omdat je je buik vol hebt van al die ‘storytellers’ out there, hang in. Want nee, het gaat helemaal niet om een trend. Het vertellen van verhalen gaat al eeuwenlang mee en een goed verhaal helpt ook gewoon om dingen beter te onthouden. Zo kwam de dochter hier onlangs thuis met het ei-verhaal. Een fijn versje boordevol woordjes met een ei om te onthouden dat het meisje is en niet m-ij-sje. Super toch?
En voor jouw klanten werkt het net hetzelfde: hoe sterker, authentieker en mooier je verhaal, hoe groter de kans dat je ‘blijft hangen’.

En wees gerust, ook jij hebt zo’n verhaal. Misschien is het nog niet zo duidelijk. Misschien vertel je het nog niet zo helder. Maar dat is net de kunst. En iets waar je je tijd voor moet nemen en misschien zelfs hulp voor moet inroepen.

Soms kan een inspirerend filmpje helpen om je denkproces in gang te zetten.
Dus delen we hier graag even de theorie van de ‘Golden circle’ van Simon Sinek. Geniaal in z’n eenvoud en het gaat al een hele tijd mee. Het model is heel eenvoudig en bestaat uit drie cirkels:

  • WAT: Elke ondernemende mama weet WAT ze doet. Je kan vertellen wat je maakt, waar je bedrijfje is of welke service je levert aan je klanten. Jij bakt bijvoorbeeld taarten voor verjaardagsfeestjes en lost daarmee een probleem op van andere mama’s en papa’s die daar niet zo goed in zijn.

  • HOE: Het is vaak al iets moeilijker om te vertellen HOE je dat doet. En vooral dan waarom het bij jou beter is dan bij je concurrenten. Om bij die taarten te blijven: jij bent interessanter dan de bakker om de hoek, omdat jij de meest kindvriendelijke taarten bakt en ‘on trend’ blijft (je weet dus dat er voor jongens van vijf tegenwoordig niks cooler is dan ‘ninja’s’, toch?) of omdat je ook voor kids met een glutenallergie dé meest fantastische taart bakt of …

  • WAAROM: Dit is net de extra stap die je verhaal echt interessant maakt. Heel weinig bedrijven of ondernemers weten of vertellen WAAROM ze iets doen. En om geld te verdienen is hier niet het juiste antwoord. Dat is niet de ultieme drijfveer die ervoor zorgt dat je ‘s morgens uit bed komt (of dat hopen we toch). Nee, die WAAROM zit dieper: het is het doel, het geloof, de reden waarom je het doet. Bij die taartendame zou haar WAAROM een enorme vreugde kunnen zijn telkens er een kind de ‘beste verjaardag ooit’ kan vieren, ook een kind met een allergie. Het geeft haar energie en een enorm plezier om een kind gelukkig te maken.

En dan komen we nu op het meest interessante aspect van de theorie van Senek: bijna alle bedrijven (groot of klein) werken van buiten naar binnen. Ze zullen je als klant vooral vertellen WAT ze doen en misschien ook nog een beetje HOE ze het doen. Maar WAAROM daar heb je vaak het raden naar. Terwijl het net die WAAROM is die je klanten (of jou als klant) over de streep trekt en het verschil maakt. Je moet dus je verhaal opbouwen van binnen naar buiten. Je WAAROM is bepalend voor de manier waarop je het verhaal vertelt. Om terug te komen bij die taarten: op haar website staan dan geen statische foto’s van prachtige taarten, maar wel spontane, mooie beelden van wat die taarten met jarige kinderen doen -> het is die WAAROM die centraal staat.

Of zoals Sinek het zelf zegt: “People don’t buy what you do, they buy why you do it. And what you do simply proves what you believe.” – Simon Sinek (Sinek, 2009)

Hieronder de link naar een filmpje van de TED TALK van Simon Sinek, het is bijna tien jaar oud (die micro! ;)) maar nog steeds inspirerend! Doe er vooral je voordeel mee.

Wees gegroet,

Liesbeth & Liesbeth

Ondernemende mama les 23: voorleesweek.

Wellicht heb je het intussen wel al ergens opgevangen: het is voorleesweek!

En uiteraard doen we daar als illustrator en schrijver, maar vooral als mama maar al te graag aan mee. Wij lezen graag en veel voor aan onze kids en delen hier graag ons beste tips - in willekeurige volgorde. ;)

  1. Pluk Van de Petteleflet - A. M.G. Smith en Fiep Westendorp (Querido)

    Een klassieker, maar wat voor één. Het blijft genieten van de fijne verhaaltjes die vaak de ideale lengte hebben voor het slapengaan.

  2. Mijn huis staat in de dierentuin - Sylvia Vanden Heede & Pieter Gaudesaboos (Lannoo)

    Een prachtig voorleesboek voor kleuters om keer op keer samen van te genieten.

  3. Eefje Donkerblauw - Geert De Kockere en Lieve Baeten (De Eenhoorn)

    Nog zo’n klassieker over een donkerblauwe koningin die verliefd wordt op een gele koning. Welke kindjes zouden daarvan komen? :)

  4. Het boek zonder tekeningen - Benjamin Joseph Novak (Lannoo)

    Een hilarisch boek waar die kleine luisteraars maar geen genoeg van kunnen krijgen. Gegiechel gegarandeerd!

