Ondernemende mama les 29: denk in 'personae'.

Als je een nieuw product in de markt wil zetten of jouw bedrijf wil lanceren, is het natuurlijk slim om ongeveer te weten wie je doelgroep is. We schreven al eerder in één van onze lessen dat je moet vertrekken vanuit de juiste definitie van je product. Liefst vanuit het perspectief van je toekomstige klant: welk probleem ga je voor hem/haar oplossen?

Om daar een goed beeld van te krijgen, kan het een goed idee zijn om voor jezelf ‘personae’ te maken. Klinkt moeilijk? Dat is het niet. Het is de bedoeling om een aantal - een viertal is vaak een goede start - mensen te creëren in je hoofd én op papier waarvan jij denkt dat ze jouw product zouden kopen of van je dienst willen gebruik maken.

Een stappenplan:

1. Geef ze een gezicht

En dat mag je letterlijk nemen, ga even zoeken op internet naar foto’s van bekende en minder bekende mensen. Je mag om te beginnen zeker starten met mensen die je echt kent. Maar maak het jezelf niet te gemakkelijk, de meest interessante inzichten liggen meestal net ietsje verder weg. Soms kan werken met acteurs en personages die je kent van je favoriete serie wel helpen. Print een aantal gezichten af zodat je ze echt voor jou hebt liggen.

2. Geef ze een naam en een leven.

Wie zit er in jouw doelgroep? Oud of jong? Hebben ze kinderen? Waar wonen ze? Hoe heten ze? Waar werken ze? Hoe concreter, hoe beter. Ook hier, voor de eerste mag je je best baseren op iemand die je echt kent, maar probeer telkens een beetje verder van je eigen vertrouwde omgeving weg te gaan en na te denken over potentiële klanten die je (nog) niet kent.

3. Onderzoek hun interesses.

Probeer eens te bedenken wat je ‘personae’ zou interesseren. Zijn het sporters? Lezers? Spelen ze gezelschapsspelletjes? Zijn het fuifbeesten of gaan ze liever naar de yoga? Zijn ze lid van een vereniging? Liggen ze wakker van het klimaat of van iets anders? Waar dromen ze van? Eten ze gezond?…

4. En ga met die inzichten aan de slag!

Misschien lijkt dit je een vreemde oefening. Maar wees gerust, dit kan je veel opleveren.
Door eens op een andere manier na te denken over je doelgroep kan je bijvoorbeeld:
- posts op social media schrijven over onderwerpen of dingen waar je doelgroep al affiniteit mee heeft;
- al je teksten nog eens kritisch bekijken en ze hier en daar herschrijven met de interesses van je ‘personae’ in gedachten;
- oplossingen bedenken om jouw producten of diensten nog beter te laten aansluiten bij de noden waar je doelgroep mee zit;
- een beter beeld vormen van waar je je doelgroep kan ‘vangen’. Hun interesses of de verenigingen waar ze volgens jou lid van zijn, kunnen je mogelijk inspireren om eens te adverteren met andere Adwords. Ken je de zoekwoordplanner van Google bijvoorbeeld al om je te laten inspireren?
- eens kritisch kijken naar het beeldmateriaal op je website. Gebruik je vaak foto’s van mensen? Zorgen dat die dan qua leeftijd, diversiteit en uitstraling matchen met wie je wil bereiken. Klanten zullen sneller geneigd zijn iets van jou te kopen als ze zich kunnen identificeren met jouw merk of product en daarbij zijn beelden enorm belangrijk.

Laat ons gerust weten wat je dankzij je ‘personae’ hebt ontdekt!

Wees gegroet,

Liesbeth & Liesbeth

Wees gerust, dit zijn niet de ‘personae’ van Studio Maria. ;)

Wees gerust, dit zijn niet de ‘personae’ van Studio Maria. ;)

Ondernemende mama les 28: zoek partners!

