Ondernemende mama les 24: vertel over je 'why'!

Zullen we nog eens iets echt ‘marketing-strategisch’ vertellen in deze les?

Want dat is eigenlijk iets wat wij heel graag doen en waar we - in alle bescheidenheid ;) - ook goed in zijn. Ondernemende mama’s helpen bij het vertellen van hun verhaal en het ontdekken van de kracht van hun idee, zaak, product, concept,…

Want ja, het gaat om je verhaal. En als je nu al wilt afhaken omdat je je buik vol hebt van al die ‘storytellers’ out there, hang in. Want nee, het gaat helemaal niet om een trend. Het vertellen van verhalen gaat al eeuwenlang mee en een goed verhaal helpt ook gewoon om dingen beter te onthouden. Zo kwam de dochter hier onlangs thuis met het ei-verhaal. Een fijn versje boordevol woordjes met een ei om te onthouden dat het meisje is en niet m-ij-sje. Super toch?
En voor jouw klanten werkt het net hetzelfde: hoe sterker, authentieker en mooier je verhaal, hoe groter de kans dat je ‘blijft hangen’.

En wees gerust, ook jij hebt zo’n verhaal. Misschien is het nog niet zo duidelijk. Misschien vertel je het nog niet zo helder. Maar dat is net de kunst. En iets waar je je tijd voor moet nemen en misschien zelfs hulp voor moet inroepen.

Soms kan een inspirerend filmpje helpen om je denkproces in gang te zetten.
Dus delen we hier graag even de theorie van de ‘Golden circle’ van Simon Sinek. Geniaal in z’n eenvoud en het gaat al een hele tijd mee. Het model is heel eenvoudig en bestaat uit drie cirkels:

  • WAT: Elke ondernemende mama weet WAT ze doet. Je kan vertellen wat je maakt, waar je bedrijfje is of welke service je levert aan je klanten. Jij bakt bijvoorbeeld taarten voor verjaardagsfeestjes en lost daarmee een probleem op van andere mama’s en papa’s die daar niet zo goed in zijn.

  • HOE: Het is vaak al iets moeilijker om te vertellen HOE je dat doet. En vooral dan waarom het bij jou beter is dan bij je concurrenten. Om bij die taarten te blijven: jij bent interessanter dan de bakker om de hoek, omdat jij de meest kindvriendelijke taarten bakt en ‘on trend’ blijft (je weet dus dat er voor jongens van vijf tegenwoordig niks cooler is dan ‘ninja’s’, toch?) of omdat je ook voor kids met een glutenallergie dé meest fantastische taart bakt of …

  • WAAROM: Dit is net de extra stap die je verhaal echt interessant maakt. Heel weinig bedrijven of ondernemers weten of vertellen WAAROM ze iets doen. En om geld te verdienen is hier niet het juiste antwoord. Dat is niet de ultieme drijfveer die ervoor zorgt dat je ‘s morgens uit bed komt (of dat hopen we toch). Nee, die WAAROM zit dieper: het is het doel, het geloof, de reden waarom je het doet. Bij die taartendame zou haar WAAROM een enorme vreugde kunnen zijn telkens er een kind de ‘beste verjaardag ooit’ kan vieren, ook een kind met een allergie. Het geeft haar energie en een enorm plezier om een kind gelukkig te maken.

En dan komen we nu op het meest interessante aspect van de theorie van Senek: bijna alle bedrijven (groot of klein) werken van buiten naar binnen. Ze zullen je als klant vooral vertellen WAT ze doen en misschien ook nog een beetje HOE ze het doen. Maar WAAROM daar heb je vaak het raden naar. Terwijl het net die WAAROM is die je klanten (of jou als klant) over de streep trekt en het verschil maakt. Je moet dus je verhaal opbouwen van binnen naar buiten. Je WAAROM is bepalend voor de manier waarop je het verhaal vertelt. Om terug te komen bij die taarten: op haar website staan dan geen statische foto’s van prachtige taarten, maar wel spontane, mooie beelden van wat die taarten met jarige kinderen doen -> het is die WAAROM die centraal staat.

Of zoals Sinek het zelf zegt: “People don’t buy what you do, they buy why you do it. And what you do simply proves what you believe.” – Simon Sinek (Sinek, 2009)

Hieronder de link naar een filmpje van de TED TALK van Simon Sinek, het is bijna tien jaar oud (die micro! ;)) maar nog steeds inspirerend! Doe er vooral je voordeel mee.

Wees gegroet,

Liesbeth & Liesbeth

Ondernemende mama les 23: voorleesweek.

Wellicht heb je het intussen wel al ergens opgevangen: het is voorleesweek!

En uiteraard doen we daar als illustrator en schrijver, maar vooral als mama maar al te graag aan mee. Wij lezen graag en veel voor aan onze kids en delen hier graag ons beste tips - in willekeurige volgorde. ;)

  1. Pluk Van de Petteleflet - A. M.G. Smith en Fiep Westendorp (Querido)

    Een klassieker, maar wat voor één. Het blijft genieten van de fijne verhaaltjes die vaak de ideale lengte hebben voor het slapengaan.

