Ondernemende MAMA les 37: een briefing?

Als je wilt samenwerken met mensen die een creatieve vertaling moeten maken (wij dus bijvoorbeeld :)) van iets dat je nauw aan het hart ligt (je eigen bedrijf! een nieuw project!) dan is het dus belangrijk om op een zo goed mogelijke manier te vertellen over je verwachtingen. Ze noemen dat een ‘creatieve briefing’. Vaak heb je immers iets in je hoofd en is het niet zo eenvoudig om dat duidelijk over te brengen - we kunnen immers tegenwoordig al veel, maar nog niet in elkaars hoofd kijken en gelukkig maar. ;)

Dus hoe zorg je ervoor dat je de beelden die je in je hoofd hebt op een duidelijke manier overbrengt zodat iemand anders met jouw verwachtingen aan de slag kan gaan? Wel om te beginnen, no worries, wij zijn wel wat gewoon. En we hebben wel al een aantal trucjes of hulpmiddelen om ‘de pieren uit jouw neus te halen’ zoals ze dat in ‘t Antwerps zo mooi zeggen.

We zetten er een aantal kort op een rijtje zodat je een beetje kan inschatten hoe het bij ons werkt:

  • een workshop: dat lijkt ingrijpend en een tijdrovende manier om elkaar te leren kennen. Maar ervaring leert dat dit héél interessant kan zijn en veel tijdswinst kan opleveren. Niet alleen voor onze samenwerking, maar vooral voor jezelf. Je leert je eigen werking immers veel beter kennen en we gaan samen nadenken over vragen die je misschien zelf helemaal niet zou stellen omdat ze voor jou evident lijken, tot je de vraag krijgt om duidelijke antwoorden te formuleren. ;) Wij hebben al een aantal standaardworkshops in ons gamma, maar zijn van plan om die op korte termijn verder uit te bouwen. Keep you posted!

  • een positionering: het is ook perfect een optie dat wij op basis van je verhaal zelf een strategische presentatie uitwerken over jouw merk/product/bedrijf. We bekijken die dan samen en gaan dieper in op alle details zodat je een finale ‘brand essence’ hebt om van te vertrekken waar je een aantal jaar op kan verder bouwen. Voor zo’n oefening werken we het liefst met die goeie, oude Brandkey. Dat is een degelijk marketingmodel dat op basis van een achttal verschillende vragen steeds dichter bij de kern van je merk komt. Al pimpen we die wel een beetje en zorgen we dat we zeker voldoende rekening houden met de snel veranderende wereld waarin je merk een blijvend plekje moet veroveren.

  • verhalen: ben je in de eerste plaats op zoek naar een nieuwe naam, baseline en ‘long copy’ voor je producten en starten we niet met een workshop? Dan zal je ons veel verhalen moeten vertellen. Dat lijkt misschien de makkelijkste opdracht, maar dat is het vaak niet. De aanknopingspunten en eerste sprankels van een mooi verhaal voor je merk zitten vaak op plekken waar je ze zelf helemaal niet ziet. Maar die hebben we wel nodig, om aan sterke contentmarketing te kunnen doen voor jouw merk. Geen idee wat dat is? Geen nood, daar hebben we het in één van de volgende blogposts over.

  • beelden: wil je dat wij voor jou een logo en een volledige visuele stijl maken? Graag. In dat geval hebben we beelden nodig. Je mag vrij invullen wat die beelden voor je zijn. Soms is een glimp van je woonkamer heel interessant, of een blik in je kleerkast (en nee, je hoeft nu niet meteen je kleerkast op te ruimen want dat hoeft niet letterlijk, maar als jij altijd blauw draagt, kunnen we daar misschien wel iets mee, snap je?). Een reeks foto’s van dingen die je mooi vindt - kunst, landschappen,… (je lief is vaak iets minder relevant). En uiteraard gebruiken wij ook die geweldige Pinterest. Jij mag een avondje rustig dingen pinnen waar je vrolijk van wordt, wij weten dan wat te doen. Andersom kan ook: als je een bepaalde kleur echt verschrikkelijk vindt: vooral zeggen!

Om maar te zeggen, er zijn tal van manieren om de dingen die in jouw hoofd zitten op één of andere manier wel in ons hoofd te krijgen. En eens het daar zit, zit het goed, want dan komt het er weer uit in de vorm van één of andere creatieve uiting van je merk, liefst samen met een duidelijke marketingstrategie en nog een lijstje do’s en don’ts. Wij zijn nu eenmaal van die types die vaak snel enthousiast zijn over je verhaal en dan meteen nog wat extra tips delen.

Wees gegroet,

Liesbeth & Liesbeth

liesbeth en liesbeth in de wolken