  5. Mijn leuk woordenboek - Richard Scarry (Deltas)

    Hadden we het al over die nostalgie gehad?

  6. Het grote taartenboek - Thé Tjong King (Lannoo)

    Samen zoeken naar de taart in een bijzonder boek zonder woorden maar mét ongelooflijk veel verhalen.

  7. Het molletje - Zdenek Miler (Gotmer)

    Vooral voor de mooie grafische stijl van deze reeks. Een toppertje!

  8. Vos en Haas - Sylvia Vanden Heede en Thé Tjong King (Lannoo)

    Zalige boeken. Om voor te lezen, maar ook daarna wanneer die kinds stilaan zelf lezertjes worden, bouwen de boeken op een heel slimme en onopvallende manier op. Haast ongemerkt worden de woorden en de zinnetjes moeilijker. Je kind groeit mee met de avonturen van vos en haas, zalig om te zien!

  9. ALLES van Roald Dahl (De Fontein)

    Zelfs onze tweejarige moet er aan geloven en krijgt tegenwoordig elke avond twee bladzijden uit ‘Daantje en de wereldkampioen’ voorgelezen naast z’n bedje. Nog even en we kunnen terug aan Matilda beginnen. ;)

Jullie nog favorieten?

Geniet van het voorlezen!

Wees gegroet,

Liesbeth & Liesbeth

boekentips.jpeg

Ondernemende mama les 22: Trends spotten!

Stel je wil zelf starten met je zaak: je wil dingen maken voor je eigen webshop, je wil een praktijkruimte of koffiehuis inrichten, je wil een huisstijl (laten) ontwikkelen die ‘on trend’ zit, maar die binnen een jaar of vijf toch niet hopeloos verouderd is - uiteraard!

Hoe spot je trends en zorg je dat je mee bent? Want plots lijken die lama’s overal. Ja hoor, ze zitten hier ook al een tijdje in onze webshop. En er komen er nog! ;)

Hoe jij dat ook op voorhand had kunnen weten? We we delen hier graag onze vijf tips!

  1. Hou je ogen open! Je kan altijd en overal trends spotten. In de woonkamer van je beste vriendin bij een koffie of een cocktail, in je favoriete kledingwinkel, op de speelplaats van de school van je kids, al racend door de IKEA op zoek naar dat keukentje voor Sinterklaas,… Trouwens, een trend hoeft niet altijd mooi te zijn, of beter: iets te zijn dat jij mooi vindt. IKEA omarmt tegenwoordig zelfs bewust de lelijkheid.

  2. Volg actief op social media of via nieuwsbrieven een aantal toonaangevende merken. Doe dat zeker binnen je eigen branche: als je een koffiehuisje hebt, is het een goed idee om de nieuwste smaken van Starbucks in de gaten te houden. Heb je een bloemenwinkel dan zijn bijvoorbeeld de boeketten van Bloomon een must. Let wel, het is niet de bedoeling om dat dan allemaal meteen te gaan volgen en integreren. Nee hoor, zeker niet. Maar je moet wel weten wat de trendsetters in je branche aan het doen zijn om zo bewuster je eigen keuzes te kunnen maken.

  3. In eender welke sector kan het heel interessant zijn om rekening te houden met de kleuren van ‘t seizoen. Al zijn het de kussens in je praktijk of een uitbreiding van de kleuren van je huisstijl, tonen dat je ‘mee’ bent, kan een belangrijk signaal zijn voor je klanten. Er zijn tal van websites om te volgen, maar gewoon die van Pantone regelmatig bezoeken, helpt je al ver vooruit.

  4. Bezoek een beurs. Kei leuk om te doen en mega inspirerend. Wij zijn vooral fan van Show Up in Amsterdam. Twee keer per jaar. Een massa leuke en mooie standen. Je ziet echt wat er het komende half jaar in de winkels in je buurt te koop zal zijn. En je kan spotten welke trends er zitten aan te komen: kleuren, dieren, texturen, verpakkingen,… Pik nog een aantal interessante lezingen mee. En ook nog: er is sushi!

  5. En tenslotte, Pinterest blijft een hit. Personaliseer je borden en volg allerlei zoektermen die interessant voor je zijn. Je zal versteld staan van de stroom aan inspiratie die je misschien net dat duwtje in de rug zal geven.

Succes!

Wees gegroet,

Liesbeth & Liesbeth

show_up.jpg

Ondernemende mama les 21: Keep calm!

De herfstvakantie staat voor de deur. En net als elke schoolvakantie is dat voor een ondernemende mama al eens een uitdaging. Want als je kleine kindjes hebt dan is zo’n vakantie toch altijd weer een kans om een beetje gas terug te nemen en nog eens dubbel en dik te genieten van de tijd met die lieverds die toch zo snel groot worden (deze week de eerste keer de tafel van twee ingeoefend hier, met van die kaartjes en al, dus ja die dochter is echt wel al groot).

Maar het deeltje ondernemen van die ondernemende mama blijft dan toch altijd een beetje op haar honger zitten. Want hé leuk hoor zo’n vakantie, maar er zijn ook wel klanten die wachten, offertes die gemaakt moeten worden en die planning van wat we allemaal absoluut gingen doen in oktober is eerlijk gezegd ook nog lang niet klaar.

