Ondernemende mama les 25: de P van passie!

Ok. We zullen hier even een open deur intrappen: als je een ondernemende mama wil worden, denk dan even goed na over het hoe, waarom, wat, waar en wanneer. Het is anno 2018 (of moeten we hier al 2019 schrijven?) nog nooit zo makkelijk geweest om een eigen zaak te starten. Je hebt internet, je hebt social media, je hebt Google en met de drie F’en (Friends, Fools en Family) heb je vast ook snel een aantal eerste klanten.

Maar vergis je niet, dan begint het nog maar pas. Om ook een blije ondernemende mama te worden, moet je zorgen dat je businessplan sterk genoeg is om de eerste storm te doorstaan. Want teleurstellingen komen er. Wees daar maar zeker van. Dus is het kwestie van die storm om te zetten in een fris windje en niet te laten uitgroeien tot een orkaan.

Wat je misschien kan helpen bij het uitdenken van je (toekomstig) bedrijfje zijn de klassieke P’s van de marketing. Je hebt wellicht al gehoord dat dat er vier zijn of soms vijf en dan weer zeven. Wij kiezen hier voor de 4+1 formule. ;)

PRODUCT

Vergis je niet, marketing is niet alleen het promoten van je bedrijf, winkel of webshop. Nee, dat is veel fundamenteler en begint al veel vroeger. Alles begint bij je product. Wat ga je in de markt zetten? En vooral welk probleem van welke klanten ga je daarmee oplossen? Het zou bijvoorbeeld goed kunnen dat jij goed en graag kookt of dat je mooie juweeltjes maakt of dat je een boekhoudkundig wonder bent. Allemaal mooie kansen voor een sterk bedrijf. Op voorwaarde dat je dat talent inzet als een troef voor je klanten. En er op een originele manier een probleem mee oplost. Liefst op een andere manier dan je concurrenten.

PLAATS

Ook deze P is cruciaal bij de uitbouw van je bedrijf. Zowel ‘offline’ - waar kunnen klanten je fysiek vinden? Open jij het zesde koffiehuis in die gemeente of ben je eerst? Zijn er al twaalf zelfstandige vroedvrouwen in jouw regio? Zorg dat je dat goed weet en dat je hun aanbod en manier van werken even onderzoekt. Er is in die branche wellicht nog wel een nieuw ‘gat in de markt’ te vinden, maar neem de tijd om er even naar te zoeken.

Denk ook online! Welke kanalen zijn slim om in te zetten voor jouw bedrijf? Je hoeft niet per sé op alle social media kanalen te zitten. Integendeel. Een gouden regel is dat je beter één of twee kanalen goed doet dan zeven maar half. Dus denk even goed na en pas je ook hier aan. Zet je doelgroep en je doelstellingen centraal. En denk ook aan jezelf. Je kan beter content maken voor een kanaal waar je vertrouwd mee bent.

PRIJS

Als starter is dit waarschijnlijk één van de moeilijkste vragen waar je tegenaan loopt. En hoe je een juiste prijs zet is ook van heel wat factoren afhankelijk. Je kan altijd beginnen met wat dan een ‘benchmark’ heet. Surf het web af en speur naar de prijzen van je (toekomstige) concurrenten. Maar let op, staar je hier zeker niet blind op. Je weet niet welke service er precies zit achter die webpagina. Je weet niet of ze het op dezelfde bezielde manier zouden aanpakken als jij. Je weet niet of ze ook extraatjes geven. Eigenlijk weet je niets. Behalve dan hoe de gemiddelde prijzen zitten in je sector en je regio. En dan is het slim om niet de goedkoopste te zijn - echt niet doen! - maar ook niet de duurste.

Andere manier: breng duidelijk al je kosten in beeld. En denk breed: huur, materiaal, grondstoffen, je website,… maar ook opvang voor je kids, pensioensparen, verzekeringen,… Ze zijn minder evident, maar ze gaan ook van je rekening op het einde van de maand!
Bekijk dan wat je graag wilt overhouden na een maand hard werken en bereken zo de kost van je eindproduct of je uurtarief. Je merkt het: prijszetting is een hele boterham, we komen er nog op terug de komende weken.

PROMOTIE

Daar is dan eindelijk die promotie.
Zorg van bij de start voor een duidelijk gezicht van je bedrijf. Denk goed na over een huisstijl (en dat is zoveel meer dan een logo!), een sterk verhaal, een communicatieplan voor je lancering. Dat zijn kosten en investeringen die je misschien afschrikken bij de opstart. Maar je kan je bedrijf maar één keer voor de eerste keer in de markt zetten, je doet dat best meteen goed.
En een bedrijfje met een goed doordachte stijl, een sterke professionaliteit, een plaatje dat klopt: daar hebben potentiële klanten nu eenmaal meer vertrouwen in. En net dat is cruciaal in een opstartfase.

PASSIE

Dat is onze bonus-P. :)

Want eerlijk? Met alle andere P’s kan je je laten helpen. Echt.
Maar die passie? Die moet vanuit jezelf komen, dat is het enige waar jij alleen voor kan zorgen. En die je nodig hebt om er een succes van te maken.

Klinkt moeilijk allemaal? Die passie is er maar bij sommige andere P’s overheersen twijfels en vragen? Zou een eerlijke, onafhankelijke blik je kunnen helpen? Maar dan zonder veel gedoe of complexe procedures? Wat denk je van een koffie bij Maria? Voor 2018 is alles volgeboekt, maar vanaf januari 2019 is er terug plaats. Ook voor jou! ;)

Wees gegroet,

Liesbeth & Liesbeth

Kijk jij al uit naar 2019? Wij helpen je graag met grootse plannen! ;)

Kijk jij al uit naar 2019? Wij helpen je graag met grootse plannen! ;)