  2. Mijn huis staat in de dierentuin - Sylvia Vanden Heede & Pieter Gaudesaboos (Lannoo)

    Een prachtig voorleesboek voor kleuters om keer op keer samen van te genieten.

  3. Eefje Donkerblauw - Geert De Kockere en Lieve Baeten (De Eenhoorn)

    Nog zo’n klassieker over een donkerblauwe koningin die verliefd wordt op een gele koning. Welke kindjes zouden daarvan komen? :)

  4. Het boek zonder tekeningen - Benjamin Joseph Novak (Lannoo)

    Een hilarisch boek waar die kleine luisteraars maar geen genoeg van kunnen krijgen. Gegiechel gegarandeerd!

  5. Mijn leuk woordenboek - Richard Scarry (Deltas)

    Hadden we het al over die nostalgie gehad?

  6. Het grote taartenboek - Thé Tjong King (Lannoo)

    Samen zoeken naar de taart in een bijzonder boek zonder woorden maar mét ongelooflijk veel verhalen.

  7. Het molletje - Zdenek Miler (Gotmer)

    Vooral voor de mooie grafische stijl van deze reeks. Een toppertje!

  8. Vos en Haas - Sylvia Vanden Heede en Thé Tjong King (Lannoo)

    Zalige boeken. Om voor te lezen, maar ook daarna wanneer die kinds stilaan zelf lezertjes worden, bouwen de boeken op een heel slimme en onopvallende manier op. Haast ongemerkt worden de woorden en de zinnetjes moeilijker. Je kind groeit mee met de avonturen van vos en haas, zalig om te zien!

  9. ALLES van Roald Dahl (De Fontein)

    Zelfs onze tweejarige moet er aan geloven en krijgt tegenwoordig elke avond twee bladzijden uit ‘Daantje en de wereldkampioen’ voorgelezen naast z’n bedje. Nog even en we kunnen terug aan Matilda beginnen. ;)

Jullie nog favorieten?

Geniet van het voorlezen!

Wees gegroet,

Liesbeth & Liesbeth

boekentips.jpeg

Ondernemende mama les 22: Trends spotten!

Stel je wil zelf starten met je zaak: je wil dingen maken voor je eigen webshop, je wil een praktijkruimte of koffiehuis inrichten, je wil een huisstijl (laten) ontwikkelen die ‘on trend’ zit, maar die binnen een jaar of vijf toch niet hopeloos verouderd is - uiteraard!

Hoe spot je trends en zorg je dat je mee bent? Want plots lijken die lama’s overal. Ja hoor, ze zitten hier ook al een tijdje in onze webshop. En er komen er nog! ;)

Hoe jij dat ook op voorhand had kunnen weten? We we delen hier graag onze vijf tips!

  1. Hou je ogen open! Je kan altijd en overal trends spotten. In de woonkamer van je beste vriendin bij een koffie of een cocktail, in je favoriete kledingwinkel, op de speelplaats van de school van je kids, al racend door de IKEA op zoek naar dat keukentje voor Sinterklaas,… Trouwens, een trend hoeft niet altijd mooi te zijn, of beter: iets te zijn dat jij mooi vindt. IKEA omarmt tegenwoordig zelfs bewust de lelijkheid.

  2. Volg actief op social media of via nieuwsbrieven een aantal toonaangevende merken. Doe dat zeker binnen je eigen branche: als je een koffiehuisje hebt, is het een goed idee om de nieuwste smaken van Starbucks in de gaten te houden. Heb je een bloemenwinkel dan zijn bijvoorbeeld de boeketten van Bloomon een must. Let wel, het is niet de bedoeling om dat dan allemaal meteen te gaan volgen en integreren. Nee hoor, zeker niet. Maar je moet wel weten wat de trendsetters in je branche aan het doen zijn om zo bewuster je eigen keuzes te kunnen maken.

  3. In eender welke sector kan het heel interessant zijn om rekening te houden met de kleuren van ‘t seizoen. Al zijn het de kussens in je praktijk of een uitbreiding van de kleuren van je huisstijl, tonen dat je ‘mee’ bent, kan een belangrijk signaal zijn voor je klanten. Er zijn tal van websites om te volgen, maar gewoon die van Pantone regelmatig bezoeken, helpt je al ver vooruit.

  4. Bezoek een beurs. Kei leuk om te doen en mega inspirerend. Wij zijn vooral fan van Show Up in Amsterdam. Twee keer per jaar. Een massa leuke en mooie standen. Je ziet echt wat er het komende half jaar in de winkels in je buurt te koop zal zijn. En je kan spotten welke trends er zitten aan te komen: kleuren, dieren, texturen, verpakkingen,… Pik nog een aantal interessante lezingen mee. En ook nog: er is sushi!

  5. En tenslotte, Pinterest blijft een hit. Personaliseer je borden en volg allerlei zoektermen die interessant voor je zijn. Je zal versteld staan van de stroom aan inspiratie die je misschien net dat duwtje in de rug zal geven.