Wel, we zullen hier eens iets zweverigs posten. We hebben in de afgelopen jaren geleerd dat alles beter gaat als je het met aandacht doet. Een beetje mindful zijn, als je het met een trendwoord wil zeggen. Maar we bedoelen het dan eigenlijk niet als trend. Maar als iets echt fundamenteel. Wij worden er namelijk alleen maar zenuwachtig van om over die to do’s na te denken terwijl je onder een dekentje met een tweejarige op je schoot een verhaaltje zit te lezen. En het gevolg is dan dat je niks goed doet: je bent geen goeie mama en geen goeie ondernemer. We proberen dus wat meer evenwicht te bewaken en te zorgen dat alleen de goeie dingen van het mama-zijn en de goeie dingen van het ondernemer-zijn door elkaar lopen.

Hoe?

Door bijvoorbeeld ervaringen met je kinderen te gebruiken voor het bedenken van projecten en producten in je webshop. Maar ook door dingen die je voor en samen met klanten mocht maken uit te testen en te gebruiken met je kinderen. Zo stonden wij dit jaar als enthousiaste supporters naast de wieg van MiMoKi. ‘Mindful Momenten voor Kinderen’ is een geweldig initiatief. Mimoki.be is een portaalwebsite voor alles wat te maken heeft met mindfulness op maat van kinderen. Je kan er trainers, literatuur, leuke luisteroefeningen, webinars en nog veel meer vinden. En ook de leukste printblaadjes aankopen via de webshop van MiMoKi. Zo’n blaadje bevat een mooie tekening met een leuke oefening op kindermaat om even bewuster stil te staan. Je maakt er je kids alleen maar sterker, weerbaarder en gelukkiger mee én je hebt de ideale manier gevonden om deze herfstvakantie wat rust te vinden als er weer eens een gevechtje dreigt uit te breken (het-is-nu-echt-aan-mij-om-met-dat-lego-popje-te-spelen. ;) )

Zin in meer?

Dan kunnen we ook de app Calm aanraden.
Echt. Wat een ontdekking.

En dan ook: geniet van de herfst, want die is er nu echt!

Wees gegroet,

Liesbeth & Liesbeth

webshop mimoki

Ondernemende mama les 20: als je iets doet, doe het dan goed!

Afgelopen weekend was het tijd voor ons jaarlijks ‘strategisch werkweekend’ met de studio. Allé jaarlijks, we zullen eerlijk zijn, het was nog maar de tweede keer. Maar je moet ergens beginnen hé en alle tradities beginnen klein. ;)

Deze keer trokken we naar Villa Augustus in Dordrecht. Waar? Villa Augustus in Dordrecht. En als je dat niet kent, dan mag je dat heel hoog op je lijstje zetten voor een volgend verwenmomentje. Echt. Wat een ontdekking! Villa Augustus is een super mooi en gezellig hotel met een geweldig ontbijt en een prachtige tuin. Maar het is vooral een prachtig voorbeeld van een knap staaltje marketing. Alles klopt. En dan hebben we het echt over alles. Het logo van het hotel, een mooie illustratie van een konijn, kan je echt overal vinden: buiten op de gevel, binnen op de servetten, op de kledij van het (overigens super vriendelijke) personeel, op allerlei fijne hebbedingen in hun winkeltjes en zelfs op de badkamermat. ;)

Ze vertellen hun verhaal aan de hand van boekjes, illustraties, verse groenten in hun tuin. Geen enkele stoel in hun restaurant is hetzelfde, maar ze passen allemaal bij elkaar. Letterlijk in elk hoekje kan je iets moois ontdekken. Gewoon genieten! Wat ons betreft is Villa Augustus glansrijk geslaagd in deze les: als je iets doet, doe het dan goed!

Villa Augustus is een zalige plek die je enorm zal inspireren. Wij hebben er hard gewerkt, maar dat voelde eerlijk gezegd gewoon als een cadeautje. En o ja, we hebben ook geleerd dat lieveheersbeestjes het liefst in groep slapen, heel dicht bij elkaar.

ondernemende mama les 19: een contentplan?

Dat nieuwe schooljaar is alweer een dikke week oud. 
En ook als je zelf niet tussen de boekentassen, brooddozen, infoavonden en zoektocht naar de routine zit, heb je dat ongetwijfeld geweten. 

Niet alleen aan de hand van de honderden berichtjes op Facebook en Instagram van trotse ouders die foto's delen van al dan niet vrolijke kleuters of pubers. Maar ook omdat er ontzettend veel grote of kleine merken de afgelopen dagen op de 'terug-naar-school-kar' zijn gesprongen. Voor een aantal merken is dat zeker zinvol. Als je een aanbod verkoopt dat een rechtstreekse link heeft met schoolgaande kinderen is dat zelfs een heel goed idee. We denken dan aan een kortingscode promoten voor nieuwe naamlabels om op al die schoolspullen te kleven of die koekjesfabrikant die bij twee dozen een gratis koekjesdoos geeft. Goed idee. Gebruiken we. 
En er sprongen een aantal berichten op social media of nieuwsbrieven echt wel uit met een leuke vondst. Maar sommige berichtjes waren flauw, véél te ver gezocht en gingen wat verloren in 'de flow' en werkten dan misschien zelfs wat irritatie op. En dat wil je dus niet als merk hé, echt niet. 

