Ondernemende mama les 22: Trends spotten!

Stel je wil zelf starten met je zaak: je wil dingen maken voor je eigen webshop, je wil een praktijkruimte of koffiehuis inrichten, je wil een huisstijl (laten) ontwikkelen die ‘on trend’ zit, maar die binnen een jaar of vijf toch niet hopeloos verouderd is - uiteraard!

Hoe spot je trends en zorg je dat je mee bent? Want plots lijken die lama’s overal. Ja hoor, ze zitten hier ook al een tijdje in onze webshop. En er komen er nog! ;)

Hoe jij dat ook op voorhand had kunnen weten? We we delen hier graag onze vijf tips!

  1. Hou je ogen open! Je kan altijd en overal trends spotten. In de woonkamer van je beste vriendin bij een koffie of een cocktail, in je favoriete kledingwinkel, op de speelplaats van de school van je kids, al racend door de IKEA op zoek naar dat keukentje voor Sinterklaas,… Trouwens, een trend hoeft niet altijd mooi te zijn, of beter: iets te zijn dat jij mooi vindt. IKEA omarmt tegenwoordig zelfs bewust de lelijkheid.

  2. Volg actief op social media of via nieuwsbrieven een aantal toonaangevende merken. Doe dat zeker binnen je eigen branche: als je een koffiehuisje hebt, is het een goed idee om de nieuwste smaken van Starbucks in de gaten te houden. Heb je een bloemenwinkel dan zijn bijvoorbeeld de boeketten van Bloomon een must. Let wel, het is niet de bedoeling om dat dan allemaal meteen te gaan volgen en integreren. Nee hoor, zeker niet. Maar je moet wel weten wat de trendsetters in je branche aan het doen zijn om zo bewuster je eigen keuzes te kunnen maken.

  3. In eender welke sector kan het heel interessant zijn om rekening te houden met de kleuren van ‘t seizoen. Al zijn het de kussens in je praktijk of een uitbreiding van de kleuren van je huisstijl, tonen dat je ‘mee’ bent, kan een belangrijk signaal zijn voor je klanten. Er zijn tal van websites om te volgen, maar gewoon die van Pantone regelmatig bezoeken, helpt je al ver vooruit.

  4. Bezoek een beurs. Kei leuk om te doen en mega inspirerend. Wij zijn vooral fan van Show Up in Amsterdam. Twee keer per jaar. Een massa leuke en mooie standen. Je ziet echt wat er het komende half jaar in de winkels in je buurt te koop zal zijn. En je kan spotten welke trends er zitten aan te komen: kleuren, dieren, texturen, verpakkingen,… Pik nog een aantal interessante lezingen mee. En ook nog: er is sushi!

  5. En tenslotte, Pinterest blijft een hit. Personaliseer je borden en volg allerlei zoektermen die interessant voor je zijn. Je zal versteld staan van de stroom aan inspiratie die je misschien net dat duwtje in de rug zal geven.

Succes!

Wees gegroet,

Liesbeth & Liesbeth

show_up.jpg