Het leven als ‘kleine zelfstandige’ vandaag is fijn, boeiend en spannend. Maar soms is het ook eenzaam en maakt het je wat onzeker. Er zijn dagen dat het vlot gaat om nieuwe dingen uit te testen en uit comfortzones te breken, maar er zijn even goed dagen waarop je je afvraagt wat je nu weer allemaal aan het uittesten bent omdat je een atypische opdracht van een klant kreeg (en uiteraard ben jij ook niet goed in ‘nee’ zeggen ;)).

Wel dan delen wij graag een inzicht dat ons zelf al veel heeft opgebracht: zoek samenwerkingen.

Dat heeft een heleboel voordelen:

  • je moet niet alles zelf kunnen of kennen, je kan iemands expertise inroepen voor gespecialiseerde vragen. Uiteraard betekent dit dat je een deel van je inkomsten moet doorgeven aan een leverancier, maar soms is dat nu eenmaal interessanter dan je eigen ‘uurloon’ op te tellen van al die uren dat je iets voor de eerste keer deed of leerde waar je geen plezier uit haalt of waar je toch niet in verder wilt;

  • samen is jullie netwerk groter. En zoals vaak is 1+1 soms 3. Want als een samenwerking met iemand fijn verloopt en iedereen is tevreden, kunnen jullie elkaars expertise ook bij een volgende opdracht inroepen;

  • je leert veel door eens te kijken naar de aanpak, de communicatie, de offertes,… van iemand anders. Soms leer je vooral dat je zelf heel goed bezig bent, soms heb je echt een ‘Aha’-momentje. ;)

  • als je een solo-ondernemer bent kan het al eens leuk zijn om een ‘collega’ te hebben bij het werken aan een opdracht of in contact met een klant.

  • door slimme samenwerkingen op te zoeken met gelijkgestemde zielen, kan je zelf je aanbod groter maken en beter afstemmen op je klanten. En zo creëer je ook meerwaarde, want die klant weet dat hij/zij voortaan voor een totaalpakket bij jou terecht kan.

Als Studio Maria hebben we zelf niet zoveel last van die eenzaamheid, we zijn immers met twee. :)
Maar we zijn wel volop bezig om te bekijken waar we ons netwerk kunnen uitbreiden om klanten beter te helpen. We kennen al toffe fotografen, betrouwbare webmannen en zoeken nog vertalers. En we haalden al veel plezier uit het samenwerken met zeefdrukkers, juweelontwerpers, mindfulnesstrainers, reclamebureaus en uitgeverijen. Niet elke samenwerking moet dus voor de hand liggen! ;)

Kortom, samenwerkingen uitbouwen en elkaars business sterker maken door aanvullende expertises aan te bieden is een slimme strategie!

Denk je dat wij als studio een meerwaarde kunnen bieden aan jouw aanbod? Bel ons dan gerust even op!

Wees gegroet,

Liesbeth & Liesbeth ,

Schermafbeelding 2019-01-28 om 20.50.10.png

Ondernemende mama les 27: Wat zullen we wensen?

We hadden er een foto van moeten nemen.
Maar dat deden we dus niet.
Als excuus: het regende. En iets met drie kinderen, die niet echt enthousiast waren om mee te gaan.

Maar die foto dus.
Die had van een brievenbus moeten zijn. Niet de onze. Maar zo’n echte. Een rode. Ze stond aan het postkantoor. En ze was vol. En niet zo’n beetje. Ze was overvol. Je moest je brieven er echt in persen. Proberen om een plekje te veroveren en zeker te zijn dat ze er niet terug uit zouden glijden, want zo vol zat ze dus, tot boven die gouden gleuf. En ook opvallend: er stond een rijtje wachtenden. Om brieven te posten.

En eigenlijk is dat gewoon het schoonste bewijs van iets dat wij al een hele tijd aanvoelen. In tijden van mail, WhatsApp, Messenger, Facebook, Instagram en Snapchat is er niets zo tof als een handgeschreven kaartje. Gewoon om even te tonen dat je aan iemand denkt. Of iemand feliciteren. Of uitnodigen. Of zeggen dat je iemand graag ziet.