Succes!

Wees gegroet,

Liesbeth & Liesbeth

show_up.jpg

Ondernemende mama les 21: Keep calm!

De herfstvakantie staat voor de deur. En net als elke schoolvakantie is dat voor een ondernemende mama al eens een uitdaging. Want als je kleine kindjes hebt dan is zo’n vakantie toch altijd weer een kans om een beetje gas terug te nemen en nog eens dubbel en dik te genieten van de tijd met die lieverds die toch zo snel groot worden (deze week de eerste keer de tafel van twee ingeoefend hier, met van die kaartjes en al, dus ja die dochter is echt wel al groot).

Maar het deeltje ondernemen van die ondernemende mama blijft dan toch altijd een beetje op haar honger zitten. Want hé leuk hoor zo’n vakantie, maar er zijn ook wel klanten die wachten, offertes die gemaakt moeten worden en die planning van wat we allemaal absoluut gingen doen in oktober is eerlijk gezegd ook nog lang niet klaar.

Wel, we zullen hier eens iets zweverigs posten. We hebben in de afgelopen jaren geleerd dat alles beter gaat als je het met aandacht doet. Een beetje mindful zijn, als je het met een trendwoord wil zeggen. Maar we bedoelen het dan eigenlijk niet als trend. Maar als iets echt fundamenteel. Wij worden er namelijk alleen maar zenuwachtig van om over die to do’s na te denken terwijl je onder een dekentje met een tweejarige op je schoot een verhaaltje zit te lezen. En het gevolg is dan dat je niks goed doet: je bent geen goeie mama en geen goeie ondernemer. We proberen dus wat meer evenwicht te bewaken en te zorgen dat alleen de goeie dingen van het mama-zijn en de goeie dingen van het ondernemer-zijn door elkaar lopen.

Hoe?

Door bijvoorbeeld ervaringen met je kinderen te gebruiken voor het bedenken van projecten en producten in je webshop. Maar ook door dingen die je voor en samen met klanten mocht maken uit te testen en te gebruiken met je kinderen. Zo stonden wij dit jaar als enthousiaste supporters naast de wieg van MiMoKi. ‘Mindful Momenten voor Kinderen’ is een geweldig initiatief. Mimoki.be is een portaalwebsite voor alles wat te maken heeft met mindfulness op maat van kinderen. Je kan er trainers, literatuur, leuke luisteroefeningen, webinars en nog veel meer vinden. En ook de leukste printblaadjes aankopen via de webshop van MiMoKi. Zo’n blaadje bevat een mooie tekening met een leuke oefening op kindermaat om even bewuster stil te staan. Je maakt er je kids alleen maar sterker, weerbaarder en gelukkiger mee én je hebt de ideale manier gevonden om deze herfstvakantie wat rust te vinden als er weer eens een gevechtje dreigt uit te breken (het-is-nu-echt-aan-mij-om-met-dat-lego-popje-te-spelen. ;) )

Zin in meer?

Dan kunnen we ook de app Calm aanraden.
Echt. Wat een ontdekking.

En dan ook: geniet van de herfst, want die is er nu echt!

Wees gegroet,

Liesbeth & Liesbeth

webshop mimoki

Ondernemende mama les 20: als je iets doet, doe het dan goed!

Afgelopen weekend was het tijd voor ons jaarlijks ‘strategisch werkweekend’ met de studio. Allé jaarlijks, we zullen eerlijk zijn, het was nog maar de tweede keer. Maar je moet ergens beginnen hé en alle tradities beginnen klein. ;)

Deze keer trokken we naar Villa Augustus in Dordrecht. Waar? Villa Augustus in Dordrecht. En als je dat niet kent, dan mag je dat heel hoog op je lijstje zetten voor een volgend verwenmomentje. Echt. Wat een ontdekking! Villa Augustus is een super mooi en gezellig hotel met een geweldig ontbijt en een prachtige tuin. Maar het is vooral een prachtig voorbeeld van een knap staaltje marketing. Alles klopt. En dan hebben we het echt over alles. Het logo van het hotel, een mooie illustratie van een konijn, kan je echt overal vinden: buiten op de gevel, binnen op de servetten, op de kledij van het (overigens super vriendelijke) personeel, op allerlei fijne hebbedingen in hun winkeltjes en zelfs op de badkamermat. ;)

Ze vertellen hun verhaal aan de hand van boekjes, illustraties, verse groenten in hun tuin. Geen enkele stoel in hun restaurant is hetzelfde, maar ze passen allemaal bij elkaar. Letterlijk in elk hoekje kan je iets moois ontdekken. Gewoon genieten! Wat ons betreft is Villa Augustus glansrijk geslaagd in deze les: als je iets doet, doe het dan goed!

Villa Augustus is een zalige plek die je enorm zal inspireren. Wij hebben er hard gewerkt, maar dat voelde eerlijk gezegd gewoon als een cadeautje. En o ja, we hebben ook geleerd dat lieveheersbeestjes het liefst in groep slapen, heel dicht bij elkaar.