Maar we snappen het, het is echt niet makkelijk om altijd iets nieuws te bedenken om die Facebook, nieuwsbrief of Instagram te vullen. We weten het. ;) 
(Al hebben wij eerlijk gezegd wel een massa inspiratie, 't is vooral tijd waar het aan ons ontbreekt.)

Hoe pak je dat wel aan op een gestructureerde manier? 

#1 Voor wie schrijf je? 

Dit is zo evident, dat je het wel eens durft vergeten. Wat weet je allemaal over je klanten en je doelgroep en bij uitbreiding de (toekomstige) klanten die je wil bereiken? Probeer je te verplaatsen in hun leefwereld en ga op zoek naar de content die ze zelf liken of sharen. Het kan echt helpen om zelf eens een denkoefening te doen en enkele 'personae' uit te werken voor je bedrijf. En daar moet je best ver in gaan: geef ze een naam, een leeftijd, hobby's, favoriete drankjes en een foto. Moeilijk? Misschien, maar ook leuk en zeker zinvol! 

#2 Een contentkalender. 

Maak een schema. Je hebt daar echt geen ingewikkelde programma's voor nodig. Een spreadsheet does the trick. Of een muur vol post-its, maar dat is niet zo handig. ;) 
In de eerste kolom maak je gewoon een jaarkalender en die vul je aan met zoveel kolommen als nodig. Kies alleen die inhoud die relevant is voor jouw product of jouw merk. Zet er bijvoorbeeld alle feestdagen in, schoolvakanties of bijzondere dagen (lang leve wikipedia!). Kijk ook naar de markt rondom jou. Om een voorbeeld te geven: stel dat je auto's verkoopt, dan is het autosalon wellicht het vermelden waard. Stop er je eigen planning in: wanneer wil je een nieuw product lanceren? Wanneer ga je een campagne op social media opstarten? Welke nieuwsbrieven ga je sturen? Volgens welk ritme? Aan welke "actualiteit" wil je je dan linken?  

#3 Variatie 

Denk nu al na over de meest geschikte manier om je verhaal te vertellen. Is dat een foto op Facebook? Een filmpje op je website? Een give-away in je nieuwsbrief? Een illustratie? Welke # ga je gebruiken? (zeker op Instagram is dit echt belangrijk!). Varieer en durf ook gerust te experimenteren. Maar monitor wel. Neem regelmatig de tijd om even naar je cijfers te kijken en te checken of al je inspanningen lonen. En ja, daar moet je even in investeren. Misschien eens wat info opzoeken over de ideale CTR (click through rate) om maar iets te zeggen, maar het loont echt de moeite. 

#4 Discipline 

Hou je aan je planning (tja, dat vinden wij dus ook ni zo gemakkelijk...)

#5 Blijf trouw aan jezelf 

Je leest vaak in boeken, artikels,... welke content het best werkt, wat er nu hip is, dat je on trend moet zitten. En ja, natuurlijk is dat voor een deel wel waar. Maar weet je, het helpt ook om vooral trouw te blijven aan jezelf en aan je eigen verhaal. 
Wees authentiek, geef je klanten altijd net iets meer dan wat je beloofde en doe wat je doet met plezier en passie. 

En horen we jou nu zeggen dat het moeilijk is om elk jaar op hetzelfde thema te variëren? Nee hoor, helemaal niet. Wij mochten de voorbije jaren werken aan een echte jaarkalender voor een groot merk. Helemaal op basis van een uitgekiende strategie (die we ook deels zelf bedachten) en met heel veel inspiratie en variatie. En we deden dat graag. 't Is dat we nu druk bezig zijn met het illustreren van dat eerste kinderboek, anders zouden we het nog missen. ;)
Hier een paar voorbeelden van kalenderkaartjes in de maand september. 

Wees gegroet, 

Liesbeth & Liesbeth 

 

ondernemende mama les 18: mis deze expo niet!

Even iets helemaal anders. 

In onze eigen stad (we nemen hier een beetje vrijheid aangezien 't stad nog steeds in Mortsel schijnt te beginnen en één van ons twee woont in Wilrijk) vieren ze momenteel barok. Een ode aan het icoon en het genie dat Rubens was. En een toonmoment voor alle generaties na hem die zich hebben laten inspireren door de bombastische stijlperiode van weleer.

Dat zorgt voor wervelende expo's en hier en daar wat controverse. Remember de triomfboog in het Middelheimmuseum waar je onder een naakte, plassende man door kan wandelen. Perfect met kinderen te doen, trouwens. Toch met die van ons. Het enige effect was dat ze dringend pipi moesten doen. ;)

Gisteren ontdekten we in dat hele programma van het Antwerpse barokjaar nog een pareltje dat we graag met jullie delen. Voor het te laat is. Want de bijzondere expo "Michaelina, de leading lady van de barok." staat nog maar tot begin september in het MAS. Je moet je dus een beetje haasten. 

Haar verhaal spreekt tot de verbeelding. Een 17de eeuwse kunstenares die in een door mannen gedomineerde wereld haar eigen weg baande. Ze schilderde een heel indrukwekkend oeuvre bij elkaar met heel uiteenlopende werken waarbij je je kan verliezen in prachtige details. Het feit dat ze nog maar recent ontdekt werd en dat dit dus een eerste expo binnen de barokke schilderkunst is met een feministisch kantje vonden wij heel tof. De expo eindigt ook met een aantal iconische boeken en geschriften die het nadenken over gendergelijkheid in die periode illustreren. 

