Ondernemende mama les 33: Wat is dat dan, zo'n 'positionering'?

We hadden het beloofd, deze blogpost zou nog eens over de marketing van je business gaan. Want of je nu een grote multinational bent of een gedreven eenmanszaak, allebei hebben die nood aan een kristalheldere positionering. Huh?

Wel, een positionering is een duidelijk gekozen en weldoordachte kerngedachte die samenvat waar jouw bedrijf echt voor staat. Het is een marketingconcept, maar vergis je niet: een goede positionering is sturend voor alle keuzes die je maakt. Want dat is net het bijzondere: dat éne zinnetje schreeuw je niet zelf van de daken, je wil dat anderen dat centrale concept in hun eigen woorden vertellen wanneer ze over jouw bedrijf praten tegen vrienden of familie.

Je positionering is dus niet helemaal hetzelfde als je ‘elevator pitch’ - die andere term die je ongetwijfeld al honderden keren hebt gehoord, maar die verwijst naar een korte tekst afgestemd op je doelgroep die vertelt wat je allemaal doet. Dat is de tekst die op je website staat en die je wel zelf zegt op die obligate nieuwjaarsreceptie of in de lift (vandaar de naam, in NY was het vroeger de gewoonte om met een CEO op het gelijkvloers in de lift te stappen, je had tijd tot de ‘top floor’ om hem (of hopelijk ook nu en dan haar) te overtuigen van je idee voordat hij helemaal bovenaan aan z’n kantoor uitstapte.)

Een positionering is korter en is gerichter. En dat is iets dat klanten moeten ‘voelen’ in alle aspecten van je bedrijf: je product, je prijs, de plek waar je diensten aanbiedt, de tone of voice van je promotie,…
En ook belangrijk: je positionering is best uniek. Of toch minstens onderscheidend van je directe concurrenten.

De positionering van Tiense Suiker is bijvoorbeeld al jarenlang kwaliteit en expertise. Zij hebben een indrukwekkend gamma aan suikers en garanderen dat ze je altijd kunnen helpen met de beste suiker voor al je plannen. Want ja, er is een verschil tussen Ultrafijne suiker en ‘gewone’ kristalsuiker. ;) Die positionering is sturend voor het imago van Tiense suiker en voor de productinnovaties die zij doen. Maar aangezien de consument in de supermarkt zich vandaag de dag niet meer uitsluitend door rationele argumenten laat leiden, introduceerden ze een aantal jaar geleden de schattige T-MAN. Een mannetje gemaakt van de bekende witte klontjes dat illustreert welke magie die kwaliteitsvolle suiker allemaal kan realiseren.

En om die positionering en T-MAN nog dichter bij de consument te brengen, bedachten wij in 2015 het overkoepelende concept ‘Sweet Little Moments’. Of hoe een suikermerk je ook kan doen dromen van leuke, onvergetelijke momenten met je gezin (koekjes bakken! confituur maken!) of met vriendinnen (koffietje drinken!).

Conclusie: een duidelijke positionering is een cruciale basis om je bedrijf verder uit te bouwen. En hoe sterker en duidelijker die positionering, hoe beter je daar creatief en strategisch op kan verder bouwen zodat je merk beter in de hoofden van (toekomstige) consumenten blijft hangen.

Heb jij er al over nagedacht?
Of zou je wel een frisse blik kunnen gebruiken?
Wij denken graag met je mee, beginnen we met een koffie? :)

Wees gegroet,

Liesbeth & Liesbeth

fragment van het eerste moodboard van Sweet Little Moments

Ondernemende mama les 32: Wat eten we vanavond?

Ok.

Sorry. We waren op zoek naar hét ideale onderwerp voor onze volgende blogpost. En ja, we hebben rondgesnuffeld bij andere marketingblogs, we hebben een degelijke check gedaan op Google Trends, we hebben de traffic naar onze site op basis van keywords bestudeerd. En toch, soms moet je gewoon schrijven waar je zin in hebt. Want ook dat is de vrijheid om een ondernemende mama te zijn: soms al eens echt je goesting durven te doen zonder dat iemand er achteraf commentaar op heeft (iemand zoals een baas bijvoorbeeld :))

Dus hier gaan we: wat eten we vanavond? :)

Want het mag al eens een uitdaging zijn om voor een gezin met jonge kinderen elke dag eten op tafel te toveren dat behoorlijk gezond is, waar ze met smaak en liefst genoeg van eten, dat vrij gevarieerd is en waar je geen uren voor in de keuken hoeft te staan of complexe boodschappenlijstjes voor moet doorworstelen.

