Hemels inzicht 51: deze clichés over freelancers zijn (niet) waar.

Ha, dat zalige bestaan als freelancer. Vrijheid, blijheid en helemaal je eigen baas. Hoe zalig is dat! Wel meestal behoorlijk zalig, maar zoals steeds zijn clichés er toch om ontkracht te worden of op z’n minst een beetje genuanceerd. Ziehier zeven clichés die wij vaak horen én onze heel persoonlijke ervaring. Het kan je maar inspireren mocht je ook aan ‘t twijfelen zijn om je ondernemersdroom te realiseren. ;-)

  1. Alles gaat zo goed vooruit!

    Bwa, soms wel, soms niet. Het is inderdaad zo dat je niet meer afhankelijk bent van allerhande goedkeuringen van je plannen of budgetten of investeringen of beslissingen of… maar de keerzijde is dan natuurlijk wel dat je ook helemaal zelf verantwoordelijk bent voor je realisaties. Als je dus begin 2020 een aantal doelen had genoteerd om te halen met je bedrijf, dan is het ook helemaal alleen jouw verantwoordelijkheid wanneer je die doelen niet haalt. En hé, uiteraard was en is er corona, dus het heeft geen zin om al te streng te kijken naar je prioriteitenlijstjes of je goede voornemens voor 2020. Maar die vrijheid en eigen verantwoordelijkheid kan je inderdaad pijlsnelle vleugels geven, maar soms ook niet.

  2. Geen zinloze meetings meer.
    In een grote organisatie zijn ze er met de regelmaat van de klok: meetings. De ene is al interessanter en zinvoller dan de andere. En het kan sterk variëren of je zelf een grote bijdrage kan leveren of nog beter iets kan oppikken uit de meeting waarmee je vooruit kan. Dat is inderdaad een groot verschil als freelancer. Je zit (gelukkig maar) nog regelmatig in (online) meetings, maar die kies je grotendeels zelf. En als je voelt dat je in meetings zit waar je geen meerwaarde bent of hebt, dan moet je wellicht eens kritisch kijken naar je klantenbestand. Want dan zit dat misschien niet meer helemaal goed. ;-)

  3. Je doet wat je echt wil.

    Nog zo’n dooddoener: als freelancer doe je wat je echt wil! Ja, voor een deel is dat zeker waar. Voor een groot deel. Want in het beste geval valt je ondernemersdroom samen met je grootste talent. En dat is zalig. Want dan voelt werken niet meer als een opgave, maar als iets dat vanzelf gaat en waar je van geniet. Huizenhoog cliché en dus ook niet helemaal waar. Want er is nog steeds zoiets als tijdrovende administratie. Maar gelukkig kan je daarvoor anno 2020 alsmaar meer dingen op ‘automatische piloot’ zetten.

  4. Je hebt meer tijd voor je gezin.
    Laat ons vooral zeggen dat je op andere momenten tijd hebt. Aangezien je meestal je eigen agenda kan bepalen, moet je aan niemand vragen of je op tijd aan de schoolpoort kan staan. En dat is best fijn natuurlijk. Vaak kruip je dan ‘s avonds nog wel even achter de computer voor wat extra werktijd, maar als je vooral leuke taakjes op de agenda zet voor die avonduren, is dat eigenlijk ook echt geen straf. In vreemde tijden met corona, thuisonderwijs en lockdown is het uiteraard geen cadeau wanneer je (bijna) altijd thuis aan het werk bent…

  5. Je bent heerlijk onafhankelijk.

    Ja en nee. En gelukkig is er die nee. Je werkt als freelancer natuurlijk niet ergens op een eilandje. Je bent wel deel van de wereld daar buiten en werkt samen met klanten, doet projecten samen met anderen, je hebt leveranciers. En dat is fijn. Want alleen is maar alleen en het is zelfs heel belangrijk om genoeg te investeren in zo’n sterk netwerk.

