Ondernemende mama les 6: mogen we dat wel zo zeggen? #girlboss

Oeps. 
Blijkbaar doen we dat hier helemaal verkeerd. Mogen we helemaal niet bloggen als "ondernemende mama" want dat zou niet goed zijn voor ons als vrouwen. Voor de gendergelijkheid. Voor onze kansen op de arbeidsmarkt. 

Allé, zo staat het tenminste te lezen in een artikel dat deze week verscheen op "Quartz @ work" met als titel: "For the love of mothers, stop using the word mompreneur.

Bottemline van het artikel is dat het slecht is voor de gelijkheid tussen mannen en vrouwen om te verwijzen naar vrouwelijke bazen als "momboss" of "girlboss" of ondernemende mama als je wil. En misschien hebben ze wel gelijk. Je zal inderdaad heel weinig blogs vinden over ondernemende papa's, die vinden zichzelf inderdaad wellicht "gewoon" een ondernemer en dan gelukkig ook een papa, maar dan in een heel andere context. Dus ja, wij pleiten schuldig om dit beeld van vrouwelijke ondernemers - die ook mama zijn - mee in stand te houden. Dat bij ons dat "mama-zijn" en dat "ondernemer-zijn" veel meer door elkaar loopt, dat het vaak ook veel minder strikt te scheiden valt. 

Maar hé, is dat slecht? 
Wij zijn er eigenlijk zeker van dat we betere illustraties maken, betere teksten schrijven, betere campagnes verzinnen, betere producten en concepten bedenken nét omdat we mama's zijn. En hoe belangrijk we dat "ondernemen" ook vinden. Hoe blij we ook worden van een fijne klant, een fijne opdracht, aankopen via onze webshop (echt, echt, we zijn dan heel blij!), we worden zeker even blij van een tuin vol spelende buurkindjes, een plakkerige zoen, een gezellige knuffel bij het avondritueel. 

Dus ja, wij zijn ondernemende mama's. 
Niet meer, maar zeker ook niet minder.

Wees gegroet!   

#girlboss