Hemels inzicht 46: over stilstaan en toch een beetje vooruit gaan.

We zitten nog allemaal in ons kot. En het ziet er naar uit dat we daar nog wel een tijdje zullen blijven zitten. Zolang het nodig is om mensenlevens te redden is het super belangrijk dat we dat ook nog even volhouden met z’n allen. Mocht je stilaan niet meer weten wat gedaan met de kinders, we verzamelden hier een reeks tips.

Als je niet alleen een mama bent, maar ook een ondernemende mama is de kans groot dat je blij was dat we dit weekend overschakelden op het zomeruur: dat was dan toch al een uurtje minder wakker liggen over de toekomst van je zaak. Want hé, het is inderdaad een heel uitzonderlijke situatie. Misschien heb je je zaak gedwongen moeten sluiten. Misschien heb je heel wat geplande events of workshops moeten cancellen. Misschien hebben opdrachtgevers heel wat opdrachten bij jou geannuleerd of ‘on hold’ gezet. Je zou voor minder wakker liggen.

En toch, het is misschien ook wel eens een uitgelezen kans om even de tijd te nemen om over je eigen zaak na te denken in plaats van er elke dag in te werken. Neem dan die tijd. Neem even afstand. Realiseer een aantal dingen waar je al een hele tijd van droomt. En wie weet kan je dan in het voorjaar van 2021 zeggen dat je zelfs dankbaar kan zijn voor deze crisis, want dat ze je veel inzichten heeft gebracht.

We delen graag even onze tips die je misschien kunnen helpen om te focussen op het positieve en je zoveel mogelijk kansen bieden op betere tijden:

  1. Don’t panic. Oké, misschien is de situatie van jouw business erg moeilijk en staat het huilen je nader dan het lachen. Dat kan. Maar begin toch niet in een soort van wanhoopsdaad allerlei ondoordachte dingen te doen. Je moet niet plotseling 50% korting geven op je volledige aanbod (waarom zou ik dan binnen twee maanden nog bereid zijn om die volle 100% te betalen?). Je moet niet zonder nadenken overstappen op een online aanbod als dat helemaal niet bij je past. Je moet niet je hele adresboek mailen om met een wanhoopskreet nieuwe leads binnen te halen. Niet doen.

  2. Wees creatief. Wat je wel moet doen is nadenken over extra’s. Welke extra’s kan je bedenken om je huidige klanten een nog betere service te bieden? Is het realistisch om zelf aan huis te leveren? Kan je een extra kaartje voorzien bij een fysieke bestelling om je klanten te bedanken? Kan je klanten in de kijker zetten in jouw netwerk en zorgen dat ze meer aandacht krijgen in deze moeilijke periode? (Ze zullen je er dankbaar voor zijn en misschien hetzelfde terug doen of jouw bedrijf top of mind hebben de dag dat alles weer normaal zal zijn).

  3. Werk samen. In nood kent men z’n vrienden zeggen ze wel eens. Wel in diezelfde nood kan je ook vrienden maken. Iedereen zit in ‘t zelfde schuitje, dus er is misschien kans op wat extra solidariteit en samenwerking. Actief door bijvoorbeeld samen te werken en iets gezamenlijk aan te bieden aan jullie klanten. Maar ook virtueel door al eens een extra like of share op sociale media.

  4. Ga terug naar de basis. Gebruik deze tijd om je businessplan nog eens van onder het stof te halen en een grondige update te geven. Het Business Model Canvas is nog altijd één van de eenvoudigste tools om dit op een snelle, maar doordachte manier te doen. Neem de tijd om opnieuw na te denken over jouw rol in de markt, jouw klanten, waardeproposities en kostenstructuur.

  5. Laat je adviseren. Je staat er niet alleen voor. Zelfs nu niet. Zorg dat je goed op de hoogte bent van je rechten en eventuele premies. Hou contact met je boekhouder, bel je sociaal secretariaat en check ook of het misschien geen goed moment is om in te stappen in een begeleidingstraject. Wij zijn bijvoorbeeld nog steeds zeer blij dat we een aantal jaar geleden de ‘Road to action’ van Unizo hebben gevolgd.

  6. Vergroot je netwerk. Iets om in de tuin te doen en perfect te combineren valt met twee of meer kinderen op de trampoline: een rondje LinkedIn. Zorg dat je profiel nog up to date is, werk indien nodig foto’s bij en begin je netwerk te vergroten. Nodig mensen actief uit om te connecteren en reageer zelf op interessante content.