En ons bezoek was daarnaast ook een eerbetoon aan een ontzettend fijne, toffe vriend die begin dit jaar heel onverwacht en veel te jong stierf aan een oneerlijke ziekte. Hij stond mee in voor de communicatie rond deze expo. En hij zou heel fier geweest zijn op het uiteindelijke resultaat. Echt, Ben, je mag er zo fier op zijn!  

De sneak peak hierbij is een detail uit het schilderij "De opvoeding van Maria" van Michaelina Wautier. Symbolischer dan dat kon niet voor onze studio. ;)

Conclusie: ga naar 't MAS, het is de moeite! 

Wees gegroet,

Liesbeth & Liesbeth

 

 

Detail uit het schilderij "De opvoeding van Maria" door Michaelina Wautier. Gezien in het MAS in het kader van de expo "Michaelina, de leading lady van de barok." 

Detail uit het schilderij "De opvoeding van Maria" door Michaelina Wautier. Gezien in het MAS in het kader van de expo "Michaelina, de leading lady van de barok." 

ondernemende mama les 17: vijf leuke plekjes om te werken!

Als er iets super leuk is aan onze manier van ondernemen is het wel dat we praktisch altijd en overal kunnen werken. Over dat altijd ging het al in één van de eerste posts, over dat overal willen we het dan nu even hebben. 

Waar werken wij zoal? 

* Thuis. We hebben allebei een gezellig, rustig plekje ingericht in ons huis waar het fijn is om te vertoeven en inspirerend om te werken. Zeker bij de illustrerende Liesbeth is dat handig. Twee vaste schermen zijn een must om snel en efficiënt te ontwerpen. 

* Onderweg. Wij kunnen perfect brainstormen in de auto onderweg naar een klant, uitgeverij, beurs,... Er is al menig goed idee ontstaan in de Studio Maria Mobielen. ;) Maar nog liever denken we na of overleggen we op de fiets. Fietsen is voor ons een manier om het hoofd leeg te maken en na te denken over verhaallijnen, teksten, namen, creatieve pistes,... 

* Op een terras. Onze favorieten zijn voorlopig de Kawa In Mortsel, Maurice in Berchem of de Starfish and Coffee in Antwerpen. Stuk voor stuk fijne plekjes met een verrassend en lekker aanbod en vooral veel rust. 

* Coworking Places: zoals we vorige keer al schreven: Bolwerk in Edegem is één van onze favorieten, maar op deze website van Bar d'office kan je een lijstje met fijne plekken vinden overal in Vlaanderen. 

* En typisch voor de flexibiliteit van Studio Maria lukt het intussen ook heel goed om telefoontjes te doen of mailtjes te sturen naast de danszaal, in de cafetaria van het zwembad of langs de piste in de manège. Gelukkig tot nader order niet naast een voetbalveld. Benieuwd wat de toekomst daar brengt. ;)

Wees gegroet, 

Liesbeth & Liesbeth 

PS: Op de foto één van onze thuiskantoortjes. Let gerust op het plantje in de hoek. Ja, je ziet het goed. Dat is dus wel een zelfgekweekte Avocadoplant hé. Daar hadden we het eerder ook al over. Alle complexe handleidingen ten spijt: onze tip is gewoon een volledige pit in de grond stoppen. En een schietgebedje doen. Uiteraard. 

bureau.jpeg

ondernemende mama les 16: Vier tips om jouw nieuwe naam snel te checken!

Daar sta je dan. 

Helemaal te popelen met een kanjer van een goed idee, een (half) businessplan en veel goesting om er aan te beginnen. 

En dan. Baf. 
Meteen een grote hindernis op je parcours: hoe moet mijn zaak gaan heten? Welke naam zal ik kiezen? Je weet wel wat je wil: beetje stoer of net lief. Lang of kort. Internationaal of lekker Vlaams. Maar dan? 

Wel, laten we eerlijk zijn. Een naam vinden waar je meteen helemaal blij mee bent, is lastig. Het is soms een lange zoektocht, maar uiteindelijk komt het altijd goed. Dat weten we uit ervaring. Voor al een hele resem klanten waar we lijstjes voor maakten in de meest uiteenlopende categorieën, maar ook voor onszelf. 

Studio Maria is immers niet meteen geboren. We besparen je de details. Maar iets over een kei toffe naam en dan ontdekken dat er iemand mee gaan lopen is en dat de verwarring te groot zou kunnen worden. En dat je geen tijd, geld, maar vooral geen energie hebt voor juridische heisa. Dus dat je dan een avond aan de keukentafel gaat zitten en zegt tegen elkaar: komaan, vooruit met de geit. En dat je dan per toeval ontdekt dat je niet alleen allebei Liesbeth heet, maar dat er ook Maria op je ID prijkt. Een ode aan de bomma's. Dat kan alleen maar goed gaan dachten wij zo. ;)

En dan? 
Wat moet je zeker checken als je een naam in gedachten hebt? 

