Ondernemende mama les 31: moet ik mijn merk beschermen?

Nee, je moet niks. Maar soms is het wel een heel slim idee om de naam van je merk te beschermen of te deponeren. En dat is makkelijker en goedkoper dan je misschien denkt. En wees gerust, je hoeft absoluut geen Coca-Cola te zijn of die ambities te hebben om je merk op een zinvolle manier te registreren. Voor je verder leest, eerst even dit: wij zijn geen juristen en al helemaal geen advocaten merkrecht. En die ambitie hebben we ook helemaal niet. ;) We hebben wel wat ervaring met het deponeren van een merk en dat willen we graag delen omdat we er vaak vragen over krijgen in de loop van een traject. Maar beschouw dit dus zeker niet als sluitend juridisch advies. ;)

Bottemline is dit: door je merk te registreren heb je een juridisch bewijsstuk in handen om mogelijke kapers op de kust die met dezelfde naam (of een sterk gelijkende naam/logo) iets willen opstarten een halt toe te roepen.

We geven je in deze post graag snel een inkijk in een aantal sleutelbegrippen en verwijzen je ook door naar een aantal interessante links of organisaties.

  • Kan ik opzoeken of een concurrent dezelfde merknaam als de mijne al heeft geregistreerd?

    Ja! Lang leve de overzichtelijke tool om opzoekingen in te doen van het BOIP (lees: Benelux Bureau voor de intellectuele eigendom). Dat is meteen de ideale website om meer informatie te ontdekken én om ook echt een depot aan te vragen, maar daarover later meer. Je kan in de tool een merknaam opzoeken en je krijgt meteen resultaat van alle merken die geregistreerd staan met de nodige details: Benelux, Europees, hoe lang de bescherming nog actief is,…

    Zo’n check is altijd een goed idee, ook voordat je een merknaam kiest, lees daar hier meer over.

  • Kan ik elke merknaam registreren?

    Nee, dat kan niet. Je merk moet onderscheidend zijn. En dat kan al eens voorwerp zijn van interpretatie. Het voorbeeld dat BOIP zelf geeft is dat BioMild niet kan voor milde yoghurt. Maar ook het woord ‘bakker’ als je daadwerkelijk een bakker bent, kan niet. Verkoop je bloemen en wil graag bakker heten, dan zou dat in principe wel mogen. Maar misschien is dat toch niet het allerbeste idee. ;)

    Je mag ook de consument niet misleiden - geen koffieboon in je logo als je thee verkoopt bijvoorbeeld. Meer info, alweer op de website van het BOIP.

  • Kan ik een merknaam registreren als iemand anders al dezelfde naam heeft?

    Dat hangt er een beetje vanaf. De registratie van een merk is opgedeeld in 45 ‘klassen’. Als je concurrent bijvoorbeeld geregistreerd is in klasse 2 (iets met verven, vernissen, lakken, beitsen,…) hoeft het op zich geen probleem te zijn dat jij een gelijkaardige naam registreert in bijvoorbeeld klasse 25 (kledingstukken, schoeisel en hoofddeksels). Maar let sowieso wel een beetje op. Want er is bijvoorbeeld ook een regel die zegt dat je geen verwarring bij de consument mag veroorzaken voor een ‘algemeen bekend merk’. Geen Coca-Cola als verf dus, om maar één voorbeeld te noemen.

  • Is het duur om een merk te registreren?

    Dat valt wel mee. Als je na wat opzoekwerk en checken het gevoel hebt dat je behoorlijk ‘veilig’ een merknaam kan registreren in een aantal klassen die je duidelijk kan afbakenen, dan kan je het echt wel zelf doen. En heb je dus geen juristen nodig om je te helpen. Maar als je een merknaam registreert dan start er een ‘oppositieperiode’ - in die tijd kunnen andere partijen bezwaar aantekenen tegen jouw depot. Ook als dat het geval is, kan je het misschien zelf nog oplossen, maar dan wordt het advies van een gespecialiseerd bureau misschien toch interessant. En als je dan iets verkeerd deed met je merkaanvraag, maakt dit de dingen natuurlijk nog complexer. Dus onze raad: als er heel gelijkaardige merknamen geregistreerd zijn in klassen die jij ook wilt claimen, schakel dan een specialist in (of verander van naam!). Als je het helemaal in eigen beheer kan doen, betaal je enkel de prijs van je depot zelf: dat is 244 EUR voor 10 jaar in drie klassen in de Benelux. Wil je een klasse extra, dat kan, maar daar betaal je dan een klein supplement voor.

  • Kan ik niet best alle klassen registreren?

    Neen. Niet alleen is dat geldverspilling, het is ook geen goed idee omdat je bij een mogelijk geschil moet kunnen aantonen dat je met je merknaam ook echt actief bent geweest in die categorie. Conclusie: denk goed na, registreer je merk voldoende breed, maar werk wel met een doordacht beeld van je toekomstplannen.

  • Zijn er regionale verschillen?

    Ja, je kan een merk registreren in de Benelux, in Europa of wereldwijd. Hier zijn natuurlijk ook verschillende prijskaartjes aan verbonden. En als je het echt groot ziet: schakel dan zeker een gespecialiseerde jurist in!

  • Beeldmerk of woordmerk, huh?

    Bij de registratie van je merk moet je kiezen tussen een woordmerk of een beeldmerk. Een woordmerk is alleen je naam. Registreer je dit, dan mag geen enkele andere partij in dezelfde klassen die naam gaan gebruiken. Ook al is zijn of haar logo totaal verschillend. Een woordmerk geeft je dus meestal de beste bescherming. Registreer je een beeldmerk? Dan kies je voor je logo en mag niemand anders hetzelfde of een sterk gelijkend logo gebruiken. Je deponeert je logo steeds in grijswaarden, dan zijn alle kleurvarianten beschermd. Je kan ook een woordmerk én een beeldmerk registeren, maar dan betaal je dus allebei.

    Stel dat je binnen de beschermde periode van 10 jaar kiest voor een helemaal nieuw logo, dan moet je dit opnieuw registreren, wijzigen kan niet. Hetzelfde voor een verandering van naam, trouwens.

Voilà, hopelijk hebben we je een beetje op weg gezet in de wondere wereld van de merkregistratie. Je kan het dus alleen doen, maar aarzel niet om een professional in te schakelen bij twijfel. En hoewel we er dus zeker wel iets van kennen, is merkregistratie toch iets dat niet in ons aanbod zit. Dat laten we liever aan juristen over. Voor zowat alle andere aspecten van je marketing: klik hier! :)

Laat ons afsluiten met nog twee gouden tips:

1. Lees het rapport over merkregistratie van Flanders DC of ga naar één van hun infomomenten. Aanrader!

2. Als je zelf je merk registreert (of je laat het door iemand anders doen) is het bijna altijd zo dat je in de weken daarna een factuur in de bus krijgt van één of ander bedrijf waar je nog nooit van hoorde (vaak in Oost-Europa). Dit mag je nooit of te nimmer betalen, want dat is helemaal nep. Je betaalt meteen online bij de registratie van je merk op de website van het BOIP en daarna hoef je helemaal niets meer te betalen. Die neofacturen komen van oplichters die van het checken van de aanvragen in het openbare merkregister blijkbaar hun beroep hebben gemaakt. Zucht.

merkregistratie