Ondernemende mama les 38: wat is dat dan die storytelling?

Dit weekend speelde één van ons Koekiemonster.

En voor je nu denkt dat we finaal bezweken onder de werkdruk, nee hoor. Dat was helemaal de bedoeling. Het is eigenlijk ook een mooi verhaal om kort even met jullie te delen, omdat het een duidelijke manier van storytelling of content marketing is. En wij zijn nu eenmaal van die marketeers die jou liever niet overdonderen met de ene afkorting na de andere straffe marketingterm. Niet dat we niet mee zijn, wees gerust dat is geen probleem, maar vooral omdat dat vaak weinig zin heeft en jou misschien meer in de war brengt dan vooruit helpt. We leggen concepten en abstracte begrippen liever uit op basis van duidelijke - en wie weet inspirerende - voorbeelden.

Koekiemonster dus.

Stel, je zit als ondernemende mama ook nog even in het oudercomité van de school van je kids omdat je dat best belangrijk vindt om je steentje bij te dragen en je een engagement wilt opnemen. En stel dat daar een traditionele wafelverkoop al jaren op de agenda staat. maar die verkoop is ook al jaren tanend - uiteraard want er zijn ook de wafeltjes van de turnkring, de jeugdbeweging, de basketploeg,… - dus er is nood aan of een vernieuwend aanbod (de marketingP van product) of een drastisch nieuwe communicatie (de P van promotie). Wel, dan kan je perfect met enkele gelijkgestemde zielen ergens op een zomers terrasje een brainstorm houden over wafeltjes en zo uitkomen bij… Koekiemonster. Je kan bij dit soort associatie- oefeningen een heuse mindmap gebruiken, maar vaak is een glas wijn ook al goed. ;)

En dus online zoeken maar naar Koekiemonster en daar een pracht van een verkleedpak vinden! En zo werd op onze school drie jaar geleden Koekiemonster geboren. Hij gaat tijdens de periode van de wafelverkoop rond in alle klassen met letterkoekjes en de vraag om véél wafeltjes te verkopen. Onze content op sociale media is meteen een pak fijner en interessanter en Koekie is ‘the talk of the town’ onder de leerlingen. Sommigen fluisteren zelfs dat hij bijna populairder is dan de heilige man in december. ;)

En wat bleek? We hebben de jarenlange dalende verkoopcijfers kunnen keren en opnieuw een opwaartse trend ingezet. Leerlingen worden ook actief beloond via een meet&greet met Koekie wanneer ze hun bestellingen komen ophalen en krijgen een extra knuffel als ze tekeningen maakten voor ons Koekiemonster - want dat doen ze dus hé! :)

En de afgelopen weken deden we er zelfs nog een schepje bovenop. Want wat is er leuker om te vertellen dan een positieve, optimistische en mooie ‘love story’? Dus hebben we een verkoopsdoel gezet dat ambitieus, maar net realistisch was voor de grootte van onze school. Met geweldige foto’s van z’n vakantieliefje - zelfs aan zee! Als alle leerlingen samen voldoende dozen zouden verkopen dan kwam Abby naar school.

Zalig om te zien wat zo’n verhaal - je had al door dat dit dus een mooi voorbeeld van storytelling en content marketing is hé - kan realiseren. Gedaan met saaie posts op Facebook over de wafeltjes zelf, wij vertellen voortaan een verhaal. Eentje dat bovendien inclusief, verbindend en enthousiasmerend is.

De kans is klein dat de introductie van een Koekiemonster de oplossing zal zijn voor tegenvallende of stagnerende resultaten van jouw business. Maar het is wel een mooi voorbeeld van hoe je hetzelfde product op een totaal andere, verrassende manier in de markt kan zetten. Door in te spelen op de fantasie, emoties en verbondenheid met je klanten, krijg jij misschien ook een heel mooi resultaat.

Succes!

Wees gegroet,

Liesbeth & Liesbeth

koekiemonster