We doen dat te weinig.
Dus roepen wij 2019 uit tot het jaar van de wensen.
Van de mooie kaartjes. Van het plezier om ze te schrijven en te lezen.

En omdat we ons wel vaker laten inspireren door onze eigen leefwereld, een primeur!
In onze webshop zit een gloednieuw product. Een set van zes blanco wenskaartjes te gebruiken voor heel verschillende gelegenheden. Dan heb je alvast niet het excuus dat je geen kaartjes in huis hebt.

En o ja, aan zij die nog op een kerstkaart wachten van ons, ze komen er aan. Iets met te veel feesten. ;)

Gelukkig 2019!

Wees gegroet,

Liesbeth & Liesbeth

Ondernemende mama les 26: SEO en SEA?

Regelmatig horen we onszelf tijdens ‘op de koffie bij Maria’ hetzelfde uitleggen aan verschillende klanten. En ja, dan hadden we het idee, laat ons er ineens een blogpost over schrijven, want wellicht is het dan wel voor meer ondernemende mama’s interessant. Bij deze. ;)

We schreven al dat het vandaag makkelijker - of alleszins boeiender is - om een bedrijf op te richten dan pakweg 30 jaar geleden. En daar zit het internet uiteraard voor iets tussen. Je hebt vandaag de kans en de mogelijkheid om met slimme content, knappe foto’s en de juiste verhalen een ruime groep van potentiële klanten te bereiken met één muisklik. Eén van die potentiële goudmijnen is Google. Want Google is altijd en overal. En het bijzondere aan Google - in tegenstelling tot die andere grote speler Facebook - is dat Google er alle belang bij heeft om z’n klanten zo goed mogelijk te helpen. Lees: Google wil dat gebruikers van de zoekmachine zo snel mogelijk een goed antwoord op hun vraag vinden. Want net daarom vinden wij Google tof en blijven we het met z’n allen zo massaal gebruiken. Elke dag. Voor zowat elke vraag die we ons stellen.

Dat inzicht is belangrijk, want dat betekent dat Google voorrang geeft in z’n zoekresultaten aan websites die duidelijk zijn. Die eenduidig zijn. Die het antwoord bieden op de vragen van internetgebruikers. Het is dus een ‘must’ om goed te scoren in Google. Liefst in de top 10, want dan staat jouw website mee op de eerste pagina te blinken.

Hoe je dat doet?
Wel, er zijn twee manieren om optimaal te scoren in Google. Ok, uiteraard zijn er meer, maar we beperken ons hier even tot de essentie. We zetten hier graag wat termen en afkortingen op een rijtje. En geven al een aantal tips. Dan ben je mee. En kan je er hopelijk ook iets mee. ;)

SEO - Search Engine Optimization

Dit is zoveel als het ‘organisch’ bereik in Google. Het is ‘gratis’ maar onbetaalbaar. Je site scoort hoger omdat je op een goede en performante manier antwoorden geeft op de vragen waar surfers naar op zoek zijn. Daar zit een ingewikkeld algoritme achter. Maar dat hoef je eigenlijk helemaal niet te kennen. Enkele vuistregels zijn al voldoende: schrijf duidelijk, gebruik de juiste terminologie en mix die termen met voldoende synoniemen, werk waar mogelijk met opsommingen en leg zoveel mogelijk linken naar ‘betrouwbare’ websites. Ook andere sites die naar jou linken geven je SEO een boost.
Zorg dat je website technisch goed werkt (geen bugs, geen te grote beelden die traag inladen,…) en hou je ‘bounce rate’ in de gaten. Dit is een percentage dat weergeeft hoeveel bezoekers van je site onmiddellijk weer vertrekken en dus aangeven dat die site helemaal niet het antwoord gaf op hun vraag.
Zorg er ook voor dat je beschrijving in Google up to date en aantrekkelijk is, want dat is wat surfers als eerste lezen over jou.
Bloggen is ook een ideale manier om langzaam maar zeker je resultaten qua SEO te verbeteren. Ideaal is zes à acht blogberichten per maand. Als je geen inspiratie meer hebt, is een website als Google Trends interessant. Ga eens kijken welke zoekwoorden het laatste jaar populair waren in je branche en speel daar op in.

