Hemels inzicht 52: Eerste hulp bij onzekerheid voor ondernemende mama's.

Als je overweegt om je professionele leven een andere wending te geven en aan de slag wilt gaan als freelancer, dan doe je er goed aan om op voorhand even stil te staan bij je eigen sterktes en zwaktes. In een eerdere blogpost verwezen we al eens naar een interessante persoonlijkheidstest. Maar je gaat best ook even bij jezelf te rade of je om kan met onzekerheid. En ja, in tijden van een wereldwijde pandemie is alles onzeker, uiteraard, maar dat bedoelen we niet. Laat ons hopen dat we zo’n crisis maar één keer zullen meemaken in ons leven. Wat we wel bedoelen? De onzekerheid van elke dag.

Want, we schreven er vorige week al over: als freelancer ervaar je veel vrijheid, maar die vrijheid heeft natuurlijk een belangrijke keerzijde: jij en jij alleen bent verantwoordelijk voor het vinden van nieuwe klanten. En tenzij je in een branche zit waar de vraag véél groter is dan het aanbod, zal dat altijd een beetje een zoektocht zijn. Een zoektocht die onzekerheid geeft, met best wat valkuilen onderweg.

Onze drie beste tips:

  • Verwacht het onverwachte (voilà, gratis vermelding van de slogan van De Standaard hier :)). Er zijn soms klanten die mailen voor een offerte, je daarvoor bedanken en dan een hele tijd niets laten horen. Tot ze op een mooie dag in je mailbox zitten om toch een traject op te starten. Maar ook het omgekeerde zal gebeuren: potentiële klanten die super enthousiast zijn bij een eerste kennismaking of telefoontje en dan toch om één of andere reden afhaken. Overkomt elke freelancer. Echt iedereen. De grootste fout die je hier kan maken? Zo’n afwijzing persoonlijk nemen. Want dat is het natuurlijk niet. Het gaat niet om jouw persoon, maar om het aanbod van jouw bedrijfje dat op dat moment niet het juiste antwoord is op de noden van de klant. Niet meer, maar ook niet minder.

  • Ook ver vooruit plannen is niet altijd evident als freelancer. Soms lijkt het een tijdje rustig te worden en maak je een planning om ook eens de tijd te nemen om eens ‘aan’ je bedrijf te gaan werken in plaats van ‘in’ je bedrijf. Je schrijft je in om een aantal webinars te volgen of wilt werk maken van een grondige update van je website om maar iets te zeggen. Wel, de kans is groot dat je mailbox een dag later volstroomt met e-mails van klanten die dringende of spannende nieuwe opdrachten vragen. De grootste fout die je dan hier kan maken? Offer niet altijd al je tijd op voor werk voor je klanten. Het is slim om standaard in je agenda tijd te blokkeren om te werken aan je eigen bedrijf, je eigen opleiding, je eigen kennis. Dat is een must!

  • En uiteraard heb je als freelancer ook financiële onzekerheid. De ene maand is de andere niet en dat is een groot verschil met een stabiel loon bij een werkgever. Het is - zeker als starter - ook niet altijd makkelijk om in te schatten hoeveel je aan het einde van de rit echt zal overhouden, na alle sociale bijdragen, belastingen en andere kosten. De grootste fout hier? Je kop in ‘t zand steken. Echt niet doen. Het is belangrijk dat je boekhouding meer is dan gewoon één keer per kwartaal facturen verzamelen. Zorg dat je een boekhouder kiest die regelmatig de tijd neemt om je dingen uit te leggen zodat je niet voor (on)aangename verrassingen komt te staan. De kans is groot dat je gekozen hebt voor het bestaan als freelancer voor de vrijheid en omdat je iets doet vanuit je passie of je grootste talent. De kans is klein dat je eigen boekhouding bij het lijstje van voordelen staat, bij het afwegen van je keuze voor een bestaan als freelancer. Maar zorg gewoon dat je de financiële kant van je zaak ook voldoende begrijpt en onder de knie hebt. Dat is de enige garantie om op lange termijn te kunnen blijven doen wat je graag doet.

Laatste gouden tip om te onthouden: elke ondernemer is nu en dan onzeker. De ene wellicht meer dan de andere. Maar een beetje onzekerheid en twijfel nu en dan is goed voor je bedrijf. Anders loert roekeloosheid om de hoek en dat brengt meestal niet veel goeds.

Hoe ga jij om met onzekerheid?

Wees gegroet,

Liesbeth & Liesbeth

you got this!