  7. Scan je online tools. Echt doen. Hou je website tegen het licht en ga voor een grote update. Check je sociale media. En zorg dat je er fier op bent. Misschien stel je vast dat die copy niet meer goed zit, dat de inhoud niet meer klopt, dat de foto’s niet meer matchen. Als je minder tijd in klanten kan investeren in deze bijzondere weken, investeer dan in jezelf. Veel dingen kan je wellicht zelf, zoek voor andere dingen hulp.

  8. Marketingmagie. Zorg dat je klaar bent als straks de boel weer gaat draaien. Speel geen paniekvoetbal, maar zorg voor een doordachte marketingstrategie. Denk nog eens diep na over je doelgroepen, je prijsbeleid, je promotie en je aanbod. Misschien heb je wel tijd om nieuwe concepten te bedenken en kan je eindelijk iets uitwerken op maat van die nieuwe doelgroep die je altijd al wilde bereiken.

  9. Wees eerlijk. Geen idee hoe het bij jou zit, maar de ondernemers in onze omgeving die op een eerlijke manier aan hun klanten vertellen dat ze bang zijn voor de toekomst die raken ons. Vooral zij die kiezen voor een authentieke boodschap waarin ook een zekere gedrevenheid zit en een positieve ondertoon. Nee het is niet makkelijk, maar ze willen er wel voluit voor gaan en hebben daarbij de hulp nodig van hun trouwe klanten. Durf die boodschap brengen.

Hopelijk helpen deze tips om je bezorgde gedachten op iets positiefs te richten, op een toekomst die er ongetwijfeld komt en die ons opnieuw veel moois zal brengen.

Hang in there en als we ergens mee kunnen helpen of als we je eens een dikke duim moeten geven op je sociale media, laat het weten!

Wees gegroet,

Liesbeth & Liesbeth

hello-i-m-nik-z1d-LP8sjuI-unsplash.jpg

Hemels inzicht 45: shop nog bewuster in tijden van corona!

Ondanks het feit dat het absoluut noodzakelijk is, is #blijfinuwkot natuurlijk wel een uitdaging. Niet alleen voor gezinnen en thuiswerkers, maar zeker ook voor al die uitbaters van kleine winkels, koffiebars en andere horeca. Een aantal weken zonder ‘normale’ inkomsten én vaste kosten als huur die genadeloos doorlopen: we hoeven er geen tekeningetje bij te maken dat velen onder hen niet gerust slapen dezer dagen.

Het is dan ook ontzettend belangrijk dat je goed nadenkt wat je waar online koopt en dat je waar mogelijk je vertrouwde kleinhandel steunt, of zelfs nieuwe ontdekkingen doet. Of dat moeilijk is, in tijden van lockdown? Ja, toegegeven evident is het niet, maar het lukt wel! Zeker met een aantal tips!

KLEDING

Misschien kan je om te beginnen de massa’s tijd die je thuis doorbrengt met je kinderen ook een deeltje inzetten om samen kleerkasten op te rommelen. Als je het verpakt in een soort modeshow-formule, vinden ze het waarschijnlijk nog leuk ook. ;-)

En als je nieuwe spullen nodig hebt: kijk dan niet meteen online bij de grote, internationale ketens (de kans dat die de coronacrisis overleven, is héél groot), maar check de websites en online shops van de kledingwinkels in je buurt. Bij velen waren er net nieuwe collecties geleverd voor de eerste zonnestralen en ze kijken reikhalzend uit naar je bestellingen! Of neem de tijd om eens verhalen achter nieuwe merken te ontdekken: we kunnen alvast de nieuwe website van een aantal duurzame kledingmerken zoals Froy&Dind en Munoman aanraden. Wij mochten onlangs meewerken aan hun strategisch marketingverhaal en zijn helemaal fan!

