Ondernemende mama les 33: Wat is dat dan, zo'n 'positionering'?

We hadden het beloofd, deze blogpost zou nog eens over de marketing van je business gaan. Want of je nu een grote multinational bent of een gedreven eenmanszaak, allebei hebben die nood aan een kristalheldere positionering. Huh?

Wel, een positionering is een duidelijk gekozen en weldoordachte kerngedachte die samenvat waar jouw bedrijf echt voor staat. Het is een marketingconcept, maar vergis je niet: een goede positionering is sturend voor alle keuzes die je maakt. Want dat is net het bijzondere: dat éne zinnetje schreeuw je niet zelf van de daken, je wil dat anderen dat centrale concept in hun eigen woorden vertellen wanneer ze over jouw bedrijf praten tegen vrienden of familie.

Je positionering is dus niet helemaal hetzelfde als je ‘elevator pitch’ - die andere term die je ongetwijfeld al honderden keren hebt gehoord, maar die verwijst naar een korte tekst afgestemd op je doelgroep die vertelt wat je allemaal doet. Dat is de tekst die op je website staat en die je wel zelf zegt op die obligate nieuwjaarsreceptie of in de lift (vandaar de naam, in NY was het vroeger de gewoonte om met een CEO op het gelijkvloers in de lift te stappen, je had tijd tot de ‘top floor’ om hem (of hopelijk ook nu en dan haar) te overtuigen van je idee voordat hij helemaal bovenaan aan z’n kantoor uitstapte.)

Een positionering is korter en is gerichter. En dat is iets dat klanten moeten ‘voelen’ in alle aspecten van je bedrijf: je product, je prijs, de plek waar je diensten aanbiedt, de tone of voice van je promotie,…
En ook belangrijk: je positionering is best uniek. Of toch minstens onderscheidend van je directe concurrenten.

De positionering van Tiense Suiker is bijvoorbeeld al jarenlang kwaliteit en expertise. Zij hebben een indrukwekkend gamma aan suikers en garanderen dat ze je altijd kunnen helpen met de beste suiker voor al je plannen. Want ja, er is een verschil tussen Ultrafijne suiker en ‘gewone’ kristalsuiker. ;) Die positionering is sturend voor het imago van Tiense suiker en voor de productinnovaties die zij doen. Maar aangezien de consument in de supermarkt zich vandaag de dag niet meer uitsluitend door rationele argumenten laat leiden, introduceerden ze een aantal jaar geleden de schattige T-MAN. Een mannetje gemaakt van de bekende witte klontjes dat illustreert welke magie die kwaliteitsvolle suiker allemaal kan realiseren.

En om die positionering en T-MAN nog dichter bij de consument te brengen, bedachten wij in 2015 het overkoepelende concept ‘Sweet Little Moments’. Of hoe een suikermerk je ook kan doen dromen van leuke, onvergetelijke momenten met je gezin (koekjes bakken! confituur maken!) of met vriendinnen (koffietje drinken!).

Conclusie: een duidelijke positionering is een cruciale basis om je bedrijf verder uit te bouwen. En hoe sterker en duidelijker die positionering, hoe beter je daar creatief en strategisch op kan verder bouwen zodat je merk beter in de hoofden van (toekomstige) consumenten blijft hangen.

Heb jij er al over nagedacht?
Of zou je wel een frisse blik kunnen gebruiken?
Wij denken graag met je mee, beginnen we met een koffie? :)

Wees gegroet,

Liesbeth & Liesbeth

fragment van het eerste moodboard van Sweet Little Moments