SEA - Search Engine Advertising

De omschrijving zegt het al: hier ‘koop’ je aandacht of advertentieruimte op Google. Dat kan je bij elke willekeurige zoekopdracht in Google zelf zien: bij alle linken die meestal bovenaan verschijnen waar in het groen ‘ADV’ voorstaat, werden zogenaamde ‘Adwords’ gekocht door de eigenaars. Het systeem klinkt eenvoudig: jij betaalt Google om de ranking van jouw website te verhogen op het moment dat potentiële klanten een zoekwoord intypen waarop jouw product of dienst het antwoord zou kunnen zijn. De realiteit is iets ingewikkelder. Daarom zijn er ook bureau’s en experten op de markt die niets anders doen dan Adwords voor klanten beheren. ;)
Maar als je bescheiden doelstellingen en een klein budget hebt, dan is het zeker en vast mogelijk om er zelf mee aan de slag te gaan en te experimenteren met mooie resultaten. En Google zou natuurlijk Google niet zijn, als ze je niet op weg zouden zetten. Met de uitleg op Google Adwords geraak je al een heel eind. En zoals we al in een eerdere post eens schreven is ‘Google Adwords in 60 minuten’ een aanrader als je hiermee wil starten.

En o ja, voor de volledigheid: je kan ook adverteren via het Google Display Network. En op Facebook. En op Instagram. En op… Maar gewoon beginnen bij het begin is altijd een goed idee, toch? ;)


Succes!

Liesbeth & Liesbeth


computer.jpg

Ondernemende mama les 25: de P van passie!

Ok. We zullen hier even een open deur intrappen: als je een ondernemende mama wil worden, denk dan even goed na over het hoe, waarom, wat, waar en wanneer. Het is anno 2018 (of moeten we hier al 2019 schrijven?) nog nooit zo makkelijk geweest om een eigen zaak te starten. Je hebt internet, je hebt social media, je hebt Google en met de drie F’en (Friends, Fools en Family) heb je vast ook snel een aantal eerste klanten.

Maar vergis je niet, dan begint het nog maar pas. Om ook een blije ondernemende mama te worden, moet je zorgen dat je businessplan sterk genoeg is om de eerste storm te doorstaan. Want teleurstellingen komen er. Wees daar maar zeker van. Dus is het kwestie van die storm om te zetten in een fris windje en niet te laten uitgroeien tot een orkaan.

Wat je misschien kan helpen bij het uitdenken van je (toekomstig) bedrijfje zijn de klassieke P’s van de marketing. Je hebt wellicht al gehoord dat dat er vier zijn of soms vijf en dan weer zeven. Wij kiezen hier voor de 4+1 formule. ;)

PRODUCT

Vergis je niet, marketing is niet alleen het promoten van je bedrijf, winkel of webshop. Nee, dat is veel fundamenteler en begint al veel vroeger. Alles begint bij je product. Wat ga je in de markt zetten? En vooral welk probleem van welke klanten ga je daarmee oplossen? Het zou bijvoorbeeld goed kunnen dat jij goed en graag kookt of dat je mooie juweeltjes maakt of dat je een boekhoudkundig wonder bent. Allemaal mooie kansen voor een sterk bedrijf. Op voorwaarde dat je dat talent inzet als een troef voor je klanten. En er op een originele manier een probleem mee oplost. Liefst op een andere manier dan je concurrenten.