VOEDING

We gaan er even in alle vertrouwen van uit dat jullie niet behoren tot de echte hamsteraars. Want dan heb je waarschijnlijk meer dan genoeg in huis en dan zouden we willen vragen: stop met het kopen van zo’n grote hoeveelheden. Echt. Maar hier bedoelen we ook iets anders natuurlijk. Het is uiteraard belangrijk om contacten zoveel mogelijk te beperken en daarom koop je graag zoveel mogelijk in de supermarkt. Dat is goed, maar toch een aantal tips om je lokale handelaar te steunen:

  • Je kan voor heel wat producten nog steeds terecht bij kleine ondernemers in je buurt. Misschien lukt dat zelfs beter omdat iedereen staat aan te schuiven bij de supermarkt. Dus zoek even online naar verkopers van koffiebonen of vers fruit. Als je niet meteen iemand kan vinden, vraag dan gewoon (digitaal) even rond, bijvoorbeeld op je eigen Facebookprofiel: zo ontdek je misschien heel nieuwe ondernemers in deze rare tijden.

  • Veel restaurants zijn overgeschakeld op afhaaldiensten of je kan er nu al een bon kopen voor een etentje in betere tijden. Dan kunnen zij deze periode financieel beter overbruggen. Of maak nu al een reservatie voor later op het jaar!

ONTSPANNING

Ook hier kan je in de eerste plaats nog eens kritisch naar je eigen huis kijken. Je hebt wellicht meer spullen dan je dacht. ;-)

Toch dringend nood aan extra ontspanning? Kijk dan ook hier eerst even naar de plaatselijke winkels in je buurt! Sommigen doen echt hun best om je een super goede service te bieden: check bijvoorbeeld de boekhandel ‘t Stad leest in Antwerpen eens. En er zijn heel wat ondernemers die normaal groepslessen organiseren die vandaag hun kennis online delen of die overschakelen op digitale lessen. Blijf hen steunen, volgen en reclame voor hen maken!

Er zijn nog honderden voorbeelden te geven, maar de belangrijkste vuistregel is eigenlijk heel eenvoudig: denk bij elke aankoop nog eens extra na of je er geen lokale ondernemer mee kan steunen. Ze hebben het meer dan ooit nodig. En uiteraard is het in de eerste plaats super belangrijk om het virus in te dijken en allemaal gezond te blijven, maar daarnaast moeten we er met z’n allen voor proberen te zorgen dat ook de kleine zelfstandige deze crisis kan overleven. Want we hebben hen nodig op die zalige dag dat we terug overal naar toe kunnen zonder nadenken!

Nood aan tips om het thuiswerken met je kinderen aangenamer te maken? Die hebben we ook: check ze hier!

Stay safe!

Wees gegroet,

Liesbeth & Liesbeth

tim-mossholder-qvWnGmoTbik-unsplash.jpg

Hemels inzicht 44: marketing in tijden van corona.

Corona. De kans is groot dat je dat woord niet meer kan horen. Maar wees gerust we schrijven niks over de ziekte, het aantal gevallen, de maatregelen of het hamsteren van wc-papier. Waar we het dan wel even over willen hebben? Over marketing in tijden van corona.
Want ja hoor, we hebben al tal van knappe staaltjes marketing gezien, oftewel elke crisis - hoe zwaar ook - kan je mits wat creativiteit ombuigen in een opportuniteit. Of je kan er op z’n minst sympathie mee winnen en zo positieve gevoelens verbinden aan je merk.

We geven een aantal voorbeelden (in lukrake volgorde):

  • Disney heeft de online lancering van Frozen II met enkele maanden vervroegd. De film is nu al digitaal beschikbaar omdat Disney naar eigen zeggen ‘families in deze moeilijke omstandigheden wil ondersteunen’.

  • Tal van getroffen horecazaken zijn overgestapt op delivery of take-away. Zelfs frituren laten mensen via Whats-app bestellen en geven een richtuur voor ophaling mee zodat mensen niet in een rij moeten wachten in een kleine ruimte.

  • Kledingwinkels ervaren de verplichte sluiting op zaterdag als een serieuze aderlating, maar geven tal van kortingen op hun webshop en schrijven hartverwarmende posts op sociale media.

  • Op LinkedIn zijn er tal van grotere bedrijven die aangeven dat ze hun kleinere klanten betalingsuitstel geven of zelfs bestaande abonnementen (voor bijvoorbeeld boekhouding of websiteonderhoud) even on hold zetten. Dat is niet alleen ontzettend solidair, maar uiteraard ook slim: je hebt er niets aan dat de helft van je trouwe klantenbestand in deze corona-maand richting faillissement gaat.