1. Haal je naam door Google. Wat in het Nederlands klinkt als cool, is dat misschien helemaal niet in een andere taal. Check zeker ook de afbeeldingen. Soms zitten er echt verrassende associaties die je echt niet wilt. (en ja, je kan veel doen met SEO en SEA, maar Google blijft wel Google hé, dus dat heeft veel tijd nodig)

2. Onderzoek de gangbare Social Media. Is je naam nog vrij op Facebook, Instagram, LinkedIn, Pinterest,...? Als toekomstige naamgenoten ergens in Indië zitten, hoeft dat nog geen probleem te zijn. Een _ op Instagram kan wonderen doen. 

3. Een handige site om URL's te checken is dns.be. Je kan meteen zien of de domeinnaam die jij in gedachten hebt, nog vrij is. En zo niet, wie de eigenaar is en hoe je die eventueel kan contacteren. Vaak zijn URL's wel geregistreerd, maar niet altijd actief in gebruik. Soms kan je dan een domeinnaam overnemen. 

4. Kijk op de zeer handige website van het "Benelux Bureau voor Intellectuele eigendom" Heeft er al iemand anders jouw merknaam gedeponeerd? En in welke domeinen? Het is een beetje technisch, maar zelfs zonder juridische achtergrond kan je na wat puzzelen veel leren op deze site! 

Geen inspiratie? 
Krijg je hier stress van en focus je liever op het uitwerken van je product of je businessplan? Dan mag je ons altijd bellen hé! 

Wees gegroet, 

Liesbeth & Liesbeth 

 

do_more_of_what_makes_you_happy.png

ondernemende mama les 15: naamkaartjes - ja of nee?

Een vraag die we wel eens te horen krijgen van onze klanten: is het anno 2018 nog wel nodig om visitekaartjes te hebben? Hoe zinvol is papier nog in een tijd waarin je wereldwijd online met elkaar verbonden bent en iedereen maar een klik verwijderd is op LinkedIn of andere platformen? 

Wel, het antwoord op die vraag is zoals wel vaker - genuanceerd. ;)

Het hangt om te beginnen een beetje van je branche af. Maar dat is heel rekbaar. Wij maakten bijvoorbeeld al een prachtige reeks visitekaartjes voor een groep thuisverplegers, telkens met een persoonlijke, herkenbare illustratie. Zoiets werkt. Altijd. Het is niet alleen mooi, het helpt soms ook om een persoonlijke band op te bouwen, het is een mooie aanleiding voor een vlotte eerste babbel. En laat nu net dat vertrouwen cruciaal zijn voor goede thuisverpleging.

En dat is misschien, los van de branche, het belangrijkste. Zorg dat je visitekaartje opvalt. Dat het klopt met wat je wil vertellen. De tijd dat er alleen maar brave, rechthoekige, witte adreskaartjes bestonden is gelukkig al even voorbij. Er zijn mogelijkheden zat om te zorgen dat je kaartjes passen bij je verhaal. Kies resoluut voor gerecycleerd papier en CO2-neutraal drukwerk als je een duurzaam bedrijf bent (enne, die optie is er eigenlijk altijd). Kies voor een bijzondere papiersoort en dat mag je heel ruim zien - er bestaat bijvoorbeeld papier met zaadjes in, zodat je klanten jouw naamkaartje zelfs kunnen planten. Of kies voor een opvallend drukprocedé zoals diepdruk, foliedruk, zeefdruk,... 

Wij zijn alvast nog altijd super blij met onze eigen kaartjes van Studio Maria. En ook fier op alle klanten die we al mochten helpen aan visitekaartjes die een hemelse match vormen met zijn of haar business. 

Benieuwd naar ons werk? Klik even door naar onze referenties voor branding. Misschien staat jouw kaartje hier binnenkort ook wel tussen? ;) 

Wees gegroet, 

Liesbeth & Liesbeth

naamkaartjes.png

ondernemende mama les 14: vijf tips om te durven starten!

Ben jij een twijfelaar? 

Zou je beginnen als zelfstandige (in bijberoep) of niet? Kan je dat wel? Is dat wel iets voor jou? Dat snappen we helemaal, die twijfels zijn heel normaal. Weet wel dat het vandaag makkelijker dan ooit is om te stoppen met twijfelen. Onze vijf favoriete tips (in willekeurige volgorde): 

1. Facebook. En dan bedoelen we dat niet als tool om je klanten te bereiken (allé ook, maar zorg dat je er niet te afhankelijk van bent, je hebt nu eenmaal onvoldoende vat op de werking van hun algoritme, tenzij je er elke dag fikse advertentiebedragen tegenaan kan smijten en daar gaan we even niet van uit, anders zou je niet twijfelen om te starten, toch?). Wat we dan wel bedoelen? Wel, Facebook is tof om een beetje op de hoogte te blijven van waar je vrienden zoal uithangen, zeker in een vakantieperiode. Maar het kan ook een enorme bron van input zijn. Zoek een aantal groepen en of pagina's in de branche waarin je wilt starten en begin hen te volgen. Zorg maw. voor een inspirerende feed aan berichten en leer wat er leeft. Ben je een vrouwelijke starter (of aspirant starter of gevestigde waarde)? Check dan eens de groep "zekervanhaarzaak". Betalend, maar als je 't ons vraagt: yes, echt de moeite waard! 