  6. Je kan overal werken.
    Dat hangt uiteraard van je branche af. :-)
    Maar ja, wat ons betreft: creatieve concepten bedenken, campagnes verzinnen, wervende teksten schrijven,… dat kan zowat overal. De eerste fase - als schetsend op papier - om een logo te maken of illustraties te tekenen is ook flexibel, daarna heb je uiteraard je eigen plekje met professioneel materiaal nodig. En trouwens dat overal kunnen werken, is een zegen en een vloek soms. Je moet opletten dat het niet wijzigt in overal moeten werken. Want dan zit er iets niet goed in je onderneming.

  7. Je werk maakt je echt gelukkig!
    Dat wensen we eigenlijk iedereen toe natuurlijk! Maar als je als ondernemer zelf iets ‘uit de grond stampt’ maakt dat je inderdaad bij momenten extra trots. Er zijn zalige dagen met een mailbox met complimenten van blije klanten, vragen van terugkerende klanten, enthousiaste nieuwe klanten, met positief nieuws van een projectvoorstel. En dan beseffen dat alles gestart is vanuit een kleine droom om er gewoon voor te gaan, dat geeft je inderdaad wel een heel bijzonder gevoel.

Ook zin om de stap te zetten? Dan mag je gerust eens op de (virtuele) koffie komen of ons een e-mail sturen met andere vragen. Onze agenda zit al flink vol dit najaar, maar er kan altijd nog wel een project bij. :-)

foto_blog.png

Hemels inzicht 50: Een plan B?

Je kan op z’n minst zeggen dat 2020 een bizar jaar is.

Door bubbels, rode zones, mondmaskers en nog allerlei regels is dit wellicht niet de zomer geworden zoals je hem in gedachten had. Om allerlei redenen heb je plan A voor deze zomer niet helemaal of helemaal niet kunnen realiseren. Dus misschien was het over naar plan B. En vaak is dat niet helemaal hoe je het gedroomd had, maar hé je hebt wellicht ook al onverwachte ontdekkingen gedaan. Dingen die wél leuk zijn aan dat plan B.

En zo is het vaak ook met ondernemen of je werk. De sterkste bedrijven, hoe klein of hoe groot ze ook zijn, blijven die ondernemingen die veerkracht tonen ook in tijden van crisis en die vlot kunnen schakelen naar een plan B. Misschien heb je de laatste maanden veel van je diensten plots online moeten gooien en heb je ontdekt dat dit eigenlijk wel meeviel. Of heb je heel flexibel ingespeeld op een nieuw ‘gat in de markt’ zoals de plotse enorme vraag naar mondmaskers of ontspanningsmogelijkheden in ‘je kot’.

Niks dan bewondering dan, en misschien een interessant inzicht: het is altijd goed om een plan B achter de hand te hebben voor als er onverwacht iets misgaat met plan A. (En laat ons hopen dat dit niet elk jaar zoiets groots als een virus zal zijn…). Het kan rust geven in je hoofd, weten dat je nog een plan B hebt dat je kan uitrollen met andere accenten, misschien een iets andere doelgroep, via andere kanalen of in samenwerking met andere leveranciers.

Maar, en dit een belangrijke maar, laat het bestaan van zo’n plan B je niet weerhouden van volop voor plan A te gaan en daar ook echt in te geloven!

Want…

  • … je zou de eerste niet zijn die er zo van overtuigd is dat je die offerte voor die droomklant toch niet zal winnen en dus maar alvast een opdracht aanneemt waar je (iets) minder zin in hebt en dan plots spijt hebt als die droomklant wél belt dat je mag starten en je dus in tijdsnood zit. Dit was een interessant inzicht dat we haalden uit de verfrissende nieuwsbrief van The Friendly Freelancer. (Aanrader dit!)

  • … er zijn best veel projecten die wél heel goed gaan net omdat er straffe mensen met hart en ziel geloven in hun eigen sterk verhaal en daar volledig voor gaan. Zo kregen wij de afgelopen maand niks dan goed nieuws van een aantal van onze super fijne klanten. Het onderzoek van Isala van Universiteit Antwerpen gaat nog steeds véél harder dan de wetenschappers vorig jaar hadden durven hopen. De dames van Atelier Jupe belden dat hun nieuwe merk van naaipatronen kei goed werd opgepikt en zijn al klaar voor een tweede fase. Ook de super sympathieke Els van vroedvrouwenpraktijk Incana mailde dat haar praktijk groeit en ze extra drukwerk nodig heeft. De geweldige merken van GreenQueens overtuigen alsmaar meer klanten tot duurzaam shoppen en bij de Broodjesbrigade kan je een zomerse picknick of een verrassingsontbijt voor de Antwerpse moederdag bestellen. Je krijgt er dan zelfs gratis een schoon kaartje van Studio Maria bij voor enkele lieve woordjes. ‘t Is maar een tip hé. :-)

En dat maakt ons daar weer content, want geslaagde projecten van tevreden klanten daar zijn we toch echt fier op!

