Ondernemende mama les 36: de trucjes van de 'foor'.

Onze blog is een beetje in zomermodus. We weten het.
Het had leuk geweest als dit ook betekende dat wij zelf in zomermodus waren, maar dat is dus niet. ;)

Een ondernemende mama zijn met kleine kids in de zomervakantie, het is niet altijd eenvoudig. Zeker niet als je dan nog het idee had om tegen een hels tempo een boek af te werken. Als je nieuwsgierig bent, check dan even hier. Maar het schrijven van een boek is niet het onderwerp van deze blogpost, misschien wel van één van de volgende. :)

Nee, we willen het nu even hebben over een aantal klassieke marketingtrucjes waarvan je misschien denkt dat ze niet meer werken (maar dat doen ze dus wel). Wie weet kan jij er hier of daar in je onderneming of je product ook nog eentje toepassen. Want zoals je al veel vaker bij ons las is marketing veel meer dan alleen promotie of een mooie affiche. Het volstaat vaak om gewoon rond te kijken en te genieten van kleine pleziertjes met de kids om heel veel inspiratie op te doen. ;)

Dus gratis en voor niets, een aantal tips in vakantiemodus:

  • Een leuk en gratis extraatje: op menig zomerkermis staat er nog steeds een fijne draaimolen voor de kinderen en die blijven rondje na rondje enthousiast naar de ‘flosj’ grijpen. Als ze die te pakken krijgen, geeft dat recht op één extra ritje. Het marketingprincipe hier achter is simpel, doch nog steeds geniaal. Geef iets gratis met een spelelement om de ervaring van je klant te verbeteren én zorg ervoor dat ze daarna nog een extra ritje kopen - wat ze niet van plan waren - want die kleine broer kan toch niet gewoon toekijken terwijl de zus nog een extra ritje maakt?

  • Een prima OTS: zo nu en dan durven we hier toch eens een afkorting uit de marketing en mediaplanning in de groep gooien. Een OTS dus, dat staat voor ‘opportunity to see’. Als je ooit over het budget zou beschikken voor een heel uitgebreid mediaplan is de OTS een factor waarmee een mediabureau aangeeft hoe groot de kans is dat iemand uit jouw doelgroep je boodschap of merk ziet. Laat ons een voorbeeld geven. Als je deze zomer een dagje van de Belgische kust hebt genoten, heb je hopelijk bewust of onbewust gemerkt dat AXA bank zowel de sponsor was van de redders aan het strand én dat ze met dezelfde campagne ook op de kusttram en affiches in het straatbeeld verschenen. Een goede OTS voor dagjestoeristen dus. En het veilige gevoel dat de redders je geven, kan je uiteraard doortrekken naar het veilige imago dat AXA zichzelf als bank wil aanmeten. Perfecte marketing dus.

  • Een origineel kanaal: slimme marketing en goede communicatie is vaak een kwestie van op het juiste moment via het juiste kanaal bij de juiste doelgroep te zijn. En dat klinkt inderdaad eenvoudiger dan het is. Maar wij hebben alvast één tussenstop deze vakantie laten afhangen van een pop-up voor een restaurant op onze Waze. Nog iemand?

Dit lijken misschien losse voorbeeldjes die je niet meteen kan toepassen in je eigen bedrijfje, maar wees gerust: als je op een leuke manier net altijd een stapje voor wil zijn op je concurrenten is het slim om ook tijdens je vrije tijd je ogen open te houden. Inspiratie zit overal en je kan gerust op je zonnestoel even nadenken hoe je dit kan vertalen naar je eigen marketing.

En heb je daar hulp bij nodig?
Weet dan dat je vanaf september terug sessies ‘op de koffie’ kan boeken. Op een paar uurtjes tijd heb je dan een massa concreet advies en praktische tips waar je echt meteen mee aan de slag kan.

Wees gegroet,

Liesbeth & Liesbeth

marketingopdekermis.jpeg