We zitten nog allemaal in ons kot. En het ziet er naar uit dat we daar nog wel een tijdje zullen blijven zitten. Zolang het nodig is om mensenlevens te redden is het super belangrijk dat we dat ook nog even volhouden met z’n allen. Mocht je stilaan niet meer weten wat gedaan met de kinders, we verzamelden hier een reeks tips.
Als je niet alleen een mama bent, maar ook een ondernemende mama is de kans groot dat je blij was dat we dit weekend overschakelden op het zomeruur: dat was dan toch al een uurtje minder wakker liggen over de toekomst van je zaak. Want hé, het is inderdaad een heel uitzonderlijke situatie. Misschien heb je je zaak gedwongen moeten sluiten. Misschien heb je heel wat geplande events of workshops moeten cancellen. Misschien hebben opdrachtgevers heel wat opdrachten bij jou geannuleerd of ‘on hold’ gezet. Je zou voor minder wakker liggen.
En toch, het is misschien ook wel eens een uitgelezen kans om even de tijd te nemen om over je eigen zaak na te denken in plaats van er elke dag in te werken. Neem dan die tijd. Neem even afstand. Realiseer een aantal dingen waar je al een hele tijd van droomt. En wie weet kan je dan in het voorjaar van 2021 zeggen dat je zelfs dankbaar kan zijn voor deze crisis, want dat ze je veel inzichten heeft gebracht.
We delen graag even onze tips die je misschien kunnen helpen om te focussen op het positieve en je zoveel mogelijk kansen bieden op betere tijden:
Don’t panic. Oké, misschien is de situatie van jouw business erg moeilijk en staat het huilen je nader dan het lachen. Dat kan. Maar begin toch niet in een soort van wanhoopsdaad allerlei ondoordachte dingen te doen. Je moet niet plotseling 50% korting geven op je volledige aanbod (waarom zou ik dan binnen twee maanden nog bereid zijn om die volle 100% te betalen?). Je moet niet zonder nadenken overstappen op een online aanbod als dat helemaal niet bij je past. Je moet niet je hele adresboek mailen om met een wanhoopskreet nieuwe leads binnen te halen. Niet doen.
Wees creatief. Wat je wel moet doen is nadenken over extra’s. Welke extra’s kan je bedenken om je huidige klanten een nog betere service te bieden? Is het realistisch om zelf aan huis te leveren? Kan je een extra kaartje voorzien bij een fysieke bestelling om je klanten te bedanken? Kan je klanten in de kijker zetten in jouw netwerk en zorgen dat ze meer aandacht krijgen in deze moeilijke periode? (Ze zullen je er dankbaar voor zijn en misschien hetzelfde terug doen of jouw bedrijf top of mind hebben de dag dat alles weer normaal zal zijn).
Werk samen. In nood kent men z’n vrienden zeggen ze wel eens. Wel in diezelfde nood kan je ook vrienden maken. Iedereen zit in ‘t zelfde schuitje, dus er is misschien kans op wat extra solidariteit en samenwerking. Actief door bijvoorbeeld samen te werken en iets gezamenlijk aan te bieden aan jullie klanten. Maar ook virtueel door al eens een extra like of share op sociale media.
Ga terug naar de basis. Gebruik deze tijd om je businessplan nog eens van onder het stof te halen en een grondige update te geven. Het Business Model Canvas is nog altijd één van de eenvoudigste tools om dit op een snelle, maar doordachte manier te doen. Neem de tijd om opnieuw na te denken over jouw rol in de markt, jouw klanten, waardeproposities en kostenstructuur.
Laat je adviseren. Je staat er niet alleen voor. Zelfs nu niet. Zorg dat je goed op de hoogte bent van je rechten en eventuele premies. Hou contact met je boekhouder, bel je sociaal secretariaat en check ook of het misschien geen goed moment is om in te stappen in een begeleidingstraject. Wij zijn bijvoorbeeld nog steeds zeer blij dat we een aantal jaar geleden de ‘Road to action’ van Unizo hebben gevolgd.
Vergroot je netwerk. Iets om in de tuin te doen en perfect te combineren valt met twee of meer kinderen op de trampoline: een rondje LinkedIn. Zorg dat je profiel nog up to date is, werk indien nodig foto’s bij en begin je netwerk te vergroten. Nodig mensen actief uit om te connecteren en reageer zelf op interessante content.
Scan je online tools. Echt doen. Hou je website tegen het licht en ga voor een grote update. Check je sociale media. En zorg dat je er fier op bent. Misschien stel je vast dat die copy niet meer goed zit, dat de inhoud niet meer klopt, dat de foto’s niet meer matchen. Als je minder tijd in klanten kan investeren in deze bijzondere weken, investeer dan in jezelf. Veel dingen kan je wellicht zelf, zoek voor andere dingen hulp.
Marketingmagie. Zorg dat je klaar bent als straks de boel weer gaat draaien. Speel geen paniekvoetbal, maar zorg voor een doordachte marketingstrategie. Denk nog eens diep na over je doelgroepen, je prijsbeleid, je promotie en je aanbod. Misschien heb je wel tijd om nieuwe concepten te bedenken en kan je eindelijk iets uitwerken op maat van die nieuwe doelgroep die je altijd al wilde bereiken.
Wees eerlijk. Geen idee hoe het bij jou zit, maar de ondernemers in onze omgeving die op een eerlijke manier aan hun klanten vertellen dat ze bang zijn voor de toekomst die raken ons. Vooral zij die kiezen voor een authentieke boodschap waarin ook een zekere gedrevenheid zit en een positieve ondertoon. Nee het is niet makkelijk, maar ze willen er wel voluit voor gaan en hebben daarbij de hulp nodig van hun trouwe klanten. Durf die boodschap brengen.
Hopelijk helpen deze tips om je bezorgde gedachten op iets positiefs te richten, op een toekomst die er ongetwijfeld komt en die ons opnieuw veel moois zal brengen.
Hang in there en als we ergens mee kunnen helpen of als we je eens een dikke duim moeten geven op je sociale media, laat het weten!
Wees gegroet,
Liesbeth & Liesbeth