ondernemende mama les 19: een contentplan?

Dat nieuwe schooljaar is alweer een dikke week oud. 
En ook als je zelf niet tussen de boekentassen, brooddozen, infoavonden en zoektocht naar de routine zit, heb je dat ongetwijfeld geweten. 

Niet alleen aan de hand van de honderden berichtjes op Facebook en Instagram van trotse ouders die foto's delen van al dan niet vrolijke kleuters of pubers. Maar ook omdat er ontzettend veel grote of kleine merken de afgelopen dagen op de 'terug-naar-school-kar' zijn gesprongen. Voor een aantal merken is dat zeker zinvol. Als je een aanbod verkoopt dat een rechtstreekse link heeft met schoolgaande kinderen is dat zelfs een heel goed idee. We denken dan aan een kortingscode promoten voor nieuwe naamlabels om op al die schoolspullen te kleven of die koekjesfabrikant die bij twee dozen een gratis koekjesdoos geeft. Goed idee. Gebruiken we. 
En er sprongen een aantal berichten op social media of nieuwsbrieven echt wel uit met een leuke vondst. Maar sommige berichtjes waren flauw, véél te ver gezocht en gingen wat verloren in 'de flow' en werkten dan misschien zelfs wat irritatie op. En dat wil je dus niet als merk hé, echt niet. 

Maar we snappen het, het is echt niet makkelijk om altijd iets nieuws te bedenken om die Facebook, nieuwsbrief of Instagram te vullen. We weten het. ;) 
(Al hebben wij eerlijk gezegd wel een massa inspiratie, 't is vooral tijd waar het aan ons ontbreekt.)

Hoe pak je dat wel aan op een gestructureerde manier? 

#1 Voor wie schrijf je? 

Dit is zo evident, dat je het wel eens durft vergeten. Wat weet je allemaal over je klanten en je doelgroep en bij uitbreiding de (toekomstige) klanten die je wil bereiken? Probeer je te verplaatsen in hun leefwereld en ga op zoek naar de content die ze zelf liken of sharen. Het kan echt helpen om zelf eens een denkoefening te doen en enkele 'personae' uit te werken voor je bedrijf. En daar moet je best ver in gaan: geef ze een naam, een leeftijd, hobby's, favoriete drankjes en een foto. Moeilijk? Misschien, maar ook leuk en zeker zinvol! 

#2 Een contentkalender. 

Maak een schema. Je hebt daar echt geen ingewikkelde programma's voor nodig. Een spreadsheet does the trick. Of een muur vol post-its, maar dat is niet zo handig. ;) 
In de eerste kolom maak je gewoon een jaarkalender en die vul je aan met zoveel kolommen als nodig. Kies alleen die inhoud die relevant is voor jouw product of jouw merk. Zet er bijvoorbeeld alle feestdagen in, schoolvakanties of bijzondere dagen (lang leve wikipedia!). Kijk ook naar de markt rondom jou. Om een voorbeeld te geven: stel dat je auto's verkoopt, dan is het autosalon wellicht het vermelden waard. Stop er je eigen planning in: wanneer wil je een nieuw product lanceren? Wanneer ga je een campagne op social media opstarten? Welke nieuwsbrieven ga je sturen? Volgens welk ritme? Aan welke "actualiteit" wil je je dan linken?  

#3 Variatie 

Denk nu al na over de meest geschikte manier om je verhaal te vertellen. Is dat een foto op Facebook? Een filmpje op je website? Een give-away in je nieuwsbrief? Een illustratie? Welke # ga je gebruiken? (zeker op Instagram is dit echt belangrijk!). Varieer en durf ook gerust te experimenteren. Maar monitor wel. Neem regelmatig de tijd om even naar je cijfers te kijken en te checken of al je inspanningen lonen. En ja, daar moet je even in investeren. Misschien eens wat info opzoeken over de ideale CTR (click through rate) om maar iets te zeggen, maar het loont echt de moeite. 

