ondernemende mama les 19: een contentplan?

Dat nieuwe schooljaar is alweer een dikke week oud. 
En ook als je zelf niet tussen de boekentassen, brooddozen, infoavonden en zoektocht naar de routine zit, heb je dat ongetwijfeld geweten. 

Niet alleen aan de hand van de honderden berichtjes op Facebook en Instagram van trotse ouders die foto's delen van al dan niet vrolijke kleuters of pubers. Maar ook omdat er ontzettend veel grote of kleine merken de afgelopen dagen op de 'terug-naar-school-kar' zijn gesprongen. Voor een aantal merken is dat zeker zinvol. Als je een aanbod verkoopt dat een rechtstreekse link heeft met schoolgaande kinderen is dat zelfs een heel goed idee. We denken dan aan een kortingscode promoten voor nieuwe naamlabels om op al die schoolspullen te kleven of die koekjesfabrikant die bij twee dozen een gratis koekjesdoos geeft. Goed idee. Gebruiken we. 
En er sprongen een aantal berichten op social media of nieuwsbrieven echt wel uit met een leuke vondst. Maar sommige berichtjes waren flauw, véél te ver gezocht en gingen wat verloren in 'de flow' en werkten dan misschien zelfs wat irritatie op. En dat wil je dus niet als merk hé, echt niet. 

Maar we snappen het, het is echt niet makkelijk om altijd iets nieuws te bedenken om die Facebook, nieuwsbrief of Instagram te vullen. We weten het. ;) 
(Al hebben wij eerlijk gezegd wel een massa inspiratie, 't is vooral tijd waar het aan ons ontbreekt.)

Hoe pak je dat wel aan op een gestructureerde manier? 

#1 Voor wie schrijf je? 

Dit is zo evident, dat je het wel eens durft vergeten. Wat weet je allemaal over je klanten en je doelgroep en bij uitbreiding de (toekomstige) klanten die je wil bereiken? Probeer je te verplaatsen in hun leefwereld en ga op zoek naar de content die ze zelf liken of sharen. Het kan echt helpen om zelf eens een denkoefening te doen en enkele 'personae' uit te werken voor je bedrijf. En daar moet je best ver in gaan: geef ze een naam, een leeftijd, hobby's, favoriete drankjes en een foto. Moeilijk? Misschien, maar ook leuk en zeker zinvol! 

#2 Een contentkalender. 

Maak een schema. Je hebt daar echt geen ingewikkelde programma's voor nodig. Een spreadsheet does the trick. Of een muur vol post-its, maar dat is niet zo handig. ;) 
In de eerste kolom maak je gewoon een jaarkalender en die vul je aan met zoveel kolommen als nodig. Kies alleen die inhoud die relevant is voor jouw product of jouw merk. Zet er bijvoorbeeld alle feestdagen in, schoolvakanties of bijzondere dagen (lang leve wikipedia!). Kijk ook naar de markt rondom jou. Om een voorbeeld te geven: stel dat je auto's verkoopt, dan is het autosalon wellicht het vermelden waard. Stop er je eigen planning in: wanneer wil je een nieuw product lanceren? Wanneer ga je een campagne op social media opstarten? Welke nieuwsbrieven ga je sturen? Volgens welk ritme? Aan welke "actualiteit" wil je je dan linken?  

#3 Variatie 

Denk nu al na over de meest geschikte manier om je verhaal te vertellen. Is dat een foto op Facebook? Een filmpje op je website? Een give-away in je nieuwsbrief? Een illustratie? Welke # ga je gebruiken? (zeker op Instagram is dit echt belangrijk!). Varieer en durf ook gerust te experimenteren. Maar monitor wel. Neem regelmatig de tijd om even naar je cijfers te kijken en te checken of al je inspanningen lonen. En ja, daar moet je even in investeren. Misschien eens wat info opzoeken over de ideale CTR (click through rate) om maar iets te zeggen, maar het loont echt de moeite. 

#4 Discipline 

Hou je aan je planning (tja, dat vinden wij dus ook ni zo gemakkelijk...)

#5 Blijf trouw aan jezelf 

Je leest vaak in boeken, artikels,... welke content het best werkt, wat er nu hip is, dat je on trend moet zitten. En ja, natuurlijk is dat voor een deel wel waar. Maar weet je, het helpt ook om vooral trouw te blijven aan jezelf en aan je eigen verhaal. 
Wees authentiek, geef je klanten altijd net iets meer dan wat je beloofde en doe wat je doet met plezier en passie. 

En horen we jou nu zeggen dat het moeilijk is om elk jaar op hetzelfde thema te variëren? Nee hoor, helemaal niet. Wij mochten de voorbije jaren werken aan een echte jaarkalender voor een groot merk. Helemaal op basis van een uitgekiende strategie (die we ook deels zelf bedachten) en met heel veel inspiratie en variatie. En we deden dat graag. 't Is dat we nu druk bezig zijn met het illustreren van dat eerste kinderboek, anders zouden we het nog missen. ;)
Hier een paar voorbeelden van kalenderkaartjes in de maand september. 

Wees gegroet, 

Liesbeth & Liesbeth