Ondernemende mam les 37: een briefing?

Als je wilt samenwerken met mensen die een creatieve vertaling moeten maken (wij dus bijvoorbeeld :)) van iets dat je nauw aan het hart ligt (je eigen bedrijf! een nieuw project!) dan is het dus belangrijk om op een zo goed mogelijke manier te vertellen over je verwachtingen. Ze noemen dat een ‘creatieve briefing’. Vaak heb je immers iets in je hoofd en is het niet zo eenvoudig om dat duidelijk over te brengen - we kunnen immers tegenwoordig al veel, maar nog niet in elkaars hoofd kijken en gelukkig maar. ;)

Dus hoe zorg je ervoor dat je de beelden die je in je hoofd hebt op een duidelijke manier overbrengt zodat iemand anders met jouw verwachtingen aan de slag kan gaan? Wel om te beginnen, no worries, wij zijn wel wat gewoon. En we hebben wel al een aantal trucjes of hulpmiddelen om ‘de pieren uit jouw neus te halen’ zoals ze dat in ‘t Antwerps zo mooi zeggen.

We zetten er een aantal kort op een rijtje zodat je een beetje kan inschatten hoe het bij ons werkt:

  • een workshop: dat lijkt ingrijpend en een tijdrovende manier om elkaar te leren kennen. Maar ervaring leert dat dit héél interessant kan zijn en veel tijdswinst kan opleveren. Niet alleen voor onze samenwerking, maar vooral voor jezelf. Je leert je eigen werking immers veel beter kennen en we gaan samen nadenken over vragen die je misschien zelf helemaal niet zou stellen omdat ze voor jou evident lijken, tot je de vraag krijgt om duidelijke antwoorden te formuleren. ;) Wij hebben al een aantal standaardworkshops in ons gamma, maar zijn van plan om die op korte termijn verder uit te bouwen. Keep you posted!

  • een positionering: het is ook perfect een optie dat wij op basis van je verhaal zelf een strategische presentatie uitwerken over jouw merk/product/bedrijf. We bekijken die dan samen en gaan dieper in op alle details zodat je een finale ‘brand essence’ hebt om van te vertrekken waar je een aantal jaar op kan verder bouwen. Voor zo’n oefening werken we het liefst met die goeie, oude Brandkey. Dat is een degelijk marketingmodel dat op basis van een achttal verschillende vragen steeds dichter bij de kern van je merk komt. Al pimpen we die wel een beetje en zorgen we dat we zeker voldoende rekening houden met de snel veranderende wereld waarin je merk een blijvend plekje moet veroveren.

  • verhalen: ben je in de eerste plaats op zoek naar een nieuwe naam, baseline en ‘long copy’ voor je producten en starten we niet met een workshop? Dan zal je ons veel verhalen moeten vertellen. Dat lijkt misschien de makkelijkste opdracht, maar dat is het vaak niet. De aanknopingspunten en eerste sprankels van een mooi verhaal voor je merk zitten vaak op plekken waar je ze zelf helemaal niet ziet. Maar die hebben we wel nodig, om aan sterke contentmarketing te kunnen doen voor jouw merk. Geen idee wat dat is? Geen nood, daar hebben we het in één van de volgende blogposts over.

  • beelden: wil je dat wij voor jou een logo en een volledige visuele stijl maken? Graag. In dat geval hebben we beelden nodig. Je mag vrij invullen wat die beelden voor je zijn. Soms is een glimp van je woonkamer heel interessant, of een blik in je kleerkast (en nee, je hoeft nu niet meteen je kleerkast op te ruimen want dat hoeft niet letterlijk, maar als jij altijd blauw draagt, kunnen we daar misschien wel iets mee, snap je?). Een reeks foto’s van dingen die je mooi vindt - kunst, landschappen,… (je lief is vaak iets minder relevant). En uiteraard gebruiken wij ook die geweldige Pinterest. Jij mag een avondje rustig dingen pinnen waar je vrolijk van wordt, wij weten dan wat te doen. Andersom kan ook: als je een bepaalde kleur echt verschrikkelijk vindt: vooral zeggen!

Om maar te zeggen, er zijn tal van manieren om de dingen die in jouw hoofd zitten op één of andere manier wel in ons hoofd te krijgen. En eens het daar zit, zit het goed, want dan komt het er weer uit in de vorm van één of andere creatieve uiting van je merk, liefst samen met een duidelijke marketingstrategie en nog een lijstje do’s en don’ts. Wij zijn nu eenmaal van die types die vaak snel enthousiast zijn over je verhaal en dan meteen nog wat extra tips delen.