#4 Discipline 

Hou je aan je planning (tja, dat vinden wij dus ook ni zo gemakkelijk...)

#5 Blijf trouw aan jezelf 

Je leest vaak in boeken, artikels,... welke content het best werkt, wat er nu hip is, dat je on trend moet zitten. En ja, natuurlijk is dat voor een deel wel waar. Maar weet je, het helpt ook om vooral trouw te blijven aan jezelf en aan je eigen verhaal. 
Wees authentiek, geef je klanten altijd net iets meer dan wat je beloofde en doe wat je doet met plezier en passie. 

En horen we jou nu zeggen dat het moeilijk is om elk jaar op hetzelfde thema te variëren? Nee hoor, helemaal niet. Wij mochten de voorbije jaren werken aan een echte jaarkalender voor een groot merk. Helemaal op basis van een uitgekiende strategie (die we ook deels zelf bedachten) en met heel veel inspiratie en variatie. En we deden dat graag. 't Is dat we nu druk bezig zijn met het illustreren van dat eerste kinderboek, anders zouden we het nog missen. ;)
​​​​​​​Hier een paar voorbeelden van kalenderkaartjes in de maand september. 

Wees gegroet, 

Liesbeth & Liesbeth 

 

ondernemende mama les 18: mis deze expo niet!

Even iets helemaal anders. 

In onze eigen stad (we nemen hier een beetje vrijheid aangezien 't stad nog steeds in Mortsel schijnt te beginnen en één van ons twee woont in Wilrijk) vieren ze momenteel barok. Een ode aan het icoon en het genie dat Rubens was. En een toonmoment voor alle generaties na hem die zich hebben laten inspireren door de bombastische stijlperiode van weleer.

Dat zorgt voor wervelende expo's en hier en daar wat controverse. Remember de triomfboog in het Middelheimmuseum waar je onder een naakte, plassende man door kan wandelen. Perfect met kinderen te doen, trouwens. Toch met die van ons. Het enige effect was dat ze dringend pipi moesten doen. ;)

Gisteren ontdekten we in dat hele programma van het Antwerpse barokjaar nog een pareltje dat we graag met jullie delen. Voor het te laat is. Want de bijzondere expo "Michaelina, de leading lady van de barok." staat nog maar tot begin september in het MAS. Je moet je dus een beetje haasten. 

Haar verhaal spreekt tot de verbeelding. Een 17de eeuwse kunstenares die in een door mannen gedomineerde wereld haar eigen weg baande. Ze schilderde een heel indrukwekkend oeuvre bij elkaar met heel uiteenlopende werken waarbij je je kan verliezen in prachtige details. Het feit dat ze nog maar recent ontdekt werd en dat dit dus een eerste expo binnen de barokke schilderkunst is met een feministisch kantje vonden wij heel tof. De expo eindigt ook met een aantal iconische boeken en geschriften die het nadenken over gendergelijkheid in die periode illustreren. 

En ons bezoek was daarnaast ook een eerbetoon aan een ontzettend fijne, toffe vriend die begin dit jaar heel onverwacht en veel te jong stierf aan een oneerlijke ziekte. Hij stond mee in voor de communicatie rond deze expo. En hij zou heel fier geweest zijn op het uiteindelijke resultaat. Echt, Ben, je mag er zo fier op zijn!  

De sneak peak hierbij is een detail uit het schilderij "De opvoeding van Maria" van Michaelina Wautier. Symbolischer dan dat kon niet voor onze studio. ;)

Conclusie: ga naar 't MAS, het is de moeite! 

Wees gegroet,

Liesbeth & Liesbeth

 

 

Detail uit het schilderij "De opvoeding van Maria" door Michaelina Wautier. Gezien in het MAS in het kader van de expo "Michaelina, de leading lady van de barok." 

Detail uit het schilderij "De opvoeding van Maria" door Michaelina Wautier. Gezien in het MAS in het kader van de expo "Michaelina, de leading lady van de barok." 

ondernemende mama les 17: vijf leuke plekjes om te werken!