Wees gegroet,

Liesbeth & Liesbeth

Liesbeth&Liesbeth op SmileSafari

Hemels inzicht 49: Hoe bepaal je een correcte prijs?

Het was even stil hier, maar hé er waren verzachtende omstandigheden. Een gezin én een bedrijf draaiende houden in tijden van mondmaskers en bubbels: het was niet altijd makkelijk. En aangezien wij zo goed als in ‘t stad wonen, zijn die mondmaskers tegenwoordig overal én is het hier ook weer heel rustig op ‘t straat. Maar hé, als het om te zeuren is over corona, heb je bronnen genoeg, dus we zullen het even over iets anders hebben.

Want bij heel veel van de startende ondernemers die we mogen begeleiden, komt vroeg of laat altijd de twijfel boven over misschien wel één van de allermoeilijkste dingen: prijszetting. En hoewel ‘rijk worden’ vaak niet dé reden is om met je eigen zaak te starten, is je prijs juist bepalen wel een cruciale beslissing. Dat is niet voor niets één van de klassieke P’s uit je marketingmix (de prijs zegt héél veel over je product of je dienst) en het is nu eenmaal ook noodzakelijk om geld te gaan verdienen met je zaak. Vrij vertaal voor veel bezielde ondernemers: om te kunnen leven van je droom.

De juiste prijs bepalen van je product is niet iets wat je in algemene formules kan gieten. Wees ook op je hoede voor adviseurs of specialisten die beweren dat dit wel kan! Aan klanten die bij ons een marketingtraject volgen geven we uiteraard wel heel veel advies op maat, maar voor deze blog willen we ons graag beperken tot een aantal heel nuttige tips die je misschien al meteen op weg kunnen zetten naar een correcte prijs voor je product of dienst:

  • Alleen maar kijken naar de prijs van je concurrenten is vaak niet de beste strategie. Je weet vaak immers niet exact wat zij aan hun klanten bieden. De betoverende uitleg op hun website strookt misschien niet met de realiteit. Jouw expertise, enthousiasme en kennis is misschien een pak groter, ook al ben je een stuk bescheidener in je communicatie (niks mis mee, dat kan perfect een bewuste keuze zijn). Kortom, alleen maar naar je concurrenten kijken is vaak niet het beste idee om je eigen prijs te bepalen. Doe je dat toch? Probeer dan niet de goedkoopste te zijn en ook niet de duurste.

  • Je kan ook helemaal andersom beginnen: hoeveel netto-inkomen heb je maandelijks nodig om van te leven? Het kan een interessante oefening zijn om dat eens te noteren van de afgelopen maanden (tenminste als die niet te hard afweken van je normale leven zonder één of ander stom virus). Denk ruim genoeg: je betaalt misschien niet elke maand premies voor verzekeringen, pensioensparen of vakantiekampen voor je kinderen, maar die kosten zijn er wél. Dat totaalbedrag eens delen door het aantal effectieve werkuren dat je hebt op een maand (effectieve uren die je kan factureren bedoelen we dan - dus niet blogs schrijven om maar iets te zeggen ;-)) kan je een interessant inzicht geven over een uurtarief dat je minimaal zou moeten hanteren.

