Hemels inzicht 50: Een plan B?

Je kan op z’n minst zeggen dat 2020 een bizar jaar is.

Door bubbels, rode zones, mondmaskers en nog allerlei regels is dit wellicht niet de zomer geworden zoals je hem in gedachten had. Om allerlei redenen heb je plan A voor deze zomer niet helemaal of helemaal niet kunnen realiseren. Dus misschien was het over naar plan B. En vaak is dat niet helemaal hoe je het gedroomd had, maar hé je hebt wellicht ook al onverwachte ontdekkingen gedaan. Dingen die wél leuk zijn aan dat plan B.

En zo is het vaak ook met ondernemen of je werk. De sterkste bedrijven, hoe klein of hoe groot ze ook zijn, blijven die ondernemingen die veerkracht tonen ook in tijden van crisis en die vlot kunnen schakelen naar een plan B. Misschien heb je de laatste maanden veel van je diensten plots online moeten gooien en heb je ontdekt dat dit eigenlijk wel meeviel. Of heb je heel flexibel ingespeeld op een nieuw ‘gat in de markt’ zoals de plotse enorme vraag naar mondmaskers of ontspanningsmogelijkheden in ‘je kot’.

Niks dan bewondering dan, en misschien een interessant inzicht: het is altijd goed om een plan B achter de hand te hebben voor als er onverwacht iets misgaat met plan A. (En laat ons hopen dat dit niet elk jaar zoiets groots als een virus zal zijn…). Het kan rust geven in je hoofd, weten dat je nog een plan B hebt dat je kan uitrollen met andere accenten, misschien een iets andere doelgroep, via andere kanalen of in samenwerking met andere leveranciers.

Maar, en dit een belangrijke maar, laat het bestaan van zo’n plan B je niet weerhouden van volop voor plan A te gaan en daar ook echt in te geloven!

Want…

  • … je zou de eerste niet zijn die er zo van overtuigd is dat je die offerte voor die droomklant toch niet zal winnen en dus maar alvast een opdracht aanneemt waar je (iets) minder zin in hebt en dan plots spijt hebt als die droomklant wél belt dat je mag starten en je dus in tijdsnood zit. Dit was een interessant inzicht dat we haalden uit de verfrissende nieuwsbrief van The Friendly Freelancer. (Aanrader dit!)

  • … er zijn best veel projecten die wél heel goed gaan net omdat er straffe mensen met hart en ziel geloven in hun eigen sterk verhaal en daar volledig voor gaan. Zo kregen wij de afgelopen maand niks dan goed nieuws van een aantal van onze super fijne klanten. Het onderzoek van Isala van Universiteit Antwerpen gaat nog steeds véél harder dan de wetenschappers vorig jaar hadden durven hopen. De dames van Atelier Jupe belden dat hun nieuwe merk van naaipatronen kei goed werd opgepikt en zijn al klaar voor een tweede fase. Ook de super sympathieke Els van vroedvrouwenpraktijk Incana mailde dat haar praktijk groeit en ze extra drukwerk nodig heeft. De geweldige merken van GreenQueens overtuigen alsmaar meer klanten tot duurzaam shoppen en bij de Broodjesbrigade kan je een zomerse picknick of een verrassingsontbijt voor de Antwerpse moederdag bestellen. Je krijgt er dan zelfs gratis een schoon kaartje van Studio Maria bij voor enkele lieve woordjes. ‘t Is maar een tip hé. :-)

En dat maakt ons daar weer content, want geslaagde projecten van tevreden klanten daar zijn we toch echt fier op!

Wees gegroet,

Liesbeth & Liesbeth

Liesbeth&Liesbeth op SmileSafari