Ondernemende mama les 35: ken jezelf!

Wellicht overbodig om te zeggen, maar ‘t is zomer. En wat voor zomer. De warmste dagen ooit gemeten. Geen nood: dit is niet het zoveelste artikel over de hitte en hoe je jezelf daar tegen kunt beschermen. Nope. Dit is wel een blogpost geschikt voor de zomer omdat je dan ergens misschien eens een paar minuten tijd over hebt. Misschien zelfs vannacht als je niet kan slapen door de warmte. Om precies te zijn, je hebt twaalf minuten nodig. En dan kunnen wij een testje aanraden. Een persoonlijkheidstest.

En nee, dit is geen grap. We hebben geen last van de warmte (allé toch niet zoveel om echt te flippen), het is gewoon een interessante test. Op basis van een hele reeks uiteenlopende vragen bepalen ze welk van de zestien types je bent. En dan kan je zoals wel vaker verder lezen over je sterke punten, je valkuilen, je talenten. En het is altijd goed om jezelf nog een beetje beter te leren kennen, zeker als je bijvoorbeeld wilt starten met een eigen zaak. Dan kunnen zo’n snelle inzichten best waardevol zijn. En eerlijk? Deze test is best indrukwekkend en interessant. En helemaal juist vonden wij. Vooral omdat alvast één Liesbeth als persoonlijkheid ‘een campagnevoerder’ is. Zalig toch? ;)

Wij delen regelmatig iets over onszelf op deze blog, in onze sociale media en al zeker als je ons live ziet op een meeting of zo. Wij zijn vaak nogal enthousiast en proberen je aan de hand van eigen ervaringen en inzichten op een heel laagdrempelige manier te helpen met je marketingvragen of je persoonlijke projecten. Dat doen we omdat we weten dat dit werkt: we willen graag elkaar een beetje kennen voordat we helemaal op jouw maat een logo gaan maken, een bedrijfsnaam verzinnen, een tekst schrijven, een marketingstrategie uitschrijven,,… Maar we doen dat ook omdat we dat graag doen, we halen zelf heel veel energie uit een fijn contact met onze klanten. En ook dat zien we terug in de resultaten van deze persoonlijkheidstest. Blijkbaar zijn wij dus gewoon zo. ;)

We delen met plezier even ons resultaat, maar we houden wel geheim welke persoonlijkheid verbonden is aan welke Liesbeth. Als je ons al een beetje kent, kan je het wellicht wel raden. En anders? Dan moet je ons dringend eens bellen voor je volgende marketingproject. Wij zijn één en al oor!

De test vind je hier: https://www.16personalities.com/nl/persoonlijkheidstest

En ons resultaat in een notendop:

CAMPAGNEVOERDER: ‘De Campagnevoerder is een echte vrije geest. Ze vormen het hart van het feest, maar ze zijn minder geïnteresseerd in de pure opwinding en het plezier van het moment dan in het genieten van de sociale en emotionele banden die ze met anderen aangaan. Charmant, onafhankelijk, energiek en barmhartig maken ze 7% van de bevolking uit. Hun bestaan wordt in de menigte zeker opgemerkt.’

PROTAGONIST: ‘Protagonisten zijn natuurlijke leiders vol passie en charisma. Ze vormen ongeveer twee procent van de bevolking en zijn vaak onze politici, onze coaches en onze leraren. Ze proberen in contact te komen en anderen te inspireren om goed te doen. Met een natuurlijk zelfvertrouwen dat invloed oplevert, halen Protagonisten veel trots en vreugde uit het begeleiden van anderen om zichzelf en hun gemeenschap te verbeteren.’

Benieuwd naar jouw resultaat!

En nu gaan we ons hoofd hier nog even in de diepvriezer steken. :)

Wees gegroet,

Liesbeth & Liesbeth

Source: https://www.16personalities.com/nl/persoon...

Ondernemende mama les 34: Wat je over marketing kan leren in... Legoland.

Eén van de twee Liesbeth’en genoot de voorbije twee weken van een super fijne reis naar Denemarken. Ze kwam terug met een valies vol verhalen, een smartphone met te veel foto’s, een schoon Mariabeeld, een idee voor een spannend kinderverhaal en weer wat extra marketinginspiratie.