Als er iets super leuk is aan onze manier van ondernemen is het wel dat we praktisch altijd en overal kunnen werken. Over dat altijd ging het al in één van de eerste posts, over dat overal willen we het dan nu even hebben. 

Waar werken wij zoal? 

* Thuis. We hebben allebei een gezellig, rustig plekje ingericht in ons huis waar het fijn is om te vertoeven en inspirerend om te werken. Zeker bij de illustrerende Liesbeth is dat handig. Twee vaste schermen zijn een must om snel en efficiënt te ontwerpen. 

* Onderweg. Wij kunnen perfect brainstormen in de auto onderweg naar een klant, uitgeverij, beurs,... Er is al menig goed idee ontstaan in de Studio Maria Mobielen. ;) Maar nog liever denken we na of overleggen we op de fiets. Fietsen is voor ons een manier om het hoofd leeg te maken en na te denken over verhaallijnen, teksten, namen, creatieve pistes,... 

* Op een terras. Onze favorieten zijn voorlopig de Kawa In Mortsel, Maurice in Berchem of de Starfish and Coffee in Antwerpen. Stuk voor stuk fijne plekjes met een verrassend en lekker aanbod en vooral veel rust. 

* Coworking Places: zoals we vorige keer al schreven: Bolwerk in Edegem is één van onze favorieten, maar op deze website van Bar d'office kan je een lijstje met fijne plekken vinden overal in Vlaanderen. 

* En typisch voor de flexibiliteit van Studio Maria lukt het intussen ook heel goed om telefoontjes te doen of mailtjes te sturen naast de danszaal, in de cafetaria van het zwembad of langs de piste in de manège. Gelukkig tot nader order niet naast een voetbalveld. Benieuwd wat de toekomst daar brengt. ;)

Wees gegroet, 

Liesbeth & Liesbeth 

PS: Op de foto één van onze thuiskantoortjes. Let gerust op het plantje in de hoek. Ja, je ziet het goed. Dat is dus wel een zelfgekweekte Avocadoplant hé. Daar hadden we het eerder ook al over. Alle complexe handleidingen ten spijt: onze tip is gewoon een volledige pit in de grond stoppen. En een schietgebedje doen. Uiteraard. 

bureau.jpeg

ondernemende mama les 16: Vier tips om jouw nieuwe naam snel te checken!

Daar sta je dan. 

Helemaal te popelen met een kanjer van een goed idee, een (half) businessplan en veel goesting om er aan te beginnen. 

En dan. Baf. 
Meteen een grote hindernis op je parcours: hoe moet mijn zaak gaan heten? Welke naam zal ik kiezen? Je weet wel wat je wil: beetje stoer of net lief. Lang of kort. Internationaal of lekker Vlaams. Maar dan? 

Wel, laten we eerlijk zijn. Een naam vinden waar je meteen helemaal blij mee bent, is lastig. Het is soms een lange zoektocht, maar uiteindelijk komt het altijd goed. Dat weten we uit ervaring. Voor al een hele resem klanten waar we lijstjes voor maakten in de meest uiteenlopende categorieën, maar ook voor onszelf. 

Studio Maria is immers niet meteen geboren. We besparen je de details. Maar iets over een kei toffe naam en dan ontdekken dat er iemand mee gaan lopen is en dat de verwarring te groot zou kunnen worden. En dat je geen tijd, geld, maar vooral geen energie hebt voor juridische heisa. Dus dat je dan een avond aan de keukentafel gaat zitten en zegt tegen elkaar: komaan, vooruit met de geit. En dat je dan per toeval ontdekt dat je niet alleen allebei Liesbeth heet, maar dat er ook Maria op je ID prijkt. Een ode aan de bomma's. Dat kan alleen maar goed gaan dachten wij zo. ;)

En dan? 
Wat moet je zeker checken als je een naam in gedachten hebt? 