We hebben hier intussen wel wat ervaring op de teller staan, dus we delen graag een aantal basic recepten die je vlotjes op voorhand kan inkopen. Kortom, een minimum aan effort met een maximaal resultaat. :)

  • Spinazie! Toppertje dat hier altijd in de diepvries zit en wordt gecombineerd met roerei (yes, donderdag is veggiedag), fishsticks of worst (uiteraard!).

  • Kip met rijst en currysaus. Beter met een halve perzik. Nog beter als je van de rijst eerst een vulkaan maakt en de currysaus gebruikt als lava.

  • Spaghetti voor twee dagen na elkaar. Wij maken hier saus met belachelijk veel groenten. En dan zetten we in een deel van die saus de mixer. Zo krijg je toversaus! “Onze saus is zonder groentjes hé, mama!”

  • Pasta met broccoli, gerookte zalm en Boursin Cuisine. Voor echte tijdswinst en met een eigenlijk vrij optimaal resultaat: de broccoliroosjes gewoon nog drie minuutjes mee laten koken in dezelfde pot van de pasta. Echt, dat lukt! Voor de fijnproevers: nog wat tomaatjes toevoegen.

  • Couscous met stukjes kip en dan ofwel wortel gekookt in water met wat limoen en voor de mama en papa Griekse yoghurt met munt en limoen of rauwe paprika en komkommer voor de kids.

  • Zalm bakken in de grillpan met tomaatjes en rijst of gebakken patatjes. Lekker met een pittig mosterd-kruidensausje voor de liefhebbers.

En dan 'is ‘t al vlotjes weekend: dus tijd om wat langer te koken en weer naar de winkel te gaan. ;)

Alle ‘Hello Fresh’-varianten of Collect&Go’s ten spijt, voor ons werkt deze formule nog steeds het best.
Al moeten we in alle eerlijkheid zeggen dat al te veel herhaling van basics ons al eens naar sushi of Thai doet snakken. Lang leve vrijdagavond! ;)

Smakelijk!

En ja, de volgende post gaat terug over je business, beloofd!

Wees gegroet,

Liesbeth & Liesbeth

Wat eten we vanavond? Volgens de kids!

Wat eten we vanavond? Volgens de kids!

Ondernemende mama les 31: moet ik mijn merk beschermen?

Nee, je moet niks. Maar soms is het wel een heel slim idee om de naam van je merk te beschermen of te deponeren. En dat is makkelijker en goedkoper dan je misschien denkt. En wees gerust, je hoeft absoluut geen Coca-Cola te zijn of die ambities te hebben om je merk op een zinvolle manier te registreren. Voor je verder leest, eerst even dit: wij zijn geen juristen en al helemaal geen advocaten merkrecht. En die ambitie hebben we ook helemaal niet. ;) We hebben wel wat ervaring met het deponeren van een merk en dat willen we graag delen omdat we er vaak vragen over krijgen in de loop van een traject. Maar beschouw dit dus zeker niet als sluitend juridisch advies. ;)

Bottemline is dit: door je merk te registreren heb je een juridisch bewijsstuk in handen om mogelijke kapers op de kust die met dezelfde naam (of een sterk gelijkende naam/logo) iets willen opstarten een halt toe te roepen.

We geven je in deze post graag snel een inkijk in een aantal sleutelbegrippen en verwijzen je ook door naar een aantal interessante links of organisaties.

  • Kan ik opzoeken of een concurrent dezelfde merknaam als de mijne al heeft geregistreerd?

    Ja! Lang leve de overzichtelijke tool om opzoekingen in te doen van het BOIP (lees: Benelux Bureau voor de intellectuele eigendom). Dat is meteen de ideale website om meer informatie te ontdekken én om ook echt een depot aan te vragen, maar daarover later meer. Je kan in de tool een merknaam opzoeken en je krijgt meteen resultaat van alle merken die geregistreerd staan met de nodige details: Benelux, Europees, hoe lang de bescherming nog actief is,…

    Zo’n check is altijd een goed idee, ook voordat je een merknaam kiest, lees daar hier meer over.

  • Kan ik elke merknaam registreren?

