Hemels inzicht 49: Hoe bepaal je een correcte prijs?

Het was even stil hier, maar hé er waren verzachtende omstandigheden. Een gezin én een bedrijf draaiende houden in tijden van mondmaskers en bubbels: het was niet altijd makkelijk. En aangezien wij zo goed als in ‘t stad wonen, zijn die mondmaskers tegenwoordig overal én is het hier ook weer heel rustig op ‘t straat. Maar hé, als het om te zeuren is over corona, heb je bronnen genoeg, dus we zullen het even over iets anders hebben.

Want bij heel veel van de startende ondernemers die we mogen begeleiden, komt vroeg of laat altijd de twijfel boven over misschien wel één van de allermoeilijkste dingen: prijszetting. En hoewel ‘rijk worden’ vaak niet dé reden is om met je eigen zaak te starten, is je prijs juist bepalen wel een cruciale beslissing. Dat is niet voor niets één van de klassieke P’s uit je marketingmix (de prijs zegt héél veel over je product of je dienst) en het is nu eenmaal ook noodzakelijk om geld te gaan verdienen met je zaak. Vrij vertaal voor veel bezielde ondernemers: om te kunnen leven van je droom.

De juiste prijs bepalen van je product is niet iets wat je in algemene formules kan gieten. Wees ook op je hoede voor adviseurs of specialisten die beweren dat dit wel kan! Aan klanten die bij ons een marketingtraject volgen geven we uiteraard wel heel veel advies op maat, maar voor deze blog willen we ons graag beperken tot een aantal heel nuttige tips die je misschien al meteen op weg kunnen zetten naar een correcte prijs voor je product of dienst:

  • Alleen maar kijken naar de prijs van je concurrenten is vaak niet de beste strategie. Je weet vaak immers niet exact wat zij aan hun klanten bieden. De betoverende uitleg op hun website strookt misschien niet met de realiteit. Jouw expertise, enthousiasme en kennis is misschien een pak groter, ook al ben je een stuk bescheidener in je communicatie (niks mis mee, dat kan perfect een bewuste keuze zijn). Kortom, alleen maar naar je concurrenten kijken is vaak niet het beste idee om je eigen prijs te bepalen. Doe je dat toch? Probeer dan niet de goedkoopste te zijn en ook niet de duurste.

  • Je kan ook helemaal andersom beginnen: hoeveel netto-inkomen heb je maandelijks nodig om van te leven? Het kan een interessante oefening zijn om dat eens te noteren van de afgelopen maanden (tenminste als die niet te hard afweken van je normale leven zonder één of ander stom virus). Denk ruim genoeg: je betaalt misschien niet elke maand premies voor verzekeringen, pensioensparen of vakantiekampen voor je kinderen, maar die kosten zijn er wél. Dat totaalbedrag eens delen door het aantal effectieve werkuren dat je hebt op een maand (effectieve uren die je kan factureren bedoelen we dan - dus niet blogs schrijven om maar iets te zeggen ;-)) kan je een interessant inzicht geven over een uurtarief dat je minimaal zou moeten hanteren.

  • Nog een interessante oefening: welke waarde geef jij aan je klanten? Als jij verschillende opleidingen volgde, tien jaar ervaring hebt in je vak of klanten echt iets kan bieden dat ze nodig hebben, dan is dat veel waard. En zijn mensen dus wellicht bereid om daarvoor te betalen. Dit idee kan zeker startende ondernemers al eens afschrikken. Het is dan een ‘veilige’ oefening om even te bedenken waar je zelf bereid bent om voor te betalen. Om een voorbeeld te geven: jij kan misschien absoluut geen taarten bakken, maar geeft je dochter wel graag die droomtaart voor haar verjaardag en zit daarvoor een uurtje op Pinterest op zoek naar dé perfecte taart. Wel, dan ben je bereid daarvoor te betalen, toch?

  • Vaak is het moeilijk om in het begin ‘hoge’ prijzen te vragen. Of toch wat voor jou voelt als hoge prijzen. Bedenk dan dat je je prijzen altijd verder kan aanpassen in de toekomst. Op zich is het logisch dat je prijzen stijgen omdat ook jouw ervaring groeit. Maar… eens je zaak begint te rollen, dan krijg je - als je goed werk levert - ook klanten via-via en het geeft een heel vreemd gevoel wanneer je prijsbeleid plots helemaal anders zit dan een maand geleden…

  • Zorg dat je wat marge hebt op je prijzen. Want het is niet in elke sector een must, maar zo nu en dan een give-away doen voor een gratis product, kortingen geven of dingen in solden zetten zijn nu eenmaal belangrijke tools in je promotie. Zit je al aan je bodemtarief? Dan heb je daar geen ruimte meer voor!

  • En een laatste tip: lang twijfelen over je prijzen heeft vaak ook te maken met onzekerheid: ‘ben ik dit wel waard?’ En hé, dat is twijfel die de beste overkomt. Sterker nog, als je die twijfels nooit meer voelt , is er wellicht ook iets mis. Maar even waar: als elke offerte die je maakt meteen goedgekeurd wordt, als elk product dat je verkoopt de deur uitvliegt: dan is dat ook een belangrijk signaal dat je niet mag negeren: je bent te goedkoop. Ondernemen of iets ‘in de markt zetten’ brengt ook altijd het risico op afwijzing met zich mee. Het is misschien een troost dat die afwijzing nu en dan wellicht betekent dat je prijzen goed zitten en dat die klant misschien op dat moment gewoon niet goed bij je paste.

Of misschien moet je ons eens bellen voor een workshop of een (virtuele) op de koffie.
Dat kan ook. :-)

Blijf veilig in je bubbel!

Wees gegroet,

Liesbeth & Liesbeth

Schermafbeelding 2020-08-01 om 21.54.56.png