2. Een starterstraject. Wij kunnen het traject RoadtoAction van UNIZO aanraden. In een aantal sessies dagen ze je uit om je strategie helder te krijgen, een businessplan op te stellen en krijg je een massa vragen waardoor je beter over je eigen zaak gaat nadenken. Veerle Boon heeft ons maw. erg goed geholpen! Merci! 

3. Ga op weekend. Misschien een vreemd advies. En misschien ook niet aangewezen als je helemaal alleen een zaak wil starten (alhoewel). Maar zo'n twee dagen weg van huis met alleen maar een computer, internet, een lege muur en veel post-its, dat helpt. Echt.

4. Lees. Ben je bang van een eigen website, experimenteren met Google Adwords of weet je niet welke content je in godsnaam moet vertellen? Weet dan dat je niet alles op eigen kracht moet doen. Surf het web eens rond voor zinvolle en behapbare boeken in jouw branche. We kunnen bijvoorbeeld de reeks 'in 60 minuten' van Frankwatching.nl aanraden. 

5. Zoek gelijkgestemde zielen. Beetje bang van alle dagen alleen aan je bureautje thuis? Dat hoeft helemaal niet. Kijk eens rond voor coworking plekken in je buurt. Vaak werken ze met "proefdagen", dan kan je eens checken of die formule je ligt. Wij kunnen het Bolwerk in Edegem bijvoorbeeld aanraden, omdat het niet altijd in 't stad hoeft te zijn. En er lopen in zo'n coworkingspaces heel wat anderen rond die net dezelfde onzekerheden hebben overwonnen, dus vragen staat vrij! 

En tenslotte, moeite met een naam of logo voor je bedrijf? Of nog ander advies nodig? Dan mag je ook gerust naar ons bellen. ;)

Yes, you can (en je gaat goeie punten scoren!). ;) 

Wees gegroet, 

Liesbeth & Liesbeth 

 

Schermafbeelding 2018-06-07 om 21.48.23.png

ondernemende mama les 13: luister naar mensen die in je geloven! (en een boekentip ;))

Zomer. Zalig. 

Wij hebben bij de studio een paar grote deadlines - en we vinden het ook een beetje té warm - dus wij wisselen werken af met genieten van de zomer. Beetje druk dus. We schrijven er nog wel over in de volgende posts: ondernemende mama zijn, 't is een kwestie van evenwicht. ;)

Maar mocht jij de komende dagen wel tijd hebben om jezelf heerlijk op te krullen in een (tuin)zetel in de schaduw, dan hebben wij een gouden tip. Een zalig, emotioneel boek waar de beide Liesbeth'en van hebben genoten is "Het wordt spectaculair. Beloofd." van Zita Theunynck. 

Ga het gewoon vandaag nog ergens kopen (bij voorkeur in zo'n zalige snuisterboekenwinkel als 't Stad leest in Antwerpen) en begin te lezen. Meeslepend, lekker langzaam en hartverscheurend. Als je zo'n debuut kan schrijven, daar doen wij ons hoedje voor af. 

En weet je wat ons in dat boek ook echt geraakt heeft? Een zinnetje in de dankbetuiging: 
"Papa, bedankt om een paar jaar geleden op een middag bij een boterham met kaas te zeggen: 'Ooit ga jij wel nog een boek schrijven,' en daarna gewoon verder de krant te lezen." 

Prachtig toch? 
Naast veel tijd om te lezen dit weekend, wensen we je ook iemand toe die op zo'n ongedwongen manier in je dromen gelooft. Want dat verdienen we allemaal. Dan kunnen er grootse dingen gebeuren. 

Wees gegroet, 
Liesbeth & Liesbeth   

blog_boek_spectaculair.jpeg

ondernemende mama les 12: vakantie!

Het was even stil hier. 
Excuses. 
Ondanks veel goede voornemens en een computer mee in de koffer, is het er niet van gekomen om te bloggen op reis (allé de schrijvende helft van de studio had al vakantie, de illustrerende helft was trouw op post, zij mag nog uitkijken naar een beetje rust. :)) 

En dat het leuk geweest is. 
Frankrijk heeft nog maar eens bewezen dat het veel geheimen in petto heeft en dat je niet al te ver hoeft te rijden om prachtige dingen te ontdekken. De inspirerende plekken van Monet, Da Vinci en Van Gogh, een paar kastelen aan de Loire, zwemmen in riviertjes, de Eiffeltoren beklimmen, verdwalen in de tuinen van Versailles, de liefste vrienden om een roséke mee te delen, boomhutten bouwen en decoreren,... Kortom onze vakanties zijn een beetje zoals in 't jaar: gulzig, druk, véél op de planning, maar o zo plezant. 

Maar weet je wat ons wel opviel? 
Dat er op veel van die locaties eigenlijk weinig echt leuke publieksbegeleiding is voor kleine kinderen. Uiteraard is er een taalbarrière, maar hé, daar zijn de ouders voor. In Versailles hebben ze een spel uitgewerkt in een app. Fijn, maar veel te ingewikkeld én ik laat niet graag een 7-jarige en 4-jarige met mijn telefoon in de hand naar een fontein hollen (over die 2-jarige zwijg ik dan gemakshalve nog even). Maar op heel wat andere locaties of in kastelen die tot de verbeelding van kleine ridderharten spreken zou het toch fijn zijn om een route op maat van die kleine prinsen en prinsesjes uit te werken? 