    Nee, dat kan niet. Je merk moet onderscheidend zijn. En dat kan al eens voorwerp zijn van interpretatie. Het voorbeeld dat BOIP zelf geeft is dat BioMild niet kan voor milde yoghurt. Maar ook het woord ‘bakker’ als je daadwerkelijk een bakker bent, kan niet. Verkoop je bloemen en wil graag bakker heten, dan zou dat in principe wel mogen. Maar misschien is dat toch niet het allerbeste idee. ;)

    Je mag ook de consument niet misleiden - geen koffieboon in je logo als je thee verkoopt bijvoorbeeld. Meer info, alweer op de website van het BOIP.

  • Kan ik een merknaam registreren als iemand anders al dezelfde naam heeft?

    Dat hangt er een beetje vanaf. De registratie van een merk is opgedeeld in 45 ‘klassen’. Als je concurrent bijvoorbeeld geregistreerd is in klasse 2 (iets met verven, vernissen, lakken, beitsen,…) hoeft het op zich geen probleem te zijn dat jij een gelijkaardige naam registreert in bijvoorbeeld klasse 25 (kledingstukken, schoeisel en hoofddeksels). Maar let sowieso wel een beetje op. Want er is bijvoorbeeld ook een regel die zegt dat je geen verwarring bij de consument mag veroorzaken voor een ‘algemeen bekend merk’. Geen Coca-Cola als verf dus, om maar één voorbeeld te noemen.

  • Is het duur om een merk te registreren?

    Dat valt wel mee. Als je na wat opzoekwerk en checken het gevoel hebt dat je behoorlijk ‘veilig’ een merknaam kan registreren in een aantal klassen die je duidelijk kan afbakenen, dan kan je het echt wel zelf doen. En heb je dus geen juristen nodig om je te helpen. Maar als je een merknaam registreert dan start er een ‘oppositieperiode’ - in die tijd kunnen andere partijen bezwaar aantekenen tegen jouw depot. Ook als dat het geval is, kan je het misschien zelf nog oplossen, maar dan wordt het advies van een gespecialiseerd bureau misschien toch interessant. En als je dan iets verkeerd deed met je merkaanvraag, maakt dit de dingen natuurlijk nog complexer. Dus onze raad: als er heel gelijkaardige merknamen geregistreerd zijn in klassen die jij ook wilt claimen, schakel dan een specialist in (of verander van naam!). Als je het helemaal in eigen beheer kan doen, betaal je enkel de prijs van je depot zelf: dat is 244 EUR voor 10 jaar in drie klassen in de Benelux. Wil je een klasse extra, dat kan, maar daar betaal je dan een klein supplement voor.

  • Kan ik niet best alle klassen registreren?

    Neen. Niet alleen is dat geldverspilling, het is ook geen goed idee omdat je bij een mogelijk geschil moet kunnen aantonen dat je met je merknaam ook echt actief bent geweest in die categorie. Conclusie: denk goed na, registreer je merk voldoende breed, maar werk wel met een doordacht beeld van je toekomstplannen.

  • Zijn er regionale verschillen?

    Ja, je kan een merk registreren in de Benelux, in Europa of wereldwijd. Hier zijn natuurlijk ook verschillende prijskaartjes aan verbonden. En als je het echt groot ziet: schakel dan zeker een gespecialiseerde jurist in!

  • Beeldmerk of woordmerk, huh?

    Bij de registratie van je merk moet je kiezen tussen een woordmerk of een beeldmerk. Een woordmerk is alleen je naam. Registreer je dit, dan mag geen enkele andere partij in dezelfde klassen die naam gaan gebruiken. Ook al is zijn of haar logo totaal verschillend. Een woordmerk geeft je dus meestal de beste bescherming. Registreer je een beeldmerk? Dan kies je voor je logo en mag niemand anders hetzelfde of een sterk gelijkend logo gebruiken. Je deponeert je logo steeds in grijswaarden, dan zijn alle kleurvarianten beschermd. Je kan ook een woordmerk én een beeldmerk registeren, maar dan betaal je dus allebei.

    Stel dat je binnen de beschermde periode van 10 jaar kiest voor een helemaal nieuw logo, dan moet je dit opnieuw registreren, wijzigen kan niet. Hetzelfde voor een verandering van naam, trouwens.