Wees gegroet,

Liesbeth & Liesbeth

liesbeth en liesbeth in de wolken

Ondernemende mama les 36: de trucjes van de 'foor'.

Onze blog is een beetje in zomermodus. We weten het.
Het had leuk geweest als dit ook betekende dat wij zelf in zomermodus waren, maar dat is dus niet. ;)

Een ondernemende mama zijn met kleine kids in de zomervakantie, het is niet altijd eenvoudig. Zeker niet als je dan nog het idee had om tegen een hels tempo een boek af te werken. Als je nieuwsgierig bent, check dan even hier. Maar het schrijven van een boek is niet het onderwerp van deze blogpost, misschien wel van één van de volgende. :)

Nee, we willen het nu even hebben over een aantal klassieke marketingtrucjes waarvan je misschien denkt dat ze niet meer werken (maar dat doen ze dus wel). Wie weet kan jij er hier of daar in je onderneming of je product ook nog eentje toepassen. Want zoals je al veel vaker bij ons las is marketing veel meer dan alleen promotie of een mooie affiche. Het volstaat vaak om gewoon rond te kijken en te genieten van kleine pleziertjes met de kids om heel veel inspiratie op te doen. ;)

Dus gratis en voor niets, een aantal tips in vakantiemodus:

  • Een leuk en gratis extraatje: op menig zomerkermis staat er nog steeds een fijne draaimolen voor de kinderen en die blijven rondje na rondje enthousiast naar de ‘flosj’ grijpen. Als ze die te pakken krijgen, geeft dat recht op één extra ritje. Het marketingprincipe hier achter is simpel, doch nog steeds geniaal. Geef iets gratis met een spelelement om de ervaring van je klant te verbeteren én zorg ervoor dat ze daarna nog een extra ritje kopen - wat ze niet van plan waren - want die kleine broer kan toch niet gewoon toekijken terwijl de zus nog een extra ritje maakt?

  • Een prima OTS: zo nu en dan durven we hier toch eens een afkorting uit de marketing en mediaplanning in de groep gooien. Een OTS dus, dat staat voor ‘opportunity to see’. Als je ooit over het budget zou beschikken voor een heel uitgebreid mediaplan is de OTS een factor waarmee een mediabureau aangeeft hoe groot de kans is dat iemand uit jouw doelgroep je boodschap of merk ziet. Laat ons een voorbeeld geven. Als je deze zomer een dagje van de Belgische kust hebt genoten, heb je hopelijk bewust of onbewust gemerkt dat AXA bank zowel de sponsor was van de redders aan het strand én dat ze met dezelfde campagne ook op de kusttram en affiches in het straatbeeld verschenen. Een goede OTS voor dagjestoeristen dus. En het veilige gevoel dat de redders je geven, kan je uiteraard doortrekken naar het veilige imago dat AXA zichzelf als bank wil aanmeten. Perfecte marketing dus.

  • Een origineel kanaal: slimme marketing en goede communicatie is vaak een kwestie van op het juiste moment via het juiste kanaal bij de juiste doelgroep te zijn. En dat klinkt inderdaad eenvoudiger dan het is. Maar wij hebben alvast één tussenstop deze vakantie laten afhangen van een pop-up voor een restaurant op onze Waze. Nog iemand?

Dit lijken misschien losse voorbeeldjes die je niet meteen kan toepassen in je eigen bedrijfje, maar wees gerust: als je op een leuke manier net altijd een stapje voor wil zijn op je concurrenten is het slim om ook tijdens je vrije tijd je ogen open te houden. Inspiratie zit overal en je kan gerust op je zonnestoel even nadenken hoe je dit kan vertalen naar je eigen marketing.

En heb je daar hulp bij nodig?
Weet dan dat je vanaf september terug sessies ‘op de koffie’ kan boeken. Op een paar uurtjes tijd heb je dan een massa concreet advies en praktische tips waar je echt meteen mee aan de slag kan.

Wees gegroet,

Liesbeth & Liesbeth

marketingopdekermis.jpeg

Ondernemende mama les 35: ken jezelf!

Wellicht overbodig om te zeggen, maar ‘t is zomer. En wat voor zomer. De warmste dagen ooit gemeten. Geen nood: dit is niet het zoveelste artikel over de hitte en hoe je jezelf daar tegen kunt beschermen. Nope. Dit is wel een blogpost geschikt voor de zomer omdat je dan ergens misschien eens een paar minuten tijd over hebt. Misschien zelfs vannacht als je niet kan slapen door de warmte. Om precies te zijn, je hebt twaalf minuten nodig. En dan kunnen wij een testje aanraden. Een persoonlijkheidstest.

