Als je een nieuw product in de markt wil zetten of jouw bedrijf wil lanceren, is het natuurlijk slim om ongeveer te weten wie je doelgroep is. We schreven al eerder in één van onze lessen dat je moet vertrekken vanuit de juiste definitie van je product. Liefst vanuit het perspectief van je toekomstige klant: welk probleem ga je voor hem/haar oplossen?
Om daar een goed beeld van te krijgen, kan het een goed idee zijn om voor jezelf ‘personae’ te maken. Klinkt moeilijk? Dat is het niet. Het is de bedoeling om een aantal - een viertal is vaak een goede start - mensen te creëren in je hoofd én op papier waarvan jij denkt dat ze jouw product zouden kopen of van je dienst willen gebruik maken.
Een stappenplan:
1. Geef ze een gezicht
En dat mag je letterlijk nemen, ga even zoeken op internet naar foto’s van bekende en minder bekende mensen. Je mag om te beginnen zeker starten met mensen die je echt kent. Maar maak het jezelf niet te gemakkelijk, de meest interessante inzichten liggen meestal net ietsje verder weg. Soms kan werken met acteurs en personages die je kent van je favoriete serie wel helpen. Print een aantal gezichten af zodat je ze echt voor jou hebt liggen.
2. Geef ze een naam en een leven.
Wie zit er in jouw doelgroep? Oud of jong? Hebben ze kinderen? Waar wonen ze? Hoe heten ze? Waar werken ze? Hoe concreter, hoe beter. Ook hier, voor de eerste mag je je best baseren op iemand die je echt kent, maar probeer telkens een beetje verder van je eigen vertrouwde omgeving weg te gaan en na te denken over potentiële klanten die je (nog) niet kent.
3. Onderzoek hun interesses.
Probeer eens te bedenken wat je ‘personae’ zou interesseren. Zijn het sporters? Lezers? Spelen ze gezelschapsspelletjes? Zijn het fuifbeesten of gaan ze liever naar de yoga? Zijn ze lid van een vereniging? Liggen ze wakker van het klimaat of van iets anders? Waar dromen ze van? Eten ze gezond?…
4. En ga met die inzichten aan de slag!
Misschien lijkt dit je een vreemde oefening. Maar wees gerust, dit kan je veel opleveren.
Door eens op een andere manier na te denken over je doelgroep kan je bijvoorbeeld:
- posts op social media schrijven over onderwerpen of dingen waar je doelgroep al affiniteit mee heeft;
- al je teksten nog eens kritisch bekijken en ze hier en daar herschrijven met de interesses van je ‘personae’ in gedachten;
- oplossingen bedenken om jouw producten of diensten nog beter te laten aansluiten bij de noden waar je doelgroep mee zit;
- een beter beeld vormen van waar je je doelgroep kan ‘vangen’. Hun interesses of de verenigingen waar ze volgens jou lid van zijn, kunnen je mogelijk inspireren om eens te adverteren met andere Adwords. Ken je de zoekwoordplanner van Google bijvoorbeeld al om je te laten inspireren?
- eens kritisch kijken naar het beeldmateriaal op je website. Gebruik je vaak foto’s van mensen? Zorgen dat die dan qua leeftijd, diversiteit en uitstraling matchen met wie je wil bereiken. Klanten zullen sneller geneigd zijn iets van jou te kopen als ze zich kunnen identificeren met jouw merk of product en daarbij zijn beelden enorm belangrijk.
Laat ons gerust weten wat je dankzij je ‘personae’ hebt ontdekt!
Wees gegroet,
Liesbeth & Liesbeth