Voilà, hopelijk hebben we je een beetje op weg gezet in de wondere wereld van de merkregistratie. Je kan het dus alleen doen, maar aarzel niet om een professional in te schakelen bij twijfel. En hoewel we er dus zeker wel iets van kennen, is merkregistratie toch iets dat niet in ons aanbod zit. Dat laten we liever aan juristen over. Voor zowat alle andere aspecten van je marketing: klik hier! :)

Laat ons afsluiten met nog twee gouden tips:

1. Lees het rapport over merkregistratie van Flanders DC of ga naar één van hun infomomenten. Aanrader!

2. Als je zelf je merk registreert (of je laat het door iemand anders doen) is het bijna altijd zo dat je in de weken daarna een factuur in de bus krijgt van één of ander bedrijf waar je nog nooit van hoorde (vaak in Oost-Europa). Dit mag je nooit of te nimmer betalen, want dat is helemaal nep. Je betaalt meteen online bij de registratie van je merk op de website van het BOIP en daarna hoef je helemaal niets meer te betalen. Die neofacturen komen van oplichters die van het checken van de aanvragen in het openbare merkregister blijkbaar hun beroep hebben gemaakt. Zucht.

merkregistratie

Ondernemende mama les 30: de zoektocht naar mooie beelden...

Anno 2019 kan je de kracht van beelden nog moeilijk overschatten.
Zeker sinds Instagram worden etentjes, outfits, producten, uitjes,… door grote en kleine influencers beoordeeld op hun ‘deelbaarheid’. Je bent tegenwoordig ‘Instagramwaardig’ of je bent niet. Misschien vind je dat jammer, maar beschouw het vooral als een kans.

Want het was nog nooit zo eenvoudig om jouw merk een gezicht te geven en met de keuze van je beelden een bepaalde boodschap de wereld in te sturen. En niet iedereen heeft natuurlijk het geluk om een fotograaf, illustrator of grafisch vormgever te zijn. Maar ook dan zijn er tal van mogelijkheden.

We zetten hier graag wat tips op een rijtje:

  • Plan een fotoshoot!

    Zorg dat je een set foto’s hebt van jezelf en een aantal kernelementen van je merk. Het loont zeker de moeite om daar één keer per jaar een fotoshoot voor te plannen met een professionele fotograaf. Kies een goede setting (fotostudio kan uiteraard ook) neem de juiste attributen mee, zorg voor wat verschillende outfits (liefst in de kleuren van je merk) en ga even langs de kapper. ;)

  • Experimenteer met je smartphone.
    Je hebt tegenwoordig geen al te dure, ingewikkelde spiegelreflexcamera nodig om toffe beelden te schieten die geschikt zijn voor Facebook en Instagram. Al zullen de fotografen hier ons zeker van het tegendeel proberen te overtuigen. :)
    Maar met een recente smartphone kom je al een heel eind, geloof ons vrij. Oefen wat op je kids, de tuin, een bos bloemen,… en experimenteer met composities, kleuren en scherpte/diepte. Kies consequent voor dezelfde filter over je foto’s en ontdek dat ook dat een goede manier is om heel eenvoudig meer eenheid te creëren in de look&feel van je merk.

  • Ga op jacht voor de perfecte attributen.
    Verzamel wat attributen die passen bij je merk of producten en die je kan gebruiken bij composities. Denk: gouden scharen, masking tape, mooie flesjes, mooie houdertjes, bloemen,... Maar hé, wees authentiek. Kies voor datgene wat echt bij je past. Als je de kriebels krijgt van al die gouden scharen, koop er dan vooral geen!

    Geen idee waar te starten in de zoektocht naar fijne composities? Wat dacht je van Pinterest? :)

  • Maak een (strenge) selectie stockbeelden.

    Maak een toffe selectie van gratis stockbeelden. Ja, ook met stockbeelden kan je een identiteit voor je merk creëren. Schutterstock is een super goede en uitgebreide beeldbank, maar met een betalend abonnement. Unsplash is een gratis alternatief waar je echt uren op kan ronddwalen. Je kan foto’s eenvoudig downloaden voor eigen gebruik. Al dan niet met een referentie naar de betrokken fotograaf. Ook hier een gouden regel: zorg dat elke foto bij jouw merk past. Klinkt makkelijk, maar dat is het eigenlijk niet. Het is een kwestie van echt een goede oefening te maken van je kernwaarden en basiskleuren en dan een aantal criteria op te stellen waaraan je foto’s moeten voldoen. Bijvoorbeeld: altijd in de buitenlucht, met mensen in beeld of net niet, optimistisch en vrolijk of net met een vleugje drama,… Wees streng bij het selecteren, er zijn beelden genoeg, maar het is de kunst om alleen die beelden te selecteren die 100% bij jouw merk passen.

  • De zoektocht naar iconen!
    Heb je iconen nodig? Dan kan je Nounproject even checken. Ook een aanrader! Je kan het gratis gebruiken, maar het abonnement heeft duidelijk voordelen!

