Ondernemende mama les 26: SEO en SEA?

Regelmatig horen we onszelf tijdens ‘op de koffie bij Maria’ hetzelfde uitleggen aan verschillende klanten. En ja, dan hadden we het idee, laat ons er ineens een blogpost over schrijven, want wellicht is het dan wel voor meer ondernemende mama’s interessant. Bij deze. ;)

We schreven al dat het vandaag makkelijker - of alleszins boeiender is - om een bedrijf op te richten dan pakweg 30 jaar geleden. En daar zit het internet uiteraard voor iets tussen. Je hebt vandaag de kans en de mogelijkheid om met slimme content, knappe foto’s en de juiste verhalen een ruime groep van potentiële klanten te bereiken met één muisklik. Eén van die potentiële goudmijnen is Google. Want Google is altijd en overal. En het bijzondere aan Google - in tegenstelling tot die andere grote speler Facebook - is dat Google er alle belang bij heeft om z’n klanten zo goed mogelijk te helpen. Lees: Google wil dat gebruikers van de zoekmachine zo snel mogelijk een goed antwoord op hun vraag vinden. Want net daarom vinden wij Google tof en blijven we het met z’n allen zo massaal gebruiken. Elke dag. Voor zowat elke vraag die we ons stellen.

Dat inzicht is belangrijk, want dat betekent dat Google voorrang geeft in z’n zoekresultaten aan websites die duidelijk zijn. Die eenduidig zijn. Die het antwoord bieden op de vragen van internetgebruikers. Het is dus een ‘must’ om goed te scoren in Google. Liefst in de top 10, want dan staat jouw website mee op de eerste pagina te blinken.

Hoe je dat doet?
Wel, er zijn twee manieren om optimaal te scoren in Google. Ok, uiteraard zijn er meer, maar we beperken ons hier even tot de essentie. We zetten hier graag wat termen en afkortingen op een rijtje. En geven al een aantal tips. Dan ben je mee. En kan je er hopelijk ook iets mee. ;)

SEO - Search Engine Optimization

Dit is zoveel als het ‘organisch’ bereik in Google. Het is ‘gratis’ maar onbetaalbaar. Je site scoort hoger omdat je op een goede en performante manier antwoorden geeft op de vragen waar surfers naar op zoek zijn. Daar zit een ingewikkeld algoritme achter. Maar dat hoef je eigenlijk helemaal niet te kennen. Enkele vuistregels zijn al voldoende: schrijf duidelijk, gebruik de juiste terminologie en mix die termen met voldoende synoniemen, werk waar mogelijk met opsommingen en leg zoveel mogelijk linken naar ‘betrouwbare’ websites. Ook andere sites die naar jou linken geven je SEO een boost.
Zorg dat je website technisch goed werkt (geen bugs, geen te grote beelden die traag inladen,…) en hou je ‘bounce rate’ in de gaten. Dit is een percentage dat weergeeft hoeveel bezoekers van je site onmiddellijk weer vertrekken en dus aangeven dat die site helemaal niet het antwoord gaf op hun vraag.
Zorg er ook voor dat je beschrijving in Google up to date en aantrekkelijk is, want dat is wat surfers als eerste lezen over jou.
Bloggen is ook een ideale manier om langzaam maar zeker je resultaten qua SEO te verbeteren. Ideaal is zes à acht blogberichten per maand. Als je geen inspiratie meer hebt, is een website als Google Trends interessant. Ga eens kijken welke zoekwoorden het laatste jaar populair waren in je branche en speel daar op in.

SEA - Search Engine Advertising

De omschrijving zegt het al: hier ‘koop’ je aandacht of advertentieruimte op Google. Dat kan je bij elke willekeurige zoekopdracht in Google zelf zien: bij alle linken die meestal bovenaan verschijnen waar in het groen ‘ADV’ voorstaat, werden zogenaamde ‘Adwords’ gekocht door de eigenaars. Het systeem klinkt eenvoudig: jij betaalt Google om de ranking van jouw website te verhogen op het moment dat potentiële klanten een zoekwoord intypen waarop jouw product of dienst het antwoord zou kunnen zijn. De realiteit is iets ingewikkelder. Daarom zijn er ook bureau’s en experten op de markt die niets anders doen dan Adwords voor klanten beheren. ;)
Maar als je bescheiden doelstellingen en een klein budget hebt, dan is het zeker en vast mogelijk om er zelf mee aan de slag te gaan en te experimenteren met mooie resultaten. En Google zou natuurlijk Google niet zijn, als ze je niet op weg zouden zetten. Met de uitleg op Google Adwords geraak je al een heel eind. En zoals we al in een eerdere post eens schreven is ‘Google Adwords in 60 minuten’ een aanrader als je hiermee wil starten.

En o ja, voor de volledigheid: je kan ook adverteren via het Google Display Network. En op Facebook. En op Instagram. En op… Maar gewoon beginnen bij het begin is altijd een goed idee, toch? ;)


Succes!

Liesbeth & Liesbeth


computer.jpg