Want we schreven het al veel vaker: de meeste goede ideeën moet je niet te ver gaan zoeken en vakantie is vaak een mooi moment om op een ontspannen en leuke manier wat extra inspiratie op te doen. Dus trokken wij met veel plezier naar musea, het strand en… Legoland.

Voor zij die er nog nooit waren: denk aan een doorsnee pretpark maar dan met een heerlijke Lego-saus erover. En dan mag je letterlijk nemen. Alles is in Lego: de vuilbakken, de naamplaatjes van al het personeel, de treintjes, de inkleding van de attracties, de versieringen in het park,… Tot zelfs de frietjes!

Als je nu denkt: daar ga ik nooit heen, wat een idee om echt alles in Lego te doen... Wel, dan is dat uiteraard je volste recht. Maar we denken dat je intussen toch ook al een beetje nieuwsgierig bent en misschien eens zal opzoeken hoe dat er dan precies uitziet zo’n Lego-frietjes. ;)

En eerlijk? Het is gewoon de max. Kids in de wolken. Twee volle dagen gegier, gegibber en gelach. En als ouder is het ook best fijn. Want we moeten het toegeven: die Lego is best betoverend. En heerlijk nostalgisch. Maar absoluut niet ouderwets. Het is echt indrukwekkend om te zien hoe een merk van plastic speelgoedblokjes zoveel magie weet te verkopen. En zichzelf daarbij voortdurend blijft heruitvinden. Want Ninjago of de Lego Movie, dat hadden ze nog niet in ‘onzen tijd’ en toch kan je met de blokjes van toen nu nog steeds bouwen en spelen. Want dat is omdat Lego consequent kiest voor een positionering waarbij degelijkheid en kwaliteit centraal staan, overgoten met een flinke scheut fantasie, uitdaging en iets dat wij gerust magie durven noemen.

Het is heel interessant om over zo’n case eens wat dieper na te denken en er ook voor jouw product of dienst lessen uit te trekken. Waarbij we niet zeggen dat je ineens een pretpark moet openen rond het thema van jouw merk. Echt, gewoon niet doen. Ga maar gewoon eens op bezoek in Legoland en wissel dat na max. twee dagen af met een heerlijk rustig strand.

Geniet nog van de zomer!

Wees gegroet,

Liesbeth & Liesbeth

Legoland

Ondernemende mama les 33: Wat is dat dan, zo'n 'positionering'?

We hadden het beloofd, deze blogpost zou nog eens over de marketing van je business gaan. Want of je nu een grote multinational bent of een gedreven eenmanszaak, allebei hebben die nood aan een kristalheldere positionering. Huh?

Wel, een positionering is een duidelijk gekozen en weldoordachte kerngedachte die samenvat waar jouw bedrijf echt voor staat. Het is een marketingconcept, maar vergis je niet: een goede positionering is sturend voor alle keuzes die je maakt. Want dat is net het bijzondere: dat éne zinnetje schreeuw je niet zelf van de daken, je wil dat anderen dat centrale concept in hun eigen woorden vertellen wanneer ze over jouw bedrijf praten tegen vrienden of familie.

Je positionering is dus niet helemaal hetzelfde als je ‘elevator pitch’ - die andere term die je ongetwijfeld al honderden keren hebt gehoord, maar die verwijst naar een korte tekst afgestemd op je doelgroep die vertelt wat je allemaal doet. Dat is de tekst die op je website staat en die je wel zelf zegt op die obligate nieuwjaarsreceptie of in de lift (vandaar de naam, in NY was het vroeger de gewoonte om met een CEO op het gelijkvloers in de lift te stappen, je had tijd tot de ‘top floor’ om hem (of hopelijk ook nu en dan haar) te overtuigen van je idee voordat hij helemaal bovenaan aan z’n kantoor uitstapte.)

Een positionering is korter en is gerichter. En dat is iets dat klanten moeten ‘voelen’ in alle aspecten van je bedrijf: je product, je prijs, de plek waar je diensten aanbiedt, de tone of voice van je promotie,…
En ook belangrijk: je positionering is best uniek. Of toch minstens onderscheidend van je directe concurrenten.