  • Een beetje beweging graag.
    En nood aan wat extra beweging? Boomerang is een geweldige app die helemaal gratis en automatisch een gif kan maken van een bewegend onderwerp. Met Pixaloop kan je fijne effectjes toveren op je foto’s. Met de gratis variant kan je zeker starten, de betalende versie is uiteraard nog veel fijner. :)

Veel succes met het in beeld brengen van jouw merk!

En mocht je daar hulp bij nodig hebben, zoals steeds: we’re only a phonecall away! :)

Wees gegroet,

Liesbeth & Liesbeth

Ook in een beeldbank als Unsplash, kan je dus perfect op zoek naar de lente! :)

Ook in een beeldbank als Unsplash, kan je dus perfect op zoek naar de lente! :)

Ondernemende mama les 29: denk in 'personae'.

Als je een nieuw product in de markt wil zetten of jouw bedrijf wil lanceren, is het natuurlijk slim om ongeveer te weten wie je doelgroep is. We schreven al eerder in één van onze lessen dat je moet vertrekken vanuit de juiste definitie van je product. Liefst vanuit het perspectief van je toekomstige klant: welk probleem ga je voor hem/haar oplossen?

Om daar een goed beeld van te krijgen, kan het een goed idee zijn om voor jezelf ‘personae’ te maken. Klinkt moeilijk? Dat is het niet. Het is de bedoeling om een aantal - een viertal is vaak een goede start - mensen te creëren in je hoofd én op papier waarvan jij denkt dat ze jouw product zouden kopen of van je dienst willen gebruik maken.

Een stappenplan:

1. Geef ze een gezicht

En dat mag je letterlijk nemen, ga even zoeken op internet naar foto’s van bekende en minder bekende mensen. Je mag om te beginnen zeker starten met mensen die je echt kent. Maar maak het jezelf niet te gemakkelijk, de meest interessante inzichten liggen meestal net ietsje verder weg. Soms kan werken met acteurs en personages die je kent van je favoriete serie wel helpen. Print een aantal gezichten af zodat je ze echt voor jou hebt liggen.

2. Geef ze een naam en een leven.

Wie zit er in jouw doelgroep? Oud of jong? Hebben ze kinderen? Waar wonen ze? Hoe heten ze? Waar werken ze? Hoe concreter, hoe beter. Ook hier, voor de eerste mag je je best baseren op iemand die je echt kent, maar probeer telkens een beetje verder van je eigen vertrouwde omgeving weg te gaan en na te denken over potentiële klanten die je (nog) niet kent.

3. Onderzoek hun interesses.

Probeer eens te bedenken wat je ‘personae’ zou interesseren. Zijn het sporters? Lezers? Spelen ze gezelschapsspelletjes? Zijn het fuifbeesten of gaan ze liever naar de yoga? Zijn ze lid van een vereniging? Liggen ze wakker van het klimaat of van iets anders? Waar dromen ze van? Eten ze gezond?…

4. En ga met die inzichten aan de slag!

Misschien lijkt dit je een vreemde oefening. Maar wees gerust, dit kan je veel opleveren.
Door eens op een andere manier na te denken over je doelgroep kan je bijvoorbeeld:
- posts op social media schrijven over onderwerpen of dingen waar je doelgroep al affiniteit mee heeft;
- al je teksten nog eens kritisch bekijken en ze hier en daar herschrijven met de interesses van je ‘personae’ in gedachten;
- oplossingen bedenken om jouw producten of diensten nog beter te laten aansluiten bij de noden waar je doelgroep mee zit;
- een beter beeld vormen van waar je je doelgroep kan ‘vangen’. Hun interesses of de verenigingen waar ze volgens jou lid van zijn, kunnen je mogelijk inspireren om eens te adverteren met andere Adwords. Ken je de zoekwoordplanner van Google bijvoorbeeld al om je te laten inspireren?
- eens kritisch kijken naar het beeldmateriaal op je website. Gebruik je vaak foto’s van mensen? Zorgen dat die dan qua leeftijd, diversiteit en uitstraling matchen met wie je wil bereiken. Klanten zullen sneller geneigd zijn iets van jou te kopen als ze zich kunnen identificeren met jouw merk of product en daarbij zijn beelden enorm belangrijk.

Laat ons gerust weten wat je dankzij je ‘personae’ hebt ontdekt!

Wees gegroet,

Liesbeth & Liesbeth

Wees gerust, dit zijn niet de ‘personae’ van Studio Maria. ;)

Wees gerust, dit zijn niet de ‘personae’ van Studio Maria. ;)