Ondernemende mama les 24: vertel over je 'why'!

Zullen we nog eens iets echt ‘marketing-strategisch’ vertellen in deze les?

Want dat is eigenlijk iets wat wij heel graag doen en waar we - in alle bescheidenheid ;) - ook goed in zijn. Ondernemende mama’s helpen bij het vertellen van hun verhaal en het ontdekken van de kracht van hun idee, zaak, product, concept,…

Want ja, het gaat om je verhaal. En als je nu al wilt afhaken omdat je je buik vol hebt van al die ‘storytellers’ out there, hang in. Want nee, het gaat helemaal niet om een trend. Het vertellen van verhalen gaat al eeuwenlang mee en een goed verhaal helpt ook gewoon om dingen beter te onthouden. Zo kwam de dochter hier onlangs thuis met het ei-verhaal. Een fijn versje boordevol woordjes met een ei om te onthouden dat het meisje is en niet m-ij-sje. Super toch?
En voor jouw klanten werkt het net hetzelfde: hoe sterker, authentieker en mooier je verhaal, hoe groter de kans dat je ‘blijft hangen’.

En wees gerust, ook jij hebt zo’n verhaal. Misschien is het nog niet zo duidelijk. Misschien vertel je het nog niet zo helder. Maar dat is net de kunst. En iets waar je je tijd voor moet nemen en misschien zelfs hulp voor moet inroepen.

Soms kan een inspirerend filmpje helpen om je denkproces in gang te zetten.
Dus delen we hier graag even de theorie van de ‘Golden circle’ van Simon Sinek. Geniaal in z’n eenvoud en het gaat al een hele tijd mee. Het model is heel eenvoudig en bestaat uit drie cirkels:

  • WAT: Elke ondernemende mama weet WAT ze doet. Je kan vertellen wat je maakt, waar je bedrijfje is of welke service je levert aan je klanten. Jij bakt bijvoorbeeld taarten voor verjaardagsfeestjes en lost daarmee een probleem op van andere mama’s en papa’s die daar niet zo goed in zijn.

  • HOE: Het is vaak al iets moeilijker om te vertellen HOE je dat doet. En vooral dan waarom het bij jou beter is dan bij je concurrenten. Om bij die taarten te blijven: jij bent interessanter dan de bakker om de hoek, omdat jij de meest kindvriendelijke taarten bakt en ‘on trend’ blijft (je weet dus dat er voor jongens van vijf tegenwoordig niks cooler is dan ‘ninja’s’, toch?) of omdat je ook voor kids met een glutenallergie dé meest fantastische taart bakt of …

  • WAAROM: Dit is net de extra stap die je verhaal echt interessant maakt. Heel weinig bedrijven of ondernemers weten of vertellen WAAROM ze iets doen. En om geld te verdienen is hier niet het juiste antwoord. Dat is niet de ultieme drijfveer die ervoor zorgt dat je ‘s morgens uit bed komt (of dat hopen we toch). Nee, die WAAROM zit dieper: het is het doel, het geloof, de reden waarom je het doet. Bij die taartendame zou haar WAAROM een enorme vreugde kunnen zijn telkens er een kind de ‘beste verjaardag ooit’ kan vieren, ook een kind met een allergie. Het geeft haar energie en een enorm plezier om een kind gelukkig te maken.

En dan komen we nu op het meest interessante aspect van de theorie van Senek: bijna alle bedrijven (groot of klein) werken van buiten naar binnen. Ze zullen je als klant vooral vertellen WAT ze doen en misschien ook nog een beetje HOE ze het doen. Maar WAAROM daar heb je vaak het raden naar. Terwijl het net die WAAROM is die je klanten (of jou als klant) over de streep trekt en het verschil maakt. Je moet dus je verhaal opbouwen van binnen naar buiten. Je WAAROM is bepalend voor de manier waarop je het verhaal vertelt. Om terug te komen bij die taarten: op haar website staan dan geen statische foto’s van prachtige taarten, maar wel spontane, mooie beelden van wat die taarten met jarige kinderen doen -> het is die WAAROM die centraal staat.

Of zoals Sinek het zelf zegt: “People don’t buy what you do, they buy why you do it. And what you do simply proves what you believe.” – Simon Sinek (Sinek, 2009)

Hieronder de link naar een filmpje van de TED TALK van Simon Sinek, het is bijna tien jaar oud (die micro! ;)) maar nog steeds inspirerend! Doe er vooral je voordeel mee.

Wees gegroet,

Liesbeth & Liesbeth