De positionering van Tiense Suiker is bijvoorbeeld al jarenlang kwaliteit en expertise. Zij hebben een indrukwekkend gamma aan suikers en garanderen dat ze je altijd kunnen helpen met de beste suiker voor al je plannen. Want ja, er is een verschil tussen Ultrafijne suiker en ‘gewone’ kristalsuiker. ;) Die positionering is sturend voor het imago van Tiense suiker en voor de productinnovaties die zij doen. Maar aangezien de consument in de supermarkt zich vandaag de dag niet meer uitsluitend door rationele argumenten laat leiden, introduceerden ze een aantal jaar geleden de schattige T-MAN. Een mannetje gemaakt van de bekende witte klontjes dat illustreert welke magie die kwaliteitsvolle suiker allemaal kan realiseren.

En om die positionering en T-MAN nog dichter bij de consument te brengen, bedachten wij in 2015 het overkoepelende concept ‘Sweet Little Moments’. Of hoe een suikermerk je ook kan doen dromen van leuke, onvergetelijke momenten met je gezin (koekjes bakken! confituur maken!) of met vriendinnen (koffietje drinken!).

Conclusie: een duidelijke positionering is een cruciale basis om je bedrijf verder uit te bouwen. En hoe sterker en duidelijker die positionering, hoe beter je daar creatief en strategisch op kan verder bouwen zodat je merk beter in de hoofden van (toekomstige) consumenten blijft hangen.

Heb jij er al over nagedacht?
Of zou je wel een frisse blik kunnen gebruiken?
Wij denken graag met je mee, beginnen we met een koffie? :)

Wees gegroet,

Liesbeth & Liesbeth

fragment van het eerste moodboard van Sweet Little Moments

Ondernemende mama les 32: Wat eten we vanavond?

Ok.

Sorry. We waren op zoek naar hét ideale onderwerp voor onze volgende blogpost. En ja, we hebben rondgesnuffeld bij andere marketingblogs, we hebben een degelijke check gedaan op Google Trends, we hebben de traffic naar onze site op basis van keywords bestudeerd. En toch, soms moet je gewoon schrijven waar je zin in hebt. Want ook dat is de vrijheid om een ondernemende mama te zijn: soms al eens echt je goesting durven te doen zonder dat iemand er achteraf commentaar op heeft (iemand zoals een baas bijvoorbeeld :))

Dus hier gaan we: wat eten we vanavond? :)

Want het mag al eens een uitdaging zijn om voor een gezin met jonge kinderen elke dag eten op tafel te toveren dat behoorlijk gezond is, waar ze met smaak en liefst genoeg van eten, dat vrij gevarieerd is en waar je geen uren voor in de keuken hoeft te staan of complexe boodschappenlijstjes voor moet doorworstelen.

We hebben hier intussen wel wat ervaring op de teller staan, dus we delen graag een aantal basic recepten die je vlotjes op voorhand kan inkopen. Kortom, een minimum aan effort met een maximaal resultaat. :)

  • Spinazie! Toppertje dat hier altijd in de diepvries zit en wordt gecombineerd met roerei (yes, donderdag is veggiedag), fishsticks of worst (uiteraard!).

  • Kip met rijst en currysaus. Beter met een halve perzik. Nog beter als je van de rijst eerst een vulkaan maakt en de currysaus gebruikt als lava.

  • Spaghetti voor twee dagen na elkaar. Wij maken hier saus met belachelijk veel groenten. En dan zetten we in een deel van die saus de mixer. Zo krijg je toversaus! “Onze saus is zonder groentjes hé, mama!”

  • Pasta met broccoli, gerookte zalm en Boursin Cuisine. Voor echte tijdswinst en met een eigenlijk vrij optimaal resultaat: de broccoliroosjes gewoon nog drie minuutjes mee laten koken in dezelfde pot van de pasta. Echt, dat lukt! Voor de fijnproevers: nog wat tomaatjes toevoegen.

  • Couscous met stukjes kip en dan ofwel wortel gekookt in water met wat limoen en voor de mama en papa Griekse yoghurt met munt en limoen of rauwe paprika en komkommer voor de kids.