  • Nog een interessante oefening: welke waarde geef jij aan je klanten? Als jij verschillende opleidingen volgde, tien jaar ervaring hebt in je vak of klanten echt iets kan bieden dat ze nodig hebben, dan is dat veel waard. En zijn mensen dus wellicht bereid om daarvoor te betalen. Dit idee kan zeker startende ondernemers al eens afschrikken. Het is dan een ‘veilige’ oefening om even te bedenken waar je zelf bereid bent om voor te betalen. Om een voorbeeld te geven: jij kan misschien absoluut geen taarten bakken, maar geeft je dochter wel graag die droomtaart voor haar verjaardag en zit daarvoor een uurtje op Pinterest op zoek naar dé perfecte taart. Wel, dan ben je bereid daarvoor te betalen, toch?

  • Vaak is het moeilijk om in het begin ‘hoge’ prijzen te vragen. Of toch wat voor jou voelt als hoge prijzen. Bedenk dan dat je je prijzen altijd verder kan aanpassen in de toekomst. Op zich is het logisch dat je prijzen stijgen omdat ook jouw ervaring groeit. Maar… eens je zaak begint te rollen, dan krijg je - als je goed werk levert - ook klanten via-via en het geeft een heel vreemd gevoel wanneer je prijsbeleid plots helemaal anders zit dan een maand geleden…

  • Zorg dat je wat marge hebt op je prijzen. Want het is niet in elke sector een must, maar zo nu en dan een give-away doen voor een gratis product, kortingen geven of dingen in solden zetten zijn nu eenmaal belangrijke tools in je promotie. Zit je al aan je bodemtarief? Dan heb je daar geen ruimte meer voor!

  • En een laatste tip: lang twijfelen over je prijzen heeft vaak ook te maken met onzekerheid: ‘ben ik dit wel waard?’ En hé, dat is twijfel die de beste overkomt. Sterker nog, als je die twijfels nooit meer voelt , is er wellicht ook iets mis. Maar even waar: als elke offerte die je maakt meteen goedgekeurd wordt, als elk product dat je verkoopt de deur uitvliegt: dan is dat ook een belangrijk signaal dat je niet mag negeren: je bent te goedkoop. Ondernemen of iets ‘in de markt zetten’ brengt ook altijd het risico op afwijzing met zich mee. Het is misschien een troost dat die afwijzing nu en dan wellicht betekent dat je prijzen goed zitten en dat die klant misschien op dat moment gewoon niet goed bij je paste.

Of misschien moet je ons eens bellen voor een workshop of een (virtuele) op de koffie.
Dat kan ook. :-)

Blijf veilig in je bubbel!

Wees gegroet,

Liesbeth & Liesbeth

Schermafbeelding 2020-08-01 om 21.54.56.png

Hemels inzicht 48: over die gouden ochtendstond

Geen idee hoe het bij jullie zit, maar wij weten nog amper welke dag het precies is. De kids zijn altijd thuis. En uw kot blijft uw kot. Al hoor je ons absoluut niet klagen hoor. De zon schijnt en het is hier best gezellig. Maar uiteraard maken wij ons soms zorgen. Over de gezondheid van mensen die we graag zien. Over hoe lang dit nog zal duren en wanneer we allemaal vrienden en familie terug mogen zien. En ook over de economische gevolgen, uiteraard. Dus ook wij ontsnappen niet aan een dosis gepieker elke dag. En hé, dat is oké. Zolang dat gepieker niet alles gaat overheersen. Daarom stellen we je graag een techniek voor die misschien ook voor jou een interessant experiment kan zijn: Morning Pages.

Morning Pages zijn vooral dankzij Julia Cameron en haar boek ‘The Artist way’ uit 1995 bekend geworden bij een groot publiek. Zonder haar boek en haar hele theorie oneer te willen aandoen, komt het hier op neer: je moet elke ochtend meteen na het ontwaken (dus zelfs voor die eerste kop koffie) drie pagina’s vol schrijven, met de hand. Daarbij gelden een aantal eenvoudige regels (die wel niet zo eenvoudig zijn om strikt te volgen):

  • Niet twijfelen, gewoon schrijven.

  • Je hand mag niet stoppen met schrijven, je doet de hele tijd door.

  • Je mag niets schrappen, je blijft gewoon schrijven.

  • Het maakt niet uit waarover je schrijft, het is wel belangrijk dat je schrijft.

  • Spelfouten en zondigen tegen regels van grammatica mag, je hoeft geen hoogstaande literatuur neer te pennen.

