ondernemende mama les 16: Vier tips om jouw nieuwe naam snel te checken!

Daar sta je dan. 

Helemaal te popelen met een kanjer van een goed idee, een (half) businessplan en veel goesting om er aan te beginnen. 

En dan. Baf. 
Meteen een grote hindernis op je parcours: hoe moet mijn zaak gaan heten? Welke naam zal ik kiezen? Je weet wel wat je wil: beetje stoer of net lief. Lang of kort. Internationaal of lekker Vlaams. Maar dan? 

Wel, laten we eerlijk zijn. Een naam vinden waar je meteen helemaal blij mee bent, is lastig. Het is soms een lange zoektocht, maar uiteindelijk komt het altijd goed. Dat weten we uit ervaring. Voor al een hele resem klanten waar we lijstjes voor maakten in de meest uiteenlopende categorieën, maar ook voor onszelf. 

Studio Maria is immers niet meteen geboren. We besparen je de details. Maar iets over een kei toffe naam en dan ontdekken dat er iemand mee gaan lopen is en dat de verwarring te groot zou kunnen worden. En dat je geen tijd, geld, maar vooral geen energie hebt voor juridische heisa. Dus dat je dan een avond aan de keukentafel gaat zitten en zegt tegen elkaar: komaan, vooruit met de geit. En dat je dan per toeval ontdekt dat je niet alleen allebei Liesbeth heet, maar dat er ook Maria op je ID prijkt. Een ode aan de bomma's. Dat kan alleen maar goed gaan dachten wij zo. ;)

En dan? 
Wat moet je zeker checken als je een naam in gedachten hebt? 

1. Haal je naam door Google. Wat in het Nederlands klinkt als cool, is dat misschien helemaal niet in een andere taal. Check zeker ook de afbeeldingen. Soms zitten er echt verrassende associaties die je echt niet wilt. (en ja, je kan veel doen met SEO en SEA, maar Google blijft wel Google hé, dus dat heeft veel tijd nodig)

2. Onderzoek de gangbare Social Media. Is je naam nog vrij op Facebook, Instagram, LinkedIn, Pinterest,...? Als toekomstige naamgenoten ergens in Indië zitten, hoeft dat nog geen probleem te zijn. Een _ op Instagram kan wonderen doen. 

3. Een handige site om URL's te checken is dns.be. Je kan meteen zien of de domeinnaam die jij in gedachten hebt, nog vrij is. En zo niet, wie de eigenaar is en hoe je die eventueel kan contacteren. Vaak zijn URL's wel geregistreerd, maar niet altijd actief in gebruik. Soms kan je dan een domeinnaam overnemen. 

4. Kijk op de zeer handige website van het "Benelux Bureau voor Intellectuele eigendom" Heeft er al iemand anders jouw merknaam gedeponeerd? En in welke domeinen? Het is een beetje technisch, maar zelfs zonder juridische achtergrond kan je na wat puzzelen veel leren op deze site! 

Geen inspiratie? 
Krijg je hier stress van en focus je liever op het uitwerken van je product of je businessplan? Dan mag je ons altijd bellen hé! 

Wees gegroet, 

Liesbeth & Liesbeth 

 

do_more_of_what_makes_you_happy.png