Ondernemende mama les 30: de zoektocht naar mooie beelden...

Anno 2019 kan je de kracht van beelden nog moeilijk overschatten.
Zeker sinds Instagram worden etentjes, outfits, producten, uitjes,… door grote en kleine influencers beoordeeld op hun ‘deelbaarheid’. Je bent tegenwoordig ‘Instagramwaardig’ of je bent niet. Misschien vind je dat jammer, maar beschouw het vooral als een kans.

Want het was nog nooit zo eenvoudig om jouw merk een gezicht te geven en met de keuze van je beelden een bepaalde boodschap de wereld in te sturen. En niet iedereen heeft natuurlijk het geluk om een fotograaf, illustrator of grafisch vormgever te zijn. Maar ook dan zijn er tal van mogelijkheden.

We zetten hier graag wat tips op een rijtje:

  • Plan een fotoshoot!

    Zorg dat je een set foto’s hebt van jezelf en een aantal kernelementen van je merk. Het loont zeker de moeite om daar één keer per jaar een fotoshoot voor te plannen met een professionele fotograaf. Kies een goede setting (fotostudio kan uiteraard ook) neem de juiste attributen mee, zorg voor wat verschillende outfits (liefst in de kleuren van je merk) en ga even langs de kapper. ;)

  • Experimenteer met je smartphone.
    Je hebt tegenwoordig geen al te dure, ingewikkelde spiegelreflexcamera nodig om toffe beelden te schieten die geschikt zijn voor Facebook en Instagram. Al zullen de fotografen hier ons zeker van het tegendeel proberen te overtuigen. :)
    Maar met een recente smartphone kom je al een heel eind, geloof ons vrij. Oefen wat op je kids, de tuin, een bos bloemen,… en experimenteer met composities, kleuren en scherpte/diepte. Kies consequent voor dezelfde filter over je foto’s en ontdek dat ook dat een goede manier is om heel eenvoudig meer eenheid te creëren in de look&feel van je merk.

  • Ga op jacht voor de perfecte attributen.
    Verzamel wat attributen die passen bij je merk of producten en die je kan gebruiken bij composities. Denk: gouden scharen, masking tape, mooie flesjes, mooie houdertjes, bloemen,... Maar hé, wees authentiek. Kies voor datgene wat echt bij je past. Als je de kriebels krijgt van al die gouden scharen, koop er dan vooral geen!

    Geen idee waar te starten in de zoektocht naar fijne composities? Wat dacht je van Pinterest? :)

  • Maak een (strenge) selectie stockbeelden.

    Maak een toffe selectie van gratis stockbeelden. Ja, ook met stockbeelden kan je een identiteit voor je merk creëren. Schutterstock is een super goede en uitgebreide beeldbank, maar met een betalend abonnement. Unsplash is een gratis alternatief waar je echt uren op kan ronddwalen. Je kan foto’s eenvoudig downloaden voor eigen gebruik. Al dan niet met een referentie naar de betrokken fotograaf. Ook hier een gouden regel: zorg dat elke foto bij jouw merk past. Klinkt makkelijk, maar dat is het eigenlijk niet. Het is een kwestie van echt een goede oefening te maken van je kernwaarden en basiskleuren en dan een aantal criteria op te stellen waaraan je foto’s moeten voldoen. Bijvoorbeeld: altijd in de buitenlucht, met mensen in beeld of net niet, optimistisch en vrolijk of net met een vleugje drama,… Wees streng bij het selecteren, er zijn beelden genoeg, maar het is de kunst om alleen die beelden te selecteren die 100% bij jouw merk passen.

  • De zoektocht naar iconen!
    Heb je iconen nodig? Dan kan je Nounproject even checken. Ook een aanrader! Je kan het gratis gebruiken, maar het abonnement heeft duidelijk voordelen!

  • Een beetje beweging graag.
    En nood aan wat extra beweging? Boomerang is een geweldige app die helemaal gratis en automatisch een gif kan maken van een bewegend onderwerp. Met Pixaloop kan je fijne effectjes toveren op je foto’s. Met de gratis variant kan je zeker starten, de betalende versie is uiteraard nog veel fijner. :)

Veel succes met het in beeld brengen van jouw merk!

En mocht je daar hulp bij nodig hebben, zoals steeds: we’re only a phonecall away! :)

Wees gegroet,

Liesbeth & Liesbeth

Ook in een beeldbank als Unsplash, kan je dus perfect op zoek naar de lente! :)

Ook in een beeldbank als Unsplash, kan je dus perfect op zoek naar de lente! :)