  • Je schrijft gewoon tot je drie bladzijden vol zijn. Je leest ze niet opnieuw, je schrijft gewoon de volgende ochtend opnieuw drie bladzijden.

Uiteraard kan je die theorie naar je hand zetten, maar het is niet voor niets dat er wereldwijd alsmaar meer mensen fan zijn van de techniek van Morning Pages. Het werkt. Een variant op dit soort ‘free writing’ kan wel zijn om bijvoorbeeld met jezelf af te spreken dat je tien minuten aan één stuk zal schrijven. Dan kom je misschien niet aan drie volle pagina’s, maar als je die dagelijkse gewoonte echt kan volgen, dan gun je jezelf ook de voordelen. En dat zijn er veel.

Het bijhouden van Morning Pages helpt je om:

  • Minder te piekeren. Je vertrouwt ‘s morgens vaak al wat onrustige gedachten en onzekerheden toe aan je papier. Dan ben je daar alvast vanaf voor de rest van de dag.

  • Creatiever te zijn. Door jezelf te verplichten om te blijven schrijven zonder na te denken wat je precies schrijft, werkt je brein helemaal anders en kom je op ideeën en pistes die je anders helemaal niet had verkend.

  • Een stil en rustig momentje me-time te creëren. En eerlijk, als je de dag begint met een momentje voor jezelf heb je dat toch al gehad en maakt dat je sterker voor de rest van de dag.

Om maar te zeggen, er zijn weinig redenen om het niet gewoon eens te proberen. En het beste moment om er aan te beginnen is gewoon morgenvroeg. Yes, you can!

En nee, je hoeft absoluut geen schrijver of aspirant-schrijver te zijn om hiermee te starten. Maar uiteraard zijn er mensen die helemaal niets hebben met woorden. Geen nood: dan is er een mooie variant waar veel illustratoren bij zweren: elke dag tekenen. Hier moet je even je eigen ritme vinden. Want het is natuurlijk moeilijker om daar echt een timing op te kleven. Bij schrijven kan je abrupt stoppen na drie pagina’s of na tien minuten, bij een illustratie is dat soms moeilijk. Maar ook hier: probeer het eens. En begin morgenvroeg.

Veel plezier!

Wees gegroet,

Liesbeth & Liesbeth

plush-design-studio-y7GlIdTUOvo-unsplash.jpg

Hemels inzicht 47: over online leren

Om te beginnen hopen we dat alles goed gaat met jou en de jouwen! En dat je intussen een manier hebt gevonden om het een beetje gezellig te maken in je kot. Want het zullen nog uitdagende weken worden, maar hé, de zon schijnt! Trakteer jezelf dus regelmatig op vijf minuutjes met je snoet in de zon dat helpt sowieso!

Waar we je misschien nog mee kunnen helpen zijn een aantal leuke tips om in deze vreemde tijden iets bij te leren: zowel voor jezelf als voor kinders die misschien mee in je kot zitten. ;-)

  1. ONLINE TUTOTIALS

    Echt, je kan het zo gek niet bedenken of er bestaan online tutorials voor. Waarschijnlijk ook voor een toekomstdroom voor jouw business. Dus als het even stiller is met het maken van offertes of het zoeken naar nieuwe klanten: verdiep jezelf dan in wat online tutorials om je zaak beter door de crisis te loodsen. Google eens niet voor de honderdste keer het verloop van de corona-curves, maar zoek een tutorial voor het maken van online cursussen, ontdek hoe je de SEO van je website kan verbeteren, ontrafel de geheimen van Google Analytics, leer hoe je Pinterest kan inzetten als verkoopkanaal of experimenteer met Facebook advertising (volg dan aub wel niet alleen de tutorials van Facebook zelf, die willen natuurlijk dat je vooral veel geld uitgeeft ;-)).