PLAATS

Ook deze P is cruciaal bij de uitbouw van je bedrijf. Zowel ‘offline’ - waar kunnen klanten je fysiek vinden? Open jij het zesde koffiehuis in die gemeente of ben je eerst? Zijn er al twaalf zelfstandige vroedvrouwen in jouw regio? Zorg dat je dat goed weet en dat je hun aanbod en manier van werken even onderzoekt. Er is in die branche wellicht nog wel een nieuw ‘gat in de markt’ te vinden, maar neem de tijd om er even naar te zoeken.

Denk ook online! Welke kanalen zijn slim om in te zetten voor jouw bedrijf? Je hoeft niet per sé op alle social media kanalen te zitten. Integendeel. Een gouden regel is dat je beter één of twee kanalen goed doet dan zeven maar half. Dus denk even goed na en pas je ook hier aan. Zet je doelgroep en je doelstellingen centraal. En denk ook aan jezelf. Je kan beter content maken voor een kanaal waar je vertrouwd mee bent.

PRIJS

Als starter is dit waarschijnlijk één van de moeilijkste vragen waar je tegenaan loopt. En hoe je een juiste prijs zet is ook van heel wat factoren afhankelijk. Je kan altijd beginnen met wat dan een ‘benchmark’ heet. Surf het web af en speur naar de prijzen van je (toekomstige) concurrenten. Maar let op, staar je hier zeker niet blind op. Je weet niet welke service er precies zit achter die webpagina. Je weet niet of ze het op dezelfde bezielde manier zouden aanpakken als jij. Je weet niet of ze ook extraatjes geven. Eigenlijk weet je niets. Behalve dan hoe de gemiddelde prijzen zitten in je sector en je regio. En dan is het slim om niet de goedkoopste te zijn - echt niet doen! - maar ook niet de duurste.

Andere manier: breng duidelijk al je kosten in beeld. En denk breed: huur, materiaal, grondstoffen, je website,… maar ook opvang voor je kids, pensioensparen, verzekeringen,… Ze zijn minder evident, maar ze gaan ook van je rekening op het einde van de maand!
Bekijk dan wat je graag wilt overhouden na een maand hard werken en bereken zo de kost van je eindproduct of je uurtarief. Je merkt het: prijszetting is een hele boterham, we komen er nog op terug de komende weken.

PROMOTIE

Daar is dan eindelijk die promotie.
Zorg van bij de start voor een duidelijk gezicht van je bedrijf. Denk goed na over een huisstijl (en dat is zoveel meer dan een logo!), een sterk verhaal, een communicatieplan voor je lancering. Dat zijn kosten en investeringen die je misschien afschrikken bij de opstart. Maar je kan je bedrijf maar één keer voor de eerste keer in de markt zetten, je doet dat best meteen goed.
En een bedrijfje met een goed doordachte stijl, een sterke professionaliteit, een plaatje dat klopt: daar hebben potentiële klanten nu eenmaal meer vertrouwen in. En net dat is cruciaal in een opstartfase.

PASSIE

Dat is onze bonus-P. :)

Want eerlijk? Met alle andere P’s kan je je laten helpen. Echt.
Maar die passie? Die moet vanuit jezelf komen, dat is het enige waar jij alleen voor kan zorgen. En die je nodig hebt om er een succes van te maken.

Klinkt moeilijk allemaal? Die passie is er maar bij sommige andere P’s overheersen twijfels en vragen? Zou een eerlijke, onafhankelijke blik je kunnen helpen? Maar dan zonder veel gedoe of complexe procedures? Wat denk je van een koffie bij Maria? Voor 2018 is alles volgeboekt, maar vanaf januari 2019 is er terug plaats. Ook voor jou! ;)

Wees gegroet,

Liesbeth & Liesbeth

Kijk jij al uit naar 2019? Wij helpen je graag met grootse plannen! ;)

Kijk jij al uit naar 2019? Wij helpen je graag met grootse plannen! ;)