En nee, dit is geen grap. We hebben geen last van de warmte (allé toch niet zoveel om echt te flippen), het is gewoon een interessante test. Op basis van een hele reeks uiteenlopende vragen bepalen ze welk van de zestien types je bent. En dan kan je zoals wel vaker verder lezen over je sterke punten, je valkuilen, je talenten. En het is altijd goed om jezelf nog een beetje beter te leren kennen, zeker als je bijvoorbeeld wilt starten met een eigen zaak. Dan kunnen zo’n snelle inzichten best waardevol zijn. En eerlijk? Deze test is best indrukwekkend en interessant. En helemaal juist vonden wij. Vooral omdat alvast één Liesbeth als persoonlijkheid ‘een campagnevoerder’ is. Zalig toch? ;)

Wij delen regelmatig iets over onszelf op deze blog, in onze sociale media en al zeker als je ons live ziet op een meeting of zo. Wij zijn vaak nogal enthousiast en proberen je aan de hand van eigen ervaringen en inzichten op een heel laagdrempelige manier te helpen met je marketingvragen of je persoonlijke projecten. Dat doen we omdat we weten dat dit werkt: we willen graag elkaar een beetje kennen voordat we helemaal op jouw maat een logo gaan maken, een bedrijfsnaam verzinnen, een tekst schrijven, een marketingstrategie uitschrijven,,… Maar we doen dat ook omdat we dat graag doen, we halen zelf heel veel energie uit een fijn contact met onze klanten. En ook dat zien we terug in de resultaten van deze persoonlijkheidstest. Blijkbaar zijn wij dus gewoon zo. ;)

We delen met plezier even ons resultaat, maar we houden wel geheim welke persoonlijkheid verbonden is aan welke Liesbeth. Als je ons al een beetje kent, kan je het wellicht wel raden. En anders? Dan moet je ons dringend eens bellen voor je volgende marketingproject. Wij zijn één en al oor!

De test vind je hier: https://www.16personalities.com/nl/persoonlijkheidstest

En ons resultaat in een notendop:

CAMPAGNEVOERDER: ‘De Campagnevoerder is een echte vrije geest. Ze vormen het hart van het feest, maar ze zijn minder geïnteresseerd in de pure opwinding en het plezier van het moment dan in het genieten van de sociale en emotionele banden die ze met anderen aangaan. Charmant, onafhankelijk, energiek en barmhartig maken ze 7% van de bevolking uit. Hun bestaan wordt in de menigte zeker opgemerkt.’

PROTAGONIST: ‘Protagonisten zijn natuurlijke leiders vol passie en charisma. Ze vormen ongeveer twee procent van de bevolking en zijn vaak onze politici, onze coaches en onze leraren. Ze proberen in contact te komen en anderen te inspireren om goed te doen. Met een natuurlijk zelfvertrouwen dat invloed oplevert, halen Protagonisten veel trots en vreugde uit het begeleiden van anderen om zichzelf en hun gemeenschap te verbeteren.’

Benieuwd naar jouw resultaat!

En nu gaan we ons hoofd hier nog even in de diepvriezer steken. :)

Wees gegroet,

Liesbeth & Liesbeth

Source: https://www.16personalities.com/nl/persoon...

Ondernemende mama les 34: Wat je over marketing kan leren in... Legoland.

Eén van de twee Liesbeth’en genoot de voorbije twee weken van een super fijne reis naar Denemarken. Ze kwam terug met een valies vol verhalen, een smartphone met te veel foto’s, een schoon Mariabeeld, een idee voor een spannend kinderverhaal en weer wat extra marketinginspiratie.

Want we schreven het al veel vaker: de meeste goede ideeën moet je niet te ver gaan zoeken en vakantie is vaak een mooi moment om op een ontspannen en leuke manier wat extra inspiratie op te doen. Dus trokken wij met veel plezier naar musea, het strand en… Legoland.

Voor zij die er nog nooit waren: denk aan een doorsnee pretpark maar dan met een heerlijke Lego-saus erover. En dan mag je letterlijk nemen. Alles is in Lego: de vuilbakken, de naamplaatjes van al het personeel, de treintjes, de inkleding van de attracties, de versieringen in het park,… Tot zelfs de frietjes!