  2. ONLINE CURSUS

    Meer tijd? Dan kan je ook voor een echte online cursus kiezen. Geen idee hoe het bij jullie zit, maar op onze Facebookfeed struikelen de kortingen over elkaar heen. Als dat bij jou niet zo is, zet dan eerst eens een uurtje in op het liken en volgen van pagina’s op Facebook die mogelijk interessant zijn voor je business. ;-) Je kan vandaag met relatief kleine investeringen, veel kennis opbouwen. Kies zorgvuldig, er zit wel wat kaf tussen het koren, zeker in deze vreemde tijden. Denk trouwens eens out-of-the-box en grasduin eens tussen de gratis online cursussen van de VDAB, leef je creatief uit met het gloednieuwe aanbod van Wisper, leer alles over Instagram van de immer enthousiaste Nies Cools of ga voor iets helemaal anders en maak je hoofd helemaal leeg met een e-boek om de tofste papieren bloemen te maken van Atelier Parati.

  3. LEES EEN BOEK

    Een leuke afwisseling tov. al die online meetings voor een computerscherm: lees nog eens een boek. En ook hier kan je jezelf echt laten verrassen door een super interssant aanbod in non-fictie dat absoluut niet saai hoeft te zijn. Kies titels over de laatste trends in jouw vakdomein of lees eens iets helemaal anders. Zelfs fictie kan echt helpen om je gedachten te verzetten en ruimte te maken in je hoofd voor oplossingen en nieuwe creatieve ideeën. Als je nood hebt aan wat positief nieuws over ‘de mensheid’, kunnen we ‘De meeste mensen deugen’ van Rutger Bregman aanraden. Het meest aangrijpende non-fictie boek dat hier de afgelopen maanden werd gelezen is ‘Een klein leven’ van Hanya Yanagihara.

  4. PODCASTS

    Als je na een hele dag kids & werk alleen nog maar energie hebt om te luisteren, kies dan resoluut voor podcasts. Er zijn er massa’s en er zitten pareltjes tussen. Wij zijn fan van de afleveringen van ‘De universiteit van Vlaanderen’ (wedden dat je tegen het einde van de quarantaine echt overal over kan meepraten? ;-)) Maar we hadden het ook eerder al over de podcast van de 50 koffies en een dagelijkse portie Ted Talk is ook goed tegen de eentonigheid van ‘je eigen kot’. Voor kinderen kijken wij al uit naar de tweede aflevering van Wetenschapje, een nieuw initiatief van Het Geluidshuis.

  5. COMPUTERSKILLS VOOR KIDS

    In deze vreemde tijden kan je soms met grote ogen kijken naar de behendigheid van kleuters met schermen en telefoons. Of het gemak waarmee kids van de lagere school plots kunnen videochatten en skypen. Pubers hebben wij hier (nog) niet in huis, maar daar is het wellicht nog opvallender. Je kan ook samen met je kinderen nieuwe dingen ontdekken en daar zelf ontzettend veel van leren, al is het maar (nog meer) beseffen hoe vanzelfsprekend ‘digitaal’ is geworden. Google heeft bijvoorbeeld een aantal dieren in 3D gemaakt die je zomaar in je woonkamer of tuin kan projecteren, echt cool! Je moet gewoon in de zoekbalk van Goolge een dier (bruine beer, egel, witte haai, paard,…) ingeven en meestal is het derde zoekresultaat het 3D-beeld. Of wat denk je van een leuke app om met Lego-verslaafde kinderen StopMotion filmpjes te maken? Zoek in je app store even ‘Stop Motion Studio’ en je kan meteen aan de slag. Heel wat pretparken bieden vandaag ook online bezoekjes aan. Leuk om te doen en leerrijk om met een marketingblik te checken wat ze precies in de kijker zetten!

En zo zijn er nog ontelbaar veel voorbeelden te bedenken. Om maar te zeggen, het is soms een uitdaging die quarantaine in tijden van corona, maar saai hoeft het alvast niet te zijn. En zorg er zeker ook voor dat het geen verloren tijd is: niet voor jou, niet voor je business en niet voor je gezin. Er valt zoveel te leren en te beleven dat gewoon bereikbaar is via de WIFI, breng gewoon de wereld naar je kot!

Hou jullie goed en zorg voor jezelf!

Wees gegroet,

Liesbeth & Liesbeth

Dat online leren over octopussen via Google 3D was hier nog niet voor iedereen een succes. ;-)

Dat online leren over octopussen via Google 3D was hier nog niet voor iedereen een succes. ;-)