1. Haal je naam door Google. Wat in het Nederlands klinkt als cool, is dat misschien helemaal niet in een andere taal. Check zeker ook de afbeeldingen. Soms zitten er echt verrassende associaties die je echt niet wilt. (en ja, je kan veel doen met SEO en SEA, maar Google blijft wel Google hé, dus dat heeft veel tijd nodig)

2. Onderzoek de gangbare Social Media. Is je naam nog vrij op Facebook, Instagram, LinkedIn, Pinterest,...? Als toekomstige naamgenoten ergens in Indië zitten, hoeft dat nog geen probleem te zijn. Een _ op Instagram kan wonderen doen. 

3. Een handige site om URL's te checken is dns.be. Je kan meteen zien of de domeinnaam die jij in gedachten hebt, nog vrij is. En zo niet, wie de eigenaar is en hoe je die eventueel kan contacteren. Vaak zijn URL's wel geregistreerd, maar niet altijd actief in gebruik. Soms kan je dan een domeinnaam overnemen. 

4. Kijk op de zeer handige website van het "Benelux Bureau voor Intellectuele eigendom" Heeft er al iemand anders jouw merknaam gedeponeerd? En in welke domeinen? Het is een beetje technisch, maar zelfs zonder juridische achtergrond kan je na wat puzzelen veel leren op deze site! 

Geen inspiratie? 
Krijg je hier stress van en focus je liever op het uitwerken van je product of je businessplan? Dan mag je ons altijd bellen hé! 

Wees gegroet, 

Liesbeth & Liesbeth 

 

do_more_of_what_makes_you_happy.png

ondernemende mama les 15: naamkaartjes - ja of nee?

Een vraag die we wel eens te horen krijgen van onze klanten: is het anno 2018 nog wel nodig om visitekaartjes te hebben? Hoe zinvol is papier nog in een tijd waarin je wereldwijd online met elkaar verbonden bent en iedereen maar een klik verwijderd is op LinkedIn of andere platformen? 

Wel, het antwoord op die vraag is zoals wel vaker - genuanceerd. ;)

Het hangt om te beginnen een beetje van je branche af. Maar dat is heel rekbaar. Wij maakten bijvoorbeeld al een prachtige reeks visitekaartjes voor een groep thuisverplegers, telkens met een persoonlijke, herkenbare illustratie. Zoiets werkt. Altijd. Het is niet alleen mooi, het helpt soms ook om een persoonlijke band op te bouwen, het is een mooie aanleiding voor een vlotte eerste babbel. En laat nu net dat vertrouwen cruciaal zijn voor goede thuisverpleging.

En dat is misschien, los van de branche, het belangrijkste. Zorg dat je visitekaartje opvalt. Dat het klopt met wat je wil vertellen. De tijd dat er alleen maar brave, rechthoekige, witte adreskaartjes bestonden is gelukkig al even voorbij. Er zijn mogelijkheden zat om te zorgen dat je kaartjes passen bij je verhaal. Kies resoluut voor gerecycleerd papier en CO2-neutraal drukwerk als je een duurzaam bedrijf bent (enne, die optie is er eigenlijk altijd). Kies voor een bijzondere papiersoort en dat mag je heel ruim zien - er bestaat bijvoorbeeld papier met zaadjes in, zodat je klanten jouw naamkaartje zelfs kunnen planten. Of kies voor een opvallend drukprocedé zoals diepdruk, foliedruk, zeefdruk,... 

Wij zijn alvast nog altijd super blij met onze eigen kaartjes van Studio Maria. En ook fier op alle klanten die we al mochten helpen aan visitekaartjes die een hemelse match vormen met zijn of haar business. 

Benieuwd naar ons werk? Klik even door naar onze referenties voor branding. Misschien staat jouw kaartje hier binnenkort ook wel tussen? ;) 

Wees gegroet, 

Liesbeth & Liesbeth

naamkaartjes.png