Als Studio Maria is dat iets dat wij trouwens kei graag doen.
Het bedenken, uitwerken en maken van wat we zelf graag zouden hebben of doen met ons gezin. Vanaf september werken we aan een super fijn beleefboek voor een kindvriendelijk domein in 't Antwerpse - ze vieren daar trouwens dit weekend weeral groot feest, voilà dan weet je meteen dat we De Schorre bedoelen. Zalig! We houden je op de hoogte! ;) 

En misschien is dat wel de echte les 12: soms is het een kwestie van de inspiratie en de ideeën gewoon op te merken, zelfs tijdens een ontspannende vakantie kan je best veel producten en concepten verzinnen waar je de rest van het jaar nog veel mee kan doen. 't Is wel een kwestie van het te onthouden, ook na dat tweede glas rosé. :)
Maar hé, daar is die trello voor hé, daar hadden we het al over. Bestaat ook als app. 
Gratis. Downloaden maar. Je zal er blij mee zijn. 

Warme groeten, 

L&L   

kasteel Amboise

Ondernemende mama les 11: planning is alles. ;)

Geen idee of jij het al had opgemerkt, maar 't is al een hele week juli. 
En dat betekent niet alleen dat het hoogzomer is - dat had je dankzij de temperaturen wellicht al gemerkt :) - maar ook dat dit mooie jaar 2018 al over de helft is.  

Laat ons dus dat lijstje met plannen en ambities van 1 januari maar van onder het stof halen en checken waar we staan.
Probleem is dan vaak dat je twee dingen vaststelt: 

* ik had alles mooi in m'n hoofd opgeslagen en dat leek voldoende, dus euheum, er is helemaal geen lijstje om te checken. 
* veel van de serieuze, professionele en praktische dingen zijn wel aan 't lukken en zitten op schema, maar hé gingen we dit jaar ook niet veel meer tijd maken voor de leuke dingen, voor inspirerende uitstapjes en voor elkaar? 

En dus, het lijkt het ideale moment om de komende weken echt te starten met dat mooie, maar blanco bullet journal dat hier al weken in huis ronddwaalt van de ene tafel naar het andere bureau. Volgens de kenners is een bullet journal (dat mag je letterlijk nemen, 't is een heel boek met witte pagina's met alleen een patroon van kleine stipjes) een dagboek, agenda en to do-lijst in één. Klinkt als iets dat we wel kunnen gebruiken. En in de laatste Flow zat een heus oefenschriftje speciaal voor de niet-durvers, de angsthazen-voor-blanco-pagina's. Net op tijd!   

Dus vooruit met de geit. 
We houden jullie op de hoogte. 

Trouwens, als je louter voor 't werk nog op zoek bent naar dé ultieme planningstool, dan kunnen we je trello met een gerust hart aanbevelen. Dat is een geweldig ding. En digitaal, dus geen schrik voor lege pagina's daar! :) 

Wees gegroet! 

bullet journal blog.jpg

Ondernemende mama les 10: vakantietijd, verzameltijd!

Voor het geval je het nog niet had gemerkt: 't is vakantie. 

En zelfs als je zelf nog moet werken, dan voel je het verschil. 
Kinderen moet je plots afzetten op een kampje in plaats van op school, de sfeer is anders als je door de stad fietst, 't is warm (my god, 't is warm!), 't is voetbal, je kan 's avonds heerlijk lang op je terras blijven werken én elk excuus is goed voor een ijsje. 

Kortom, genieten maar. 

En misschien ben jij wel bij de gelukzakken die echt al op avontuur mochten vertrekken. Dan ben je wellicht druk in de weer met een fotocamera (of gsm, want geef toe, die foto's zijn vaak zelfs beter!) om zoveel mogelijk herinneringen vast te leggen. Wie weet ben jij wel zo'n bewonderenswaardig persoon die helemaal up to date is met fotoalbums. Zo van elke vakantie - wie weet zelfs met hier en daar nog een ingeplakt souvenir! - en van elk levensjaar. Netjes gesorteerd per kind. Awel, chapeau! 

Wij niet. Wij staan hopeloos achter. 
Maar hé, dat wil niet zeggen dat wij niet genieten. Of geen herinneringen verzamelen. Tuurlijk wel. Zelfs hele leuke. Vijftien jaar geleden mee begonnen: elke vakantie betekent ook steevast een zoektocht. Een heuse queeste naar een Mariabeeldje. Liefst heel goedkoop, mooi en uit een klein winkeltje. Kei plezant. Eens thuis krijgen ze allemaal een nummertje en komen ze op een lijstje. Kwestie van nu nog te weten waar die Maria vandaan kwam. En er de juiste herinneringen aan te kleven. En o ja, we doen niet moeilijk. In een land met een andere religie passen we ons aan. Er staan dus bijvoorbeeld ook al heel andere "heiligen", Afrikaanse geluksbrengers en een vrolijke Boedha tussen. 

Een aanrader, zo'n verzameling. Zowel op vakantie als achteraf. 
Dus laat dat onze wens zijn voor jou deze zomer: de mooie start (of succesvolle verderzetting) van je eigen "vakantieverzameling". Enjoy! 

Wees gegroet! 

marias.jpeg