Als je nu denkt: daar ga ik nooit heen, wat een idee om echt alles in Lego te doen... Wel, dan is dat uiteraard je volste recht. Maar we denken dat je intussen toch ook al een beetje nieuwsgierig bent en misschien eens zal opzoeken hoe dat er dan precies uitziet zo’n Lego-frietjes. ;)

En eerlijk? Het is gewoon de max. Kids in de wolken. Twee volle dagen gegier, gegibber en gelach. En als ouder is het ook best fijn. Want we moeten het toegeven: die Lego is best betoverend. En heerlijk nostalgisch. Maar absoluut niet ouderwets. Het is echt indrukwekkend om te zien hoe een merk van plastic speelgoedblokjes zoveel magie weet te verkopen. En zichzelf daarbij voortdurend blijft heruitvinden. Want Ninjago of de Lego Movie, dat hadden ze nog niet in ‘onzen tijd’ en toch kan je met de blokjes van toen nu nog steeds bouwen en spelen. Want dat is omdat Lego consequent kiest voor een positionering waarbij degelijkheid en kwaliteit centraal staan, overgoten met een flinke scheut fantasie, uitdaging en iets dat wij gerust magie durven noemen.

Het is heel interessant om over zo’n case eens wat dieper na te denken en er ook voor jouw product of dienst lessen uit te trekken. Waarbij we niet zeggen dat je ineens een pretpark moet openen rond het thema van jouw merk. Echt, gewoon niet doen. Ga maar gewoon eens op bezoek in Legoland en wissel dat na max. twee dagen af met een heerlijk rustig strand.

Geniet nog van de zomer!

Wees gegroet,

Liesbeth & Liesbeth

Legoland

Ondernemende mama les 33: Wat is dat dan, zo'n 'positionering'?

We hadden het beloofd, deze blogpost zou nog eens over de marketing van je business gaan. Want of je nu een grote multinational bent of een gedreven eenmanszaak, allebei hebben die nood aan een kristalheldere positionering. Huh?

Wel, een positionering is een duidelijk gekozen en weldoordachte kerngedachte die samenvat waar jouw bedrijf echt voor staat. Het is een marketingconcept, maar vergis je niet: een goede positionering is sturend voor alle keuzes die je maakt. Want dat is net het bijzondere: dat éne zinnetje schreeuw je niet zelf van de daken, je wil dat anderen dat centrale concept in hun eigen woorden vertellen wanneer ze over jouw bedrijf praten tegen vrienden of familie.

Je positionering is dus niet helemaal hetzelfde als je ‘elevator pitch’ - die andere term die je ongetwijfeld al honderden keren hebt gehoord, maar die verwijst naar een korte tekst afgestemd op je doelgroep die vertelt wat je allemaal doet. Dat is de tekst die op je website staat en die je wel zelf zegt op die obligate nieuwjaarsreceptie of in de lift (vandaar de naam, in NY was het vroeger de gewoonte om met een CEO op het gelijkvloers in de lift te stappen, je had tijd tot de ‘top floor’ om hem (of hopelijk ook nu en dan haar) te overtuigen van je idee voordat hij helemaal bovenaan aan z’n kantoor uitstapte.)

Een positionering is korter en is gerichter. En dat is iets dat klanten moeten ‘voelen’ in alle aspecten van je bedrijf: je product, je prijs, de plek waar je diensten aanbiedt, de tone of voice van je promotie,…
En ook belangrijk: je positionering is best uniek. Of toch minstens onderscheidend van je directe concurrenten.

De positionering van Tiense Suiker is bijvoorbeeld al jarenlang kwaliteit en expertise. Zij hebben een indrukwekkend gamma aan suikers en garanderen dat ze je altijd kunnen helpen met de beste suiker voor al je plannen. Want ja, er is een verschil tussen Ultrafijne suiker en ‘gewone’ kristalsuiker. ;) Die positionering is sturend voor het imago van Tiense suiker en voor de productinnovaties die zij doen. Maar aangezien de consument in de supermarkt zich vandaag de dag niet meer uitsluitend door rationele argumenten laat leiden, introduceerden ze een aantal jaar geleden de schattige T-MAN. Een mannetje gemaakt van de bekende witte klontjes dat illustreert welke magie die kwaliteitsvolle suiker allemaal kan realiseren.

En om die positionering en T-MAN nog dichter bij de consument te brengen, bedachten wij in 2015 het overkoepelende concept ‘Sweet Little Moments’. Of hoe een suikermerk je ook kan doen dromen van leuke, onvergetelijke momenten met je gezin (koekjes bakken! confituur maken!) of met vriendinnen (koffietje drinken!).

Conclusie: een duidelijke positionering is een cruciale basis om je bedrijf verder uit te bouwen. En hoe sterker en duidelijker die positionering, hoe beter je daar creatief en strategisch op kan verder bouwen zodat je merk beter in de hoofden van (toekomstige) consumenten blijft hangen.

Heb jij er al over nagedacht?
Of zou je wel een frisse blik kunnen gebruiken?
Wij denken graag met je mee, beginnen we met een koffie? :)

Wees gegroet,

Liesbeth & Liesbeth

fragment van het eerste moodboard van Sweet Little Moments