  • Proximus en Telenet zetten dit weekend hun ‘voetbalzenders’ ook open voor niet klanten zodat die de ontknoping van de Jupiler Pro League - die achter gesloten deuren wordt gespeeld -toch niet helemaal moeten missen.

  • Het Geluidshuis vervroegde zijn jaarlijkse actie en geeft 2+1 gratis voor de heerlijke hoorspelen, kwestie van de kids te entertainen deze vijf weken (echte aanraders trouwens!)

  • Of wat denk je van de nieuwe Facebookgroep 5WekenTotPasen van Maison Slash die ouders een platform wil geven om elkaar te helpen, te inspireren en te steunen?

Om maar te zeggen, met enige creativiteit kan je ook in tijden van crisis kansen grijpen om je business anders en unieker in de markt te zetten. Uiteraard lukt dat niet altijd en duimen wij heel erg voor alle horeca en kleine winkeltjes die het de komende weken heel zwaar zullen hebben. Probeer hen te steunen waar je kan: door take-away, door het online bestellen van cadeaubonnen om later eens goed van te gaan eten of gezellig te gaan shoppen,… Ze hebben meer dan ooit onze steun nodig!

En wij? Wij werken voorlopig rustig verder. Al zal het de komende weken als letterlijk ondernemende mama zijn met respectievelijk drie en twee kids ‘in the house’. Vergeef het ons als ze dus eens door het scherm lopen tijdens de volgende online meeting. :)


En misschien nog één aanrader: onze boeken zijn eigenlijk echte toppertjes in deze periode:

  • Neem de tijd om kindertekeningen uit te sorteren of je kind naar hartelust te laten kleuren in ons Bewaarboek voor tekeningen.

  • Profiteer van al die avondjes thuis de volgende weken (want ook die mama’s kunnen niet meer gaan sporten, naar de dansschool of op café) en maak werk van het invullen van ons geweldige verjaardagenboek: Je kinderen gaan je later zo dankbaar zijn. :)

Zorg voor jezelf, gebruik je verstand en zorg ook voor elkaar!

Wees gegroet,

Liesbeth & Liesbeth

max-van-den-oetelaar-buymYm3RQ3U-unsplash.jpg

Hemels inzicht 43: daar is de deur!

OMG!

Wat is dat de laatste tijd toch? Te pas en te onpas gaat hier de bel. Dat is op zich natuurlijk heel gezellig. Bezoek is hier altijd welkom (allé, als we dat nog mogen zeggen in tijden van Corona), maar als de bel gaat rond 18.00 ‘s avonds dan weet je het bijna zeker. Daar zijn ze weer.

Vaak heel jonge, mooie en sympathieke mensen die komen bellen namens een NGO, maaltijdboxen of een energieleverancier. En ze krijgen precies allemaal dezelfde training. Want hun eerste zin is vaak “Je hoeft niet bang te zijn mevrouw, dit is geen overval.” Nee, daar gaan we wel vanuit. Dat overvallers niet aan de deur bellen. ;-)

Mogen we zeggen dat we dit een beetje een irritante manier van communiceren vinden? Zeker de variant om 20.00u als de koters hier eindelijk in bed liggen. Zucht.

Maar uiteraard begrijpen we ze wel, die opdrachtgevers. Het is niet makkelijk om de hardwerkende tweeverdieners die nu hun werkuren vaak ‘taxi mama’ of ‘taxi papa’ spelen te bereiken op een impactvolle manier. Maar zo’n deur-aan-deur acties zijn duur en het is maar de vraag wat de impact van zo’n acties is of de ROI. De Return On Investment zoals dat in het jargon heet.

Anno 2020 lijkt marketing toch meer te draaien om goede ideeën, straffe verhalen en opvallende online aanwezigheid. We mochten de afgelopen maanden weer heel wat klanten daarbij helpen. En er staat nog veel moois op het programma. Check het hier!

Wees gegroet,

Liesbeth & Liesbeth

gleren-meneghin-VSLPOL9PwB8-unsplash.jpg

Hemels inzicht 42: Allemaal #teampia!

Wij zijn zelden zo trots geweest op een mama als op Ellen, de mama van wellicht de bekendste Belgische baby ooit: Pia.

Blij dat we mochten helpen om Pia te redden.
Ontdek in deze TedX het hele (marketing)verhaal achter #teampia en wees samen met ons een beetje trots op Ellen!