  • Zalm bakken in de grillpan met tomaatjes en rijst of gebakken patatjes. Lekker met een pittig mosterd-kruidensausje voor de liefhebbers.

En dan 'is ‘t al vlotjes weekend: dus tijd om wat langer te koken en weer naar de winkel te gaan. ;)

Alle ‘Hello Fresh’-varianten of Collect&Go’s ten spijt, voor ons werkt deze formule nog steeds het best.
Al moeten we in alle eerlijkheid zeggen dat al te veel herhaling van basics ons al eens naar sushi of Thai doet snakken. Lang leve vrijdagavond! ;)

Smakelijk!

En ja, de volgende post gaat terug over je business, beloofd!

Wees gegroet,

Liesbeth & Liesbeth

Wat eten we vanavond? Volgens de kids!

Wat eten we vanavond? Volgens de kids!

Ondernemende mama les 31: moet ik mijn merk beschermen?

Nee, je moet niks. Maar soms is het wel een heel slim idee om de naam van je merk te beschermen of te deponeren. En dat is makkelijker en goedkoper dan je misschien denkt. En wees gerust, je hoeft absoluut geen Coca-Cola te zijn of die ambities te hebben om je merk op een zinvolle manier te registreren. Voor je verder leest, eerst even dit: wij zijn geen juristen en al helemaal geen advocaten merkrecht. En die ambitie hebben we ook helemaal niet. ;) We hebben wel wat ervaring met het deponeren van een merk en dat willen we graag delen omdat we er vaak vragen over krijgen in de loop van een traject. Maar beschouw dit dus zeker niet als sluitend juridisch advies. ;)

Bottemline is dit: door je merk te registreren heb je een juridisch bewijsstuk in handen om mogelijke kapers op de kust die met dezelfde naam (of een sterk gelijkende naam/logo) iets willen opstarten een halt toe te roepen.

We geven je in deze post graag snel een inkijk in een aantal sleutelbegrippen en verwijzen je ook door naar een aantal interessante links of organisaties.

  • Kan ik opzoeken of een concurrent dezelfde merknaam als de mijne al heeft geregistreerd?

    Ja! Lang leve de overzichtelijke tool om opzoekingen in te doen van het BOIP (lees: Benelux Bureau voor de intellectuele eigendom). Dat is meteen de ideale website om meer informatie te ontdekken én om ook echt een depot aan te vragen, maar daarover later meer. Je kan in de tool een merknaam opzoeken en je krijgt meteen resultaat van alle merken die geregistreerd staan met de nodige details: Benelux, Europees, hoe lang de bescherming nog actief is,…

    Zo’n check is altijd een goed idee, ook voordat je een merknaam kiest, lees daar hier meer over.

  • Kan ik elke merknaam registreren?

    Nee, dat kan niet. Je merk moet onderscheidend zijn. En dat kan al eens voorwerp zijn van interpretatie. Het voorbeeld dat BOIP zelf geeft is dat BioMild niet kan voor milde yoghurt. Maar ook het woord ‘bakker’ als je daadwerkelijk een bakker bent, kan niet. Verkoop je bloemen en wil graag bakker heten, dan zou dat in principe wel mogen. Maar misschien is dat toch niet het allerbeste idee. ;)

    Je mag ook de consument niet misleiden - geen koffieboon in je logo als je thee verkoopt bijvoorbeeld. Meer info, alweer op de website van het BOIP.

  • Kan ik een merknaam registreren als iemand anders al dezelfde naam heeft?

    Dat hangt er een beetje vanaf. De registratie van een merk is opgedeeld in 45 ‘klassen’. Als je concurrent bijvoorbeeld geregistreerd is in klasse 2 (iets met verven, vernissen, lakken, beitsen,…) hoeft het op zich geen probleem te zijn dat jij een gelijkaardige naam registreert in bijvoorbeeld klasse 25 (kledingstukken, schoeisel en hoofddeksels). Maar let sowieso wel een beetje op. Want er is bijvoorbeeld ook een regel die zegt dat je geen verwarring bij de consument mag veroorzaken voor een ‘algemeen bekend merk’. Geen Coca-Cola als verf dus, om maar één voorbeeld te noemen.

  • Is het duur om een merk te registreren?

    Dat valt wel mee. Als je na wat opzoekwerk en checken het gevoel hebt dat je behoorlijk ‘veilig’ een merknaam kan registreren in een aantal klassen die je duidelijk kan afbakenen, dan kan je het echt wel zelf doen. En heb je dus geen juristen nodig om je te helpen. Maar als je een merknaam registreert dan start er een ‘oppositieperiode’ - in die tijd kunnen andere partijen bezwaar aantekenen tegen jouw depot. Ook als dat het geval is, kan je het misschien zelf nog oplossen, maar dan wordt het advies van een gespecialiseerd bureau misschien toch interessant. En als je dan iets verkeerd deed met je merkaanvraag, maakt dit de dingen natuurlijk nog complexer. Dus onze raad: als er heel gelijkaardige merknamen geregistreerd zijn in klassen die jij ook wilt claimen, schakel dan een specialist in (of verander van naam!). Als je het helemaal in eigen beheer kan doen, betaal je enkel de prijs van je depot zelf: dat is 244 EUR voor 10 jaar in drie klassen in de Benelux. Wil je een klasse extra, dat kan, maar daar betaal je dan een klein supplement voor.

  • Kan ik niet best alle klassen registreren?

    Neen. Niet alleen is dat geldverspilling, het is ook geen goed idee omdat je bij een mogelijk geschil moet kunnen aantonen dat je met je merknaam ook echt actief bent geweest in die categorie. Conclusie: denk goed na, registreer je merk voldoende breed, maar werk wel met een doordacht beeld van je toekomstplannen.

  • Zijn er regionale verschillen?

    Ja, je kan een merk registreren in de Benelux, in Europa of wereldwijd. Hier zijn natuurlijk ook verschillende prijskaartjes aan verbonden. En als je het echt groot ziet: schakel dan zeker een gespecialiseerde jurist in!

  • Beeldmerk of woordmerk, huh?

    Bij de registratie van je merk moet je kiezen tussen een woordmerk of een beeldmerk. Een woordmerk is alleen je naam. Registreer je dit, dan mag geen enkele andere partij in dezelfde klassen die naam gaan gebruiken. Ook al is zijn of haar logo totaal verschillend. Een woordmerk geeft je dus meestal de beste bescherming. Registreer je een beeldmerk? Dan kies je voor je logo en mag niemand anders hetzelfde of een sterk gelijkend logo gebruiken. Je deponeert je logo steeds in grijswaarden, dan zijn alle kleurvarianten beschermd. Je kan ook een woordmerk én een beeldmerk registeren, maar dan betaal je dus allebei.

    Stel dat je binnen de beschermde periode van 10 jaar kiest voor een helemaal nieuw logo, dan moet je dit opnieuw registreren, wijzigen kan niet. Hetzelfde voor een verandering van naam, trouwens.

Voilà, hopelijk hebben we je een beetje op weg gezet in de wondere wereld van de merkregistratie. Je kan het dus alleen doen, maar aarzel niet om een professional in te schakelen bij twijfel. En hoewel we er dus zeker wel iets van kennen, is merkregistratie toch iets dat niet in ons aanbod zit. Dat laten we liever aan juristen over. Voor zowat alle andere aspecten van je marketing: klik hier! :)

Laat ons afsluiten met nog twee gouden tips:

1. Lees het rapport over merkregistratie van Flanders DC of ga naar één van hun infomomenten. Aanrader!

2. Als je zelf je merk registreert (of je laat het door iemand anders doen) is het bijna altijd zo dat je in de weken daarna een factuur in de bus krijgt van één of ander bedrijf waar je nog nooit van hoorde (vaak in Oost-Europa). Dit mag je nooit of te nimmer betalen, want dat is helemaal nep. Je betaalt meteen online bij de registratie van je merk op de website van het BOIP en daarna hoef je helemaal niets meer te betalen. Die neofacturen komen van oplichters die van het checken van de aanvragen in het openbare merkregister blijkbaar hun beroep hebben